Gå til innhold

Sykemelding vs. Svangerskapspenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser det er flere gravide som tidlig i svangerskapet ikke lenger er i jobb og får svangerskapspenger. Jeg er selv gravid og sykemeldt grunnet en kronisk sykdom som jeg har blitt veldig mye dårligere av som en konsekvens av graviditeten. Selv om jeg nå bare er fire mnd på vei, så ser jeg ikke for meg at det vil være mulig for meg å komme tilbake i jobb før etter fødselspermisjonen, da jeg bare blir dårligere og dårligere.

 

Når blir svangerskapspenger et alternativ til sykemelding? Det skremmer meg jo å være sykemeldt så lenge, da kommer jeg jo til å bruke opp en stor del av sykepengerettighetene mine på disse månedene, hva om jeg skulle bli alvorlig syk etter permisjonen og ikke har rett på sykemelding (uten å miste lønn/gå ned til 66 %)???

 

Noen som vet hvordan det fungerer?

 

 

 

Anonymous poster hash: a2c04...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av det jeg har hørt er det jordmor som kan gi svangerskapspermisjon ikke lege.. vet er ikke sikker :) å ja du ha rett i det at du bruker opp deler av sykepengerettighetene, for hva om du har behov for sykemelding etter fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du har rett på sykepenger har du ikke rett på svangerskapspenger. Det er en stønad til friske gravide med en "farlig" jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...