Gå til innhold

Sykemelding eller svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er flere gravide som tidlig i svangerskapet ikke lenger er i jobb og får svangerskapspenger. Jeg er selv gravid og sykemeldt grunnet en kronisk sykdom som jeg har blitt veldig mye dårligere av som en konsekvens av graviditeten. Selv om jeg nå bare er fire mnd på vei, så ser jeg ikke for meg at det vil være mulig for meg å komme tilbake i jobb før etter fødselspermisjonen, da jeg bare blir dårligere og dårligere.

Når blir svangerskapspenger et alternativ til sykemelding? Det skremmer meg jo å være sykemeldt så lenge, da kommer jeg jo til å bruke opp en stor del av sykepengerettighetene mine på disse månedene, hva om jeg skulle bli alvorlig syk etter permisjonen og ikke har rett på sykemelding (uten å miste lønn/gå ned til 66 %)???

Noen som vet hvordan det fungerer?

Anonymous poster hash: df535...bce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man syk skal man ha sykepenger, er man frisk men har en jobb som er til fare for fosteret er rett ytelse svangerspapspenger. ... Man opparbeider seg rett til nye sykepenger etter å ha vært fullt arbeidsfør i 26 uker og foreldrepenger er likestilt med jobb. ...

Skrevet

Svangerskapspenger er en ytelse du har rett på dersom det er forhold ved arbeidsplassen din som utgjør en risiko for fosteret/graviditeten. Hvis du jobber med kjemikalier, potensielt voldelige personer eller lignende.

Eller hvis du er pålagt å slutte i arbeidet under svangerskapet slik for eksempel kabinpersonalet eller ambulansepersonalet er.

Hilsen NAV-ansatt

Anonymous poster hash: cd09e...9d7

Skrevet

Takk for svar!

Vil det da si at jeg har opparbeidet meg fulle sykepengerettigheter etter permisjonen/foreldrepengene da???

Skrevet

Jupp... Så lenge du har hatt minst 26 uker med foreldrepenger har du fulle sykepengerettigheter etter på...

Skrevet

Tusen takk for svar, hvis dette stemmer så lettet du akkurat en 1000 kilos bør fra mine skuldre!

Skrevet

Jeg er på svangerskapspenger pga tidligere habituell abort. NAV og lege mente det var rett ytelse, for jeg er ikke syk i meg selv, men belastningen ved å være i jobb vil kunne forårsake en ny abort/skade på fosteret. Hadde som deg heller ikke lyst til å "bruke opp" sykepengegrunnlaget, siden man faktisk kan bli sykemeldt under permisjonen også, slik at far må overta mors del. Men det var ikke noe problem, legen mente det samme. 

Anonymous poster hash: 3ca09...179

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...