Gå til innhold

Hva kan dette være? Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år hatt vondt i leddene med jevne mellomrom. Som liten hadde jeg veldig innovervendte føtter, jeg vrikket anklene ofte, og da jeg ble eldre måtte jeg ha en kneoperasjon fordi kneskålen gikk ut av ledd flere ganger over en kort periode. Det ble da oppdaget at jeg har hypermobile ledd og er kalvbeint. I en del år har jeg også slitt mye med hoftene mine, jeg kan få noe som kjennes ut som kramper i hofteleddet, og de føles ofte stive og vonde på vinterstid. Dette har vært forbigående, og irriterende, men ikke så vondt at jeg har oppsøkt lege for det.

Så ble det verre, jeg fikk vondt i flere ledd (albue, håndledd, skuldre), og det kunne til tide ise fra leddet og nedover i f.eks armen. Jeg kontaktet lege, og tok blodprøve for reumatisme som var negativ. Nå i vinter har disse smertene blitt verre, og jeg har i perioder hatt så vondt at jeg ikke får sove. Jeg føler meg stiv og det føles tungt å bevege seg. Sitter jeg for eksempel lent mot armen, eller skal hente noe litt høyt oppe kan det føles ut som skulderen går ut av ledd, eller at den ikke helt sitter som den skal. Ofte må jeg svinge på armen og få den på plass, og det "knaser" liksom i leddet. Jeg føler absolutt forverring når det er kaldt ute, eller mye vind.

Jeg er overvektig, og har gått ned 20 kg, men har fremdeles noen kilo igjen før jeg er normalvektig. Jeg prøver derfor å bevege meg mye, men har ofte så vondt i dagene etter trening at det gjør det vanskelig. Den ene gangen etter å ha vært på treningssenter lå jeg og gråt om nettene av smerter. Jeg har fått muskelbetennelse i skulderen og senebetennelse i foten etter trening.  De siste dagene nå har jeg gått turer om kveldene (5 km), men det resultat at jeg nå har veldig vondt og er stiv i begge hoftene. 

Hva kan dette komme av? Har noen lignende plager? Jeg setter pris på alle råd og tilbakemeldinger. Føler jeg bør gå til legen igjen, men samtidig vet jeg ofte blir bedre på vår og sommerstid, og da koker det liksom bort i grøten.

Anonymous poster hash: 97264...9ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt og håper på svar! :)

Skrevet

Er vel ikke alt som syns på blodprøver.

Få legen til å henvise deg til en revmatolog. Høres ikke godt ut :-(

Lykke til videre! Håper du får hjelp før vi går mot vintern igjen,siden du merker forverring da.

Anonymous poster hash: 0e6ed...f0d

Skrevet

Siden du har vært såpass overvektig så har du trolig hatt en god del betennelser i kroppen. Blodsukkerubalanser kan gi betydelig økte betennelsesprosesser i kroppen. Det kan ta tid å endre dette. Men du har tydeligvis gjort en god jobb så langt med å gå ned i vekt og være aktiv :)

Får du i deg nok omega3? Omega3 er betennelsesdempende, så det må du få i deg nok av. Hvis du har betennelser i dag, så kan du med fordel øke inntak av omega3. Og unngå sukker - som trigger betennelser.

Siden du blir så tydelig verre om vinteren så bør du få målt D-vitaminnivåene dine. D-vitaminmangel kan gi både muskel- og leddsmerter.

Pass på at du får i deg nok grønnsaker (ikke mye frukt).

Ellers er det mange som kan få slike problemer pga matintoleranser eller at tarmsystemet er i ubalansse. Så med fordel bør du ta en runde med gode tarmbakterier (kjøp gjerne de som er spesielt laget med tanke på å brukes etter antibiotikakur - helsekost).

Og til slutt - trener du stabilitetstrening for hele kroppen? Og tøyer du?

Er man hypermobil har man mindre støtte i leddene, fordi leddkapsler og -bånd har "slark" i seg. Det vil si at når man er hypermobil så trenger man større muskulær styrke i stabiliserende muskulatur rundt alle ledd for å holde leddene i gunstige stillinger.

Dessverre så blir en del som er hypermobile anbefalt å ikke tøye. Dette er feil. Det kan være enkelte tøyningsøvelser de bør unngå eller gjøre mindre av, men de trenger svært ofte å tøye generelt fordi muskulaturen jobber mer for å holde leddene stabile.

Prøv å tøye godt setemuskulaturen, lyske (google tøyning + hoftebøyer så finner du øvelsen), fremside lår minst en gang om dagen i et par uker og se om du blir bedre.

Høres uansett ut som om du kunne hatt godt av noen timer til en fysioterapeut for å få riktige øvelser for hele kroppen, og også for skulderen din.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 82038...f48
Skrevet

Siden du har vært såpass overvektig så har du trolig hatt en god del betennelser i kroppen. Blodsukkerubalanser kan gi betydelig økte betennelsesprosesser i kroppen. Det kan ta tid å endre dette. Men du har tydeligvis gjort en god jobb så langt med å gå ned i vekt og være aktiv :)

Får du i deg nok omega3? Omega3 er betennelsesdempende, så det må du få i deg nok av. Hvis du har betennelser i dag, så kan du med fordel øke inntak av omega3. Og unngå sukker - som trigger betennelser.

Siden du blir så tydelig verre om vinteren så bør du få målt D-vitaminnivåene dine. D-vitaminmangel kan gi både muskel- og leddsmerter.

