Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #1 Skrevet 24. april 2014 Gir dere alle vaksinene dere blir tilbudt gjennom vaksineprogrammet? Hva med de booster-vaksinene på skolen? Er litt i tvil her. Vi har gitt de vanlige vaksinene, men egentlig ser jeg ikke behovet for boostervaksiner før eventuelle reiser så tror vi takker nei. Vi voksne tar heller ikke disse uten videre. Ja, jeg er blitt litt skeptisk til vaksiner og vil ikke bare gi vaksiner uten videre. Har en følese av at mange ikke tenker i det hele tatt, bare gir alt som er i vaksinasjonsprogrammet. Flere venninner jeg har snakket med, er ikke en gang klar over at mange av vaksinene kun er boostervaksiner. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 83568...d14
sug lut Skrevet 24. april 2014 #2 Skrevet 24. april 2014 Fordelen med vaksineprogrammet er at det er noen med langt mer innsikt og kunnskap som har tenkt for deg.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #3 Skrevet 24. april 2014 Slik var/er det jo med feks. svineinfluensavaksinen og vanlig influensavaksine. Vi tok/tar heller ikke de. Og som nevnt tar vi heller ikke vanlig boostervaksiner hvert tiende år selv om noen allerede " har tenkt for oss" og anbefaler oss å gjøre det. Jeg liker å tenke selv. Anonymous poster hash: 83568...d14
PRobert Skrevet 24. april 2014 #4 Skrevet 24. april 2014 Jeg er ikke verken lege eller forsker, og jeg stoler på at den forskningen som er gjort på dette feltet er tilstrekkelig. Vi hopper over influensavaksiner da, det må jeg innrømme jeg ikke helt ser poenget med. Resultatene for de andre vaksinene taler igrunnen for seg, at noen få prosent får bivirkninger som suger, jaja. Bedre enn at enda flere prosent kreperer av sykdommer vi omtrent er kvitt nå. Vaksiner <3
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #5 Skrevet 24. april 2014 Hun er 4 nå og har fått alle vaksinene til nå. Kommer til å ta vaksiner som er de vanlige alle tar på skolen, men type svineinfluensa vaksinen dropper vi Anonymous poster hash: eca5c...af7
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #6 Skrevet 24. april 2014 Hmm, jeg burde visst bedre. Det har en tedens til å bli en vaksinedebatt av alle vaksine spm. Men ikke misforstå meg, jeg er for vaksiner, men ser ikke helt hvorfor vi skal gi barna boostervaksiner som vi voksne ikke en gang tar opp til vurdering. Tar dere voksne også alle boostervaksiner? Eller blir dere "udødlige" med en gang dere ikke er under vaksineprogrammet? Hva er tankegangen, med å bare vaksinere barna? Eller er dere som mine venninner, dere har ikke tenkt gjennom det og takker bare ja, fordi vaksiner er bra? Anonymous poster hash: 83568...d14
sug lut Skrevet 24. april 2014 #7 Skrevet 24. april 2014 Slik var/er det jo med feks. svineinfluensavaksinen og vanlig influensavaksine. Vi tok/tar heller ikke de. Og som nevnt tar vi heller ikke vanlig boostervaksiner hvert tiende år selv om noen allerede " har tenkt for oss" og anbefaler oss å gjøre det. Jeg liker å tenke selv. Anonymous poster hash: 83568...d14 Er du fagperson så tenk i vei, er du ikke er det synsing og føling du bedriver.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #8 Skrevet 24. april 2014 Ja, tror ikke myndighetene vil befolkningen noe annet enn godt. Ser ikke noe grunn til mistanke. Anonymous poster hash: ed4f3...9a2
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #9 Skrevet 24. april 2014 Har fylt på med stivkrampe, that's it. Anonymous poster hash: 46f6b...065
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #10 Skrevet 24. april 2014 Ja, det gjør vi. Eneste tenkingen jeg har gjort selv er at jeg ikke liker å gi flere vaksiner samtidig, så de gangene de ville sette en vaksine i hvert lår på helsestasjonen fikk mine barn bare en også kom jeg tilbake to uker senere for å få den andre. Er ikke tuberkulosevaksinen fjernet fra programmet? Det synes jeg er veldig rart. Hørte at 600 stk i året blir smittet av det her i Norge og tallet øker for hvert år... Anonymous poster hash: e5c68...cc6
bIomstre Skrevet 24. april 2014 #11 Skrevet 24. april 2014 Må indrømme at jeg ikke er helt opplest her altså. Jeg fulgte selv vanlig program som barn, og mine foreldre fikk sikkert info om at man må fylle på etter x antall år, men det var det jo ingen som fortalte til meg! Så det fant jeg ikke ut før jeg skulle begynne å sette meg inn i vaksinasjon av egene barn. Tenker at stivkrampe i allefall er lurt å fylle på. Hvilke andre er det som trenger påfyll?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #12 Skrevet 24. april 2014 Hmm, jeg burde visst bedre. Det har en tedens til å bli en vaksinedebatt av alle vaksine spm. Men ikke misforstå meg, jeg er for vaksiner, men ser ikke helt hvorfor vi skal gi barna boostervaksiner som vi voksne ikke en gang tar opp til vurdering. Tar dere voksne også alle boostervaksiner? Eller blir dere "udødlige" med en gang dere ikke er under vaksineprogrammet? Hva er tankegangen, med å bare vaksinere barna? Eller er dere som mine venninner, dere har ikke tenkt gjennom det og takker bare ja, fordi vaksiner er bra? Anonymous poster hash: 83568...d14 Om alle følger programmet, også boosterne, så blir det så lite sykdom i befolkningen at sjansen for å bli smittet er minimal. Da er det ikke så viktig med disse boosterne for oss voksne om vi ikke er i situasjoner hvor vi er utsatt for smitte av en eller annen grunn (jobb, reise e.l.) Anonymous poster hash: e5c68...cc6
Rosarose8 Skrevet 24. april 2014 #13 Skrevet 24. april 2014 Min søster fikk kikhoste i fjor, så etter det tok vil boostervaksine alle sammen. Ville hvertfall gjort det med spedbarn i hus.... Hun ble skikkelig dårlig og hostet nesten 6 mnd etterpå, ikke å anbefale.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #14 Skrevet 24. april 2014 Hmm, jeg burde visst bedre. Det har en tedens til å bli en vaksinedebatt av alle vaksine spm. Men ikke misforstå meg, jeg er for vaksiner, men ser ikke helt hvorfor vi skal gi barna boostervaksiner som vi voksne ikke en gang tar opp til vurdering. Tar dere voksne også alle boostervaksiner? Eller blir dere "udødlige" med en gang dere ikke er under vaksineprogrammet? Hva er tankegangen, med å bare vaksinere barna? Eller er dere som mine venninner, dere har ikke tenkt gjennom det og takker bare ja, fordi vaksiner er bra? Anonymous poster hash: 83568...d14 Om alle følger programmet, også boosterne, så blir det så lite sykdom i befolkningen at sjansen for å bli smittet er minimal. Da er det ikke så