Gå til innhold

Barnehageansatte, eller andre som vet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror skal i barnehagen fra august. Jeg har ikke lyst, men har ikke noe valg da jeg er alene med 3 barn, og vi må ha noe å leve av.

Hvordan er barnehagedagen for de minste? Han er 14 mnd når han starter.

Hvordan gjør dere det med maten? Han har bare 2 fortenner nede, og de to oppe er på tur, så det begrenser seg jo hva han kan spise. Sender dere med mat? Jeg beklager hvis jeg virker helt grønn, men datteren min var 3 år når hun startet, så jeg hadde ikke disse "utfordringene" den gangen :) Hva annet bør jeg eventuelt tenke over før han begynner?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: c4aec...8cc
Videoannonse
Annonse
Gjest beef sister
Skrevet

Har aldri jobbet i barnehage, men har hatt to barn som begynte tidlig. Den ene gikk på en avdeling hvor det var barn i alderen 1-3, den andre på en ren ettårsavdeling. Jeg har kun gode erfaringer. Det var stort sett mat, bleieskift, innlek, lur og ev. utelek det gikk i. Hvis barnet ikke spiser brødmat kan du sende med mat, noen barnehager har vel også og tilbyr, men det varierer. Det kommer til å gå fint!

Skrevet

Tusen takk for svar :) Vet ikke helt hvorfor jeg ble anonym. Gammel vane kanskje ;) Han spiser jo brød, men i små terninger enda. Dem vet nok garantert hva dem driver med, men for mammahjertet mitt, så er dette litt spesielt. Hadde håpet på å kunne være hjemme til han er 2 år, men det går dessverre ikke :(

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, tidligere på småbarnsavdeling. Min barnehage er helt super da, men det kan det jo hende din også er :)

En typisk dag på småbarnsavdeling hos oss blir sånn:
Barnet kommer, spiser frokost i bhg hvis hn ikke har spist hjemme.
Frilek til frokosttid er over
En samling, gjerne en sangsamling, boksamling eller rim og regler.

Bleieskifting og utetid

Lunsj
Bleiesjekk/skift

Soving/hviling

Bleiesjekk/skift

Frukttid

Ut/inne

Hentetid

Også er man selvfølgelig veldig fleksibel med de minste, noen må spise mer, spise grøt, glass e.l. Noen har to lurer i løpet av en dag, evt. sover i utetid, samlingstun e.l.

Jeg tenker som så at barnehagen er jo der for barnet og barnets beste. Det du kan gjøre er å fortelle om rutinene dere har hjemme så er jeg ganske sikker på at barnehagen prøver å følge det og ikke gjør noen store forandringer verken med mat, eller søvn og hvert fall ikke uten å snakke med deg først ;) De minste koser seg masse i barnehagen. Det er både kos og lek med voksne og andre barn. Jeg savner småbarnsavdelingen veldig :)

Skrevet

Mini hos oss var på samma alder da hun begynte og den barnehagen vi bruker var kjempe flink til å tilpasse alt. Mat, aktiviterer osv osv osv. Da hun var alene i sitt kull en dag og de store på hennes avdeling skulle gå tur, så pakket de henne i vognen og trillet så hun fikk være med. Helt supert. =) Her er de super på å inkudere og tilpasse slik at vi mammaer og pappaer slipper å bekymre oss for om ungen har det bra. =) Håper det er slik i alle barnehager =)

Skrevet

Flere med erfaringer? :)

Skrevet

De ansatte i barnehager er (i de aller fleste tilfeller) godt vant til å ta imot små barn og tilpasse opplegget til barnas behov og er vant til det meste. Men det er lurt å forberede de små så godt som mulig. La de sitte i tripp trapp stol, sove i vogn om det er det vanlige i den barnehagen dere har fått plass i. Det er jo mange uker til oppstart og 14 måneder er jo langt fra det yngste vi er vant med i barnehagen. Min datter startet da hun var 15 måneder og det gikk kjempefint. 

Anonymous poster hash: 0321f...e2d
Skrevet

Min er også.14 mnd når han starter. Og har foreløpig kun 1 tann

Han spiser det vi spiser nå. Moser eller kutter middag, har spist brødskive 3-4 mnd allerede.

Har selv mange år i bhg og på småbarn. I starten er de mye sammen for at barna skal bli trygg både på voksne og barn og avdeling. De vil også være ute. Men ikke så veldig lenge i starten

Anonymous poster hash: 9458d...643

Skrevet

Min er også.14 mnd når han starter. Og har foreløpig kun 1 tann

Han spiser det vi spiser nå. Moser eller kutter middag, har spist brødskive 3-4 mnd allerede.

Har selv mange år i bhg og på småbarn. I starten er de mye sammen for at barna skal bli trygg både på voksne og barn og avdeling. De vil også være ute. Men ikke så veldig lenge i starten

Vi sender med frokost. Eventuelt grøt hvis bhg vil det.