Pass på at du får i deg nok grønnsaker (ikke mye frukt).

Ellers er det mange som kan få slike problemer pga matintoleranser eller at tarmsystemet er i ubalansse. Så med fordel bør du ta en runde med gode tarmbakterier (kjøp gjerne de som er spesielt laget med tanke på å brukes etter antibiotikakur - helsekost).

Og til slutt - trener du stabilitetstrening for hele kroppen? Og tøyer du?

Er man hypermobil har man mindre støtte i leddene, fordi leddkapsler og -bånd har "slark" i seg. Det vil si at når man er hypermobil så trenger man større muskulær styrke i stabiliserende muskulatur rundt alle ledd for å holde leddene i gunstige stillinger.

Dessverre så blir en del som er hypermobile anbefalt å ikke tøye. Dette er feil. Det kan være enkelte tøyningsøvelser de bør unngå eller gjøre mindre av, men de trenger svært ofte å tøye generelt fordi muskulaturen jobber mer for å holde leddene stabile.

Prøv å tøye godt setemuskulaturen, lyske (google tøyning + hoftebøyer så finner du øvelsen), fremside lår minst en gang om dagen i et par uker og se om du blir bedre.

Høres uansett ut som om du kunne hatt godt av noen timer til en fysioterapeut for å få riktige øvelser for hele kroppen, og også for skulderen din.

Lykke til :)

Tusen takk for svar, begge to! Og takk for gode svar og mange gode råd. Jeg skal absolutt følge disse og se om det hjelper. :) HI.

Skrevet

Jeg ville også bedt om henvisning til revmatologisk. Dette bør utredes, og da skal det mye mer til enn en blodprøve. Det er mange forgreininger under revmatiske sykdommer og der igjen forskjellige grader av de forskjellige.

Men med det du beskriver her tenker jeg med en gang på en form for revmatisme.

Og ang å legge om kosthold og ta i mot treningstips fra folk som ikke er fagfolk på området stiller jeg meg kritisk til. Jeg ville ventet med det til etter utredning og fått opplegg fra fysioterapaut og ernæringsfysiolog som er relevant for en evt diagnose.

Ellers kan du risikere å gjøre vondt verre eller evt sjule symptomer som burde vist ved utredning.

Anonymous poster hash: f1470...313

Skrevet

Jeg ville også bedt om henvisning til revmatologisk. Dette bør utredes, og da skal det mye mer til enn en blodprøve. Det er mange forgreininger under revmatiske sykdommer og der igjen forskjellige grader av de forskjellige.

Men med det du beskriver her tenker jeg med en gang på en form for revmatisme.

Og ang å legge om kosthold og ta i mot treningstips fra folk som ikke er fagfolk på området stiller jeg meg kritisk til. Jeg ville ventet med det til etter utredning og fått opplegg fra fysioterapaut og ernæringsfysiolog som er relevant for en evt diagnose.

Ellers kan du risikere å gjøre vondt verre eller evt sjule symptomer som burde vist ved utredning.

Anonymous poster hash: f1470...313

Jeg har absolutt kompetanse på det jeg uttalte meg om. Men selvfølgelig kan man ikke være sikker på det når en anonym skriver på nett, så greit å være skeptisk.

Om du ser hva jeg skriver så anbefaler jeg uansett HI å få tatt blodprøver, og da regnet jeg med at HI ville diskutere det andre jeg skriver også. Regner med at HI er oppegående nok til å vurdere det selv. Uansett ikke noe av det jeg skrev som kan ødelegge noe prøvesvar.

Men enig i at man skal være kritisk og ikke svelge alt rått av råd man får på et anonymt forum :)

Skrevet

Siden du lider av hypermobilitet i tillegg ville jeg takk kontakt med EDS foreningen og forhørt meg litt med de, da det ikke er så mye info rundt dette hos norske leger.

Har ei venninne som har EDS (hypermobilitet) og sliter med mye av det samme som det du gjør.

Jeg ville ikke ha trent styrke og tøying uten veiledning av fysioterapaut, da du kan gjøre det værre ved å gjøre øvelser som er feil for akkurat deg.

Venninna mi har fått et helt nytt liv etter at ho kom i kontakt med EDS foreningen og begynte med regelmessig fysio.

Men jeg ville som de andre over her og fått en henvisning til revmatolog for å få sjekket at du ikke har dette i tillegg.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 35da3...6cc
Skrevet

Jeg kan ikke uttale meg om hypermobile ledd, overvekt osv, men flere av symptomene du beskriver er slik jeg har det også.

Jeg var hos Revmatolog (skrives det sånn?), og tok ultralyd, har tatt røntgen osv.

Diagnosen ble Myalgi. Jeg spurte om ikke dette var et "vidt" begrep, altså, en diagnose som blir satt når man ikke finner den direkte grunnen (som feks Lumbago). Men hun forklarte at alle mine symptomer tilsier at jeg har påbegynnende slitasjeleddgikt. Hun sa jeg var for ung til at hun kunne se det nå, men hun satte penger på at jeg om 20 år vil ha fått diagnosen leddgikt.. Ikke akkurat oppløftende for min del, men det forklarer en del..

Jeg anbefaler deg å få tatt en slik undersøkelse selv, hi! Hvis du bor i Bærumsområdet, oppsøk revmatolog Bente Minet, hun er veldig dyktig :)

Ønsker deg lykke til, og "god bedring" :)

Anonymous poster hash: 1cfc4...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...