Gå til innhold

Er posten helt svidd i hodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte noe greier på nettet til den nette sum av 199,40 kroner. Pakken kom i dag og kravet på å få hentet den var på ca 180 kr. Er de helt svidd?

34 dollar kostet det da jeg kjøpte og da var det under 200 kr grensen. Helt seriøst kjenner jeg at jeg er eitrende forbanna da dette ikke er verdt nesten 400 kroner.

Kan jeg klage?

Anonymous poster hash: 1c930...018

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå ble jeg litt forvirra. Er det porto eller tollavgift på 180 kr?

Anonymous poster hash: 34b2c...e1e
Skrevet

Kursen går opp og ned, og i tillegg må du betale moms på 25% til Norge. Posten bestemmer ikke dette, de utfører bare jobben.

Anonymous poster hash: d2832...cb8

Skrevet

Sjekket du ikke frakt før du bestilte? Om det er toll du tenker på, kan det være at posten har gjort feil, det skjedde med meg og jeg slapp å betale.

Anonymous poster hash: 7d578...339
Skrevet

Sjekket du ikke frakt før du bestilte? Om det er toll du tenker på, kan det være at posten har gjort feil, det skjedde med meg og jeg slapp å betale.

Anonymous poster hash: 7d578...339

Summen var inklusive frakt. Det er moms pluss gebyr de har tatt.

Skrevet

Dessuten så er 25 % moms ikke mer enn en 50-lapp på 200 kroner. Det er postens gebyr som er helt hinsides all logikk.

Skrevet

Posten gjør rare ting. Jeg måtte betale 300kr for å få bursdagsgaven min fra svigermor. Nå før påsken fikk mannen min hentelapp på en pakke. Men pakken var ikke der. Postmannen hadde ved en feil først levert den på feil sted, og så tatt den med hjem. Han fikk pakken i går, etter utallige telefoner og mye styr, samt en lapp med purring om å hente pakken på postkontoret igjen.

Skrevet

Jeg sender så lite som mulig med posten. Har opplevd at brev til bursdager o.l med penger i ikke har kommet frem. Hentelapper der pakken aldri har kommet osv. Alt for dyrt og dårlig. Dette monopolet er nødt til å opphøre.

Skrevet

Bestilte noe greier på nettet til den nette sum av 199,40 kroner. Pakken kom i dag og kravet på å få hentet den var på ca 180 kr. Er de helt svidd?

34 dollar kostet det da jeg kjøpte og da var det under 200 kr grensen. Helt seriøst kjenner jeg at jeg er eitrende forbanna da dette ikke er verdt nesten 400 kroner.

Kan jeg klage?

Om prisen var 199,40 inkluseiv frakt så balanserer du jo helt på 200 kroners grensen. Regner da med at den prisen du her oppgir er den du har regnet ut utfra en eller annen kurs? Og hvilken kurs er i såfall det?

Så er jo spørsmålet om det er moms eller toll du har fått regning på - eller begge delser. I tillegg har du sannsynligvis fårr et fortollingsgebyr for at de fortoller varen for deg. Alternativet er at du hadde drat ttil tollstasjonen og fortollet varen selv.......

Anonymous poster hash: d38a2...bb7

Skrevet

Husk at tollen ikke regner den kursen som sto da du kjøpte varen, men den kursen som står den dagen varen blir fortollet. Derfor bør man alltid legge inn en buffer slik at du har feks 10 kr å gå på.

Skrevet

Jeg sender så lite som mulig med posten. Har opplevd at brev til bursdager o.l med penger i ikke har kommet frem. Hentelapper der pakken aldri har kommet osv. Alt for dyrt og dårlig. Dette monopolet er nødt til å opphøre.

Ehh det er en grunn til at de på posten sier at du ikke skal sende penger ved posten!!

Anonymous poster hash: 9ae9b...dc8

Skrevet

Kan jeg klage?

Om prisen var 199,40 inkluseiv frakt så balanserer du jo helt på 200 kroners grensen. Regner da med at den prisen du her oppgir er den du har regnet ut utfra en eller annen kurs? Og hvilken kurs er i såfall det?

Så er jo spørsmålet om det er moms eller toll du har fått regning på - eller begge delser. I tillegg har du sannsynligvis fårr et fortollingsgebyr for at de fortoller varen for deg. Alternativet er at du hadde drat ttil tollstasjonen og fortollet varen selv.......

Frakt regnes ikke med i 200 kroners-grensen...

Anonymous poster hash: 52139...7f2

Skrevet

Posten har ikke monopol. Står deg fritt å bruke andre.

Skrevet

Kan jeg klage?

Det er ikke toll på spill. Det er en 50 lapp i moms og 135 i gebyr.

Skrevet

Det er bare å sende en e-post med bekreftelse på hva du faktisk har betalt, så får du det tilbakebetalt. Gjorde det selv for ett par mnd siden ikke noe problem

Skrevet (endret)

Men har du sjekket hva omregningskursen var da varen ble tollet inn? Hvis du har betalt 34 dollar i de siste ukene, vil du uansett kommer over 200 kr.

Kan jeg klage?

Det er ikke toll på spill. Det er en 50 lapp i moms og 135 i gebyr.

http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=no

Endret av HvittHus
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det kan jo hende at posten har gjort feil, og da må du klage.  Noen ganger kan verdien på pakken ha vært oppgitt inkl. frakt uten at det kommer tydelig fram at frakt er inkludert, og da kan du komme opp i over 200 kr slik at du må betale posten for forenklet tollbehandling.  Kan du bevise at verdien på varene er under 200 kr i følge valutadatoen som Posten skal forholde seg til, kan du klage og du vil om du har retten på din side, få tilbake det du har betalt.

Er verdien over 200 kr må du betale fortollningsgebyret som vel er 135 kroner eller noe sånn, pluss mva og ev. toll om det er varer som det er toll på.  Dersom verdien er på over 200 kroner, må du betale toll og mva av frakten også.

Finn fram fakturaen, sjekk den og klag!

Skrevet

Ehh det er en grunn til at de på posten sier at du ikke skal sende penger ved posten!!

Anonymous poster hash: 9ae9b...dc8

Ja, det skjønner jeg også. Men når besteforeldre sender uten at jeg vet det er det jo ikke min skyld. :) Jeg sender aldri penger med posten :)

Skrevet

Det kan jo hende at posten har gjort feil, og da må du klage.  Noen ganger kan verdien på pakken ha vært oppgitt inkl. frakt uten at det kommer tydelig fram at frakt er inkludert, og da kan du komme opp i over 200 kr slik at du må betale posten for forenklet tollbehandling.  Kan du bevise at verdien på varene er under 200 kr i følge valutadatoen som Posten skal forholde seg til, kan du klage og du vil om du har retten på din side, få tilbake det du har betalt.

Er verdien over 200 kr må du betale fortollningsgebyret som vel er 135 kroner eller noe sånn, pluss mva og ev. toll om det er varer som det er toll på.  Dersom verdien er på over 200 kroner, må du betale toll og mva av frakten også.

Finn fram fakturaen, sjekk den og klag!

Signerer denne. 

Skrevet

Har tatt kopi av bestilling og utskrift fra PayPal som viser hva jeg betalte. Selve varen skal ikke ha kostet mer enn 30 dollar også har 4 dollar Vært frakt iflg portoen på pakken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...