Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #1 Skrevet 24. april 2014 Hei! Lurer på om det er noen her som har to år mellom barna, og vil fortelle litt om det? Hehe, kanskje rart og vidt spørsmål... Men jeg har en toåring og nettopp fått en baby. Akkurat nå er jo alt veldig nytt. Men jeg tenker mer på om ett-to år. Leker de bra sammen? Hjelper storebror/søster lillebror/søster? Er det mye sjalusi osv? Litt hverdagslig. Er bare nysgjerrig. Anonymous poster hash: 6b675...f26
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #2 Skrevet 24. april 2014 Her e di i tottane på kvarandre mye men når di ikke er så er di verdens beste brødre men skulle trodd di skulle tatt live av kvarandre av og til men stort sett er det bare positivt med to med to års mellomrom. Å nå er di såpass store at nå med nr tre håper jeg at om det blir en nr fire så blir det to år mellom dem også Anonymous poster hash: 70508...840
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #3 Skrevet 24. april 2014 Har akkurat to år mellom våre to barn, samme kjønn. Nå er de 1,5 år og 3,5 år. Helt topp. De leker sammen og sloss om hverandre. Får virkelig brynt seg, og har masse glede av hverandre. To år mellom barna er jo relativt tett, samtidig som det aldri er noen tvil for barna hvem som er eldst og hvem som er yngst, og det tror jeg er positivt. Du har masse glede i vente! :-) Anonymous poster hash: 92698...d02
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. april 2014 #4 Skrevet 24. april 2014 Våre er nå 6 1/2 og 8 1/2 år. De leker bra sammen som regel. Det er veldig greit å reise på tur med bare de to. De har hverandre og bruker hverandre og hjelper hverandre på gode måter. Selvfølgelig er det også konflikter, men det er jo sånn sett positivt, for de lærer seg å kjempe litt for seg selv. Storesøster hjelper og støtter lillebror masse. Hun hjelper med ting som faller naturlig som ting hun klarer, men ikke han. Men også med at han får velge film, han kan få sitte der han vil osv. Storesøster er veldig selvhjulpen og flink, lillebror har utfordringer på flere plan og gjør at han egentlig oppleves som yngre enn han er. De leker sammen med venner av den ene og trives i hverandres selskap. Jeg liker aldersforskjellen veldig godt
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #5 Skrevet 24. april 2014 Her har eldste akkurat fylt tre og yngste har akkurat fylt ett. De har masse glede av hverandre og kan tidvis leke harmonisk, men ofte så blir storebror frustrert over en pågående lillebror. Så man kan jo ikke la dem være alene, men det føles jo uansett ikke naturlig med to så små Er så koselig atte, og for meg føles det faktisk langt mer meningsfylt å ta vare på to små samtidig enn "bare" en Anonymous poster hash: 9bdfe...8c8
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #6 Skrevet 24. april 2014 To år mellom våre.. Og foreløpig synes storesøster(3,5) at lillebror er en pest og en plage.. Anonymous poster hash: 523c1...17f
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #7 Skrevet 24. april 2014 2,5 år mellom de to eldste, de er nå 10 og 12,5 år gamle, begge gutter. De har veldig stor glede av hverandre. De krangler selvfølgelig innimellom, men overraskende lite. De har mange felles interesser (fotball, triksing på sparkesykkel, bmx, musikk og selvfølgelig spilling). 21 mnd mellom de to yngste, de er nå 5 og straks 7 år gamle, begge jenter. De er alltid sammen, har mange felles venner og leker sammen fra de står opp til de legger seg (bortsett fra timene de er i barnehage og på skole) Jeg tror nesten aldri jeg har opplevd at de er i hvert sitt rom i huset, de holder alltid sammen. Krangler veldig lite.. Anonymous poster hash: 25518...0a4
SuperFries Skrevet 24. april 2014 #8 Skrevet 24. april 2014 Nesten 21 mnd mellom mine, og det har vært mye sjalusi. Det har bedret seg, men det krangler fortsatt mye. Mest fordi lillebror ikke skjønner alt ennå. Han blir så ivrig, og storesøster blir fort lei. Håper og tror at det bedrer seg.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #9 Skrevet 24. april 2014 Har to barn på 12 og 10 år av samme kjønn. De er veldig gode venner det meste av tiden, og inkluderer hverandre ofte i aktiviteter, men de kan også krangle veldig mye. Da de var yngre, sånn 2-3 og 4-5 år, sloss de ofte og mye i perioder, mens nå er det sjeldent. Jeg har også to barn på 4 og 6 år, jente og gutt. De er veldig gode venner og krangler nesten aldri, men kan leke sammen i timesvis om det så skal være. Anonymous poster hash: afd47...997
