Gå til innhold

Uføre og inntekt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. jeg er 100 % ungufør er 29 år, har vært det siden jeg fylte 18 år(har en muskelsykdom), men har nå fått meg en liten stilling i en butikk som jeg trives i. Jeg får inntekt av å jobbe der, jeg kan tjene opp til 1G 85245 kr som det står på nav sin hjemmesiden, men om jeg jobber de timene jeg gjør nå så kommer jeg til å tjene over 85245 kr, jeg har prøvd å få i en saksbehandler i nav. Men det er ikke lett, men jeg lurte på om jeg kan sette ned uføre til 70 eller 80 %. Det jeg luret på er hvor mye kan jeg tjene i til trygden da?? Håper på svar fra dere som kan trygd??



Anonymous poster hash: f211f...c5f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som reglene er i dag lønner det seg ikke for deg å tjene litt mer enn 1G, du taper penger på det og må rett og slett betale staten for å få lov til å jobbe litt. Grunnen til det er at du som ufør har en stor skattefordel, som ufør har man automatisk lav skatteevne og betaler minimalt med skatt. Jobber du og tjener mer enn 1G mister du den skattefordelen og må betale vanlig inntektsskatt, ikke bare av lønnen du får fra arbeidsgiver, men også av uføretrygden din. Din totale skatt blir da så mye høyere at det du tjener på å jobbe faktisk går rett til skatteetaen...

 

Men neste år innføres den nye uføremodellen, og da kan man jobbe nærmest så mye man vil uten å miste uføregraden sin. Jeg ville rett og slett ventet til neste år med å jobbe og tjene mer enn 1G. Du kan selvfølgelig sette ned uføregraden din og jobbe, men vit da at forandringen i uføregraden er varig. Fra neste år kan du prøve deg så mye du vil i arbeid uten å miste uføregraden din, så om du finner ut at du har presset deg for hardt og det ikke går likevel har du uføregraden din å falle tilbake på.

 

http://www.fno.no/Hoved/Fakta/Livsforsikring-og-pensjon/Liv-og-pensjon-A-A/20-sporsmal-om-ny-uforetrygd/

 

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/ad/Nyheter-og-pressemeldinger/Nyheter/2011/sporsmal-og-svar-om-uforereformen.html?id=645781



Anonymous poster hash: 72e09...df8
Skrevet

enig i anonym! Neste år blir reglene annerledes, da blir det lagt opp til at folk skal få jobbe. De skal ikke straffes med at uføregraden reduseres, men utbetaling av trygden reduseres etter hvor mye du har tjent over 0,4 G. For de som allerede har uføre, gjelder overgangsregler. Da kan du tjene ca 60 000 før utbetalingen din reduseres. Dette er en overgangsregel som gjelder til 2018.



Anonymous poster hash: 549a5...eff
Skrevet

Hei igjen.. jeg skal ta det opp med saksbehandlere min på mandagen, fikk kontakt med henne i dag:) Så vi skal ha et møte på mandagen, jeg betaler 24 % skatt av trygdepengene jeg får, der jeg jobber nå har jeg satt opp skatten til 34 %. Jeg får vente å se hva de sier på NAV over helgen.
takker så mye for hjelpen :)



Anonymous poster hash: f211f...c5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...