Skrevet

Lillebror skal i barnehagen fra august. Jeg har ikke lyst, men har ikke noe valg da jeg er alene med 3 barn, og vi må ha noe å leve av.

Hvordan er barnehagedagen for de minste? Han er 14 mnd når han starter.

Hvordan gjør dere det med maten? Han har bare 2 fortenner nede, og de to oppe er på tur, så det begrenser seg jo hva han kan spise. Sender dere med mat? Jeg beklager hvis jeg virker helt grønn, men datteren min var 3 år når hun startet, så jeg hadde ikke disse "utfordringene" den gangen :) Hva annet bør jeg eventuelt tenke over før han begynner?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: c4aec...8cc

Det kan nok være litt forskjell på tilbudet ut i fra om han skal være på ren småbarnsavdeling, eller på 0 - 6 års gruppe. (Det er i hvertfall min erfaring.)

Det er enda noen måneder til han skal begynne, og har sikkert fått litt flere tenner til da. Ser han spiser brød i terninger nå, kanskje han spiser større biter om noen måneder. Hvis ikke så burde ikke det være noe problem. Om du skal sende med mat kommer an på hva slags mat tilbud barnehagen har, skal barna ha med niste, har de grøt, serverer de varmmat osv?

Ellers er det fint at han øver på å spise selv, selv middag.

Jeg synes du ikke skal bekymre deg. Regner med at de er vant til og ta imot små barn, og er flinke til og møte alle behov barna har. De kommer nok til og spørre om info ang mat og mange andre ting når han begynner.

Jeg jobber på småbarnsavdeling. Vi tilbyr barna det de har behov for, enten det er grøt, brød i terninger, mme, middagsglass eller om de har behov for hjelp til og spise. Men min erfaring er at barna lærer veldig fort når de begynner i barnehagen, de vil gjøre som de større barna. De lærer utrolig mye av hverandre.

Et barn på 14 måneder kan mye. Vi går på tur hver uke, uten vogner. De minste var 16 mnd når vi begynte å gå uten vogner.

Dagene på småbarnsavelig preges mye av rutiner, kos og omsorg. Det viktigste er at barna er trygge og trives.

Anonymous poster hash: eee14...ad1

Skrevet

Tenner er ikke så nøye, de klarer å tygge også uten tenner. Min på 20 mnd har nettopp nå begynt å like brød. Han har fram til nå spist grøt og middag. De har alltid gitt han brød først, og så fylt på med grøt hvis han ikke har spist nok. Så mat skal du ikke være bekymret for.

Dagen består av mye lek, men leken er ofte pedagogisk. Det betyr ikke kjedelig lek, det betyr bare at det er en tanke og mening bak leken. De er mye ute, på tur, oppdager farger, oppdager våren, blomster, planter diverse ting de får se gro osv osv. Og ikke minst, de får sosialisert seg. Lært seg normer og regler. De får venner.

Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling og har jobbet i flere barnehager. Vi tilpasser oss veldig de nye barnas rutiner og vaner når de begynner. tter hvert kommer de mer inn i rutinene og rytmen i barnehagen. Det er også veldig mange foreldre som ønsker å komme en tur før fellesferien å se på barnehagen og snakke litt med oss ansatte, dette er helt supert. Da blir vi litt kjent med foreldrene og dere blir trygge på barnehagen. Skulle ønske alle gjorde dette, helt supert for alle, så du kan jo ta en telefon å høre.

Vil også si at min erfaring er at det går somregel MYE lettere å tilvenne en ettåring til barnehagen enn en på 2-3 år. Litt gråt og savn kan man jo regne med(og se på som et sunnhetstegn), men for de minste varer denne perioden ofte mye kortere og de blir ofte fortere trygge i barnehagen, så det at han ikke er større når han begynner kan bære et pluss. 

Men anbefaler deg altså på det sterkeste til å ta en telefon for å høre om du kan komme en tur å hilde på sammen med barnet :)

Anonymous poster hash: 05bb6...feb
Skrevet

Så mange fine og utfyllende svar :) Tusen takk skal dere ha :) Jeg skal ringe barnehagen og høre om vi kan komme å hilse på :) Ting ble litt lettere nå. Har gruet meg veldig, men ser at det kanskje ikke er grunn til det likevel ;)

Skrevet

Mi er ca 14 mnd hun også i august å i dag fikk hun en skive brettet i to å fikk spise selv det va så stas å hun storkoste seg ( brød å smuler over alt men hun koste seg). Kan være lurt å begynne nå å forberede ditt barn på å klare små ting som å spise selv få enn gaffel eller skje å holde mens du gir mat (grøt, middag) alle mine har begynnt i bhg ved 1 års alderen å ingen av di ble matet i bhg det hadde dem ikke tid til å med tanke på at hvær ansatt han ansvar for 3-4 1 åringer feks så kan di jo ikke mate alle :)

Anonymous poster hash: be8de...4e3

Skrevet

Kvar*

Har*

Anonymous poster hash: be8de...4e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...