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #10 Skrevet 24. april 2014 mine er det 22 mnd mellom. Storesøster er 7 og lillebror er 5. De er bestevenner, leker sammen hele tiden og har det kjempegøy. Lillebror får alltid være med på leken når eldste har venninner på besøk. De sover i samme seng om natten til og med fordi de syntes det er så koselig. Det kunne ikke vært bedre tror jeg :-) Anonymous poster hash: b405a...854
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #11 Skrevet 24. april 2014 Her syns storebror at lillebror er litt vel plagsom, de er 4 og 2 år. Da minste var baby hadde de det veldig kjekt sammen. Eldste tullet og tøyset mens minste lo seg ihjel. Nå har minste funnet ut at det er kjekt å ta fra broren leker, pirke på han, klappe på han osv. Storebror svarer med å slå tilbake av og til, men kan noen ganger også svare "Slutt med det der!! / få den". Vi prøver å støtte opp rundt at han skal si fra fremfor å slå, men noen ganger sloss de! Det har vært mye styr i en periode nå. Men... Vi innført et "belønningsskjema" til storebror (tror ikke minste hadde forstått noe av et slikt skjema enda), og det har til nå fungert veldig bra! To dager uten slosskamp på stuegulvet! Jeg tror og håper barna våre kommer til å trives bedre sammen når lillebror blir flinkere til å leke sammen med største. Jeg ser at de er veldig interessert i de samme tingene og aktivitetene selv om de ikke helt klarer å samkjøres i langvarig lek enda. Anonymous poster hash: 0f5fd...39d
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #12 Skrevet 24. april 2014 Tusen takk for koselige svar! :-D Det er jo veldig koselig nå også (og litt slitsomt) men ser jeg har mye å glede meg til i framtiden også. Anonymous poster hash: 6b675...f26
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #13 Skrevet 24. april 2014 Har ei på 4 og tvillinger på 2. Det har forsåvidt gått ganske greit, men di to yngste har ei sterk personlighet sammen, og ofte kan di bølle godt mot 4-åringen. Eldste er verdens mest tålmodige barn, hun har måttet funnet seg i mye rart stakkars. For det meste holder 2-åringene på med å rive huset, mens 4-åringen sysler med sine egne småting i fred og ro. Hun liker ikke bråk, og prøver så godt hun kan å holde seg unna. Men skal sies at hun er utrolig flink til å ta dem med på lek, og slenger seg fort med. Men hun trekker seg fort unna når tvillingene begynner å rote og lage "trøbbel". Det er hun ikke noe fan av. Men ellers går d ganske greit. Virker som tvillingene girer opp hverandre, mens 4-åringen har en væremåte som kan roe dem av og til. Men her er det full fart, og jeg håper dem blir gode søstre alle sammen med årene. Til å begynne med var eldste utrolig sjalu, men nå er det ingen antydninger til sjalusi. Jeg og samboer er flink til å dele oss hvis vi må, og tar gjerne barna med på forskjellige ting så dem får tid med oss alene Det har funket utrolig bra her! Anonymous poster hash: eed1d...cb6
Istid Skrevet 25. april 2014 #14 Skrevet 25. april 2014 Hos oss har det svingt litt hvor godt de leker sammen. Når minste begynte å krabbe og kunne komme å ta leker ble det bråk. Dette roet seg igjen før de hadde en bråkeperiode igjen da minste ikke følte seg forstått. etter at han begynte å snakke rundt to år, har de vært som bestevenner og leker godt sammen. Blir fortsatt noe krangling når eldste som er veldig hjelpsom skal hjelpe minste litt for mye. De er nå 3 og 5 år.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #15 Skrevet 25. april 2014 2 år og 4 mnd mellom mine, minsten blir straks ett år. Mine forguder hverandre:) Storesøster er veldig flink til å både passe på og dele med lillesøster, minsta lyser opp hver gang hun ser storesøster. Hun kan bli litt lei når storesøsteren skal kose veldig mye med henne eneste;) Så her i huset er det so far so good Anonymous poster hash: bc0d4...f9a
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #16 Skrevet 25. april 2014 To år mellom mine to eldste, og to år mellom 3 og 4 og 4 og 5 Går veldig fint. Avogtil leker de kjempe fint, og avogtil er de som hund og katt. Ikke vert noe sjalusi her i det hele tatt. Anonymous poster hash: 94599...134
Kanutten83 Skrevet 25. april 2014 #17 Skrevet 25. april 2014 2 år og 4 mnd mellom nr 2 og 3 her, gått smertefritt. Storebror var den mest omsorgsfulle du kunne tenke deg, og er det fremdeles Nå er de 16 mnd og 3,5 år og de leker fint sammen selv om de er jente og gutt. Litt krangling blir det jo, ikke like morsomt når lillesøster ødelegger togbanen eller duplotårnet når storebror har lagt ned mye arbeid Og her er det lillesøster som er sjalu, ikke storebrødrene Alt i alt synes jeg det går strålende, og nyter det og håper det gode søskenforholdet fortsetter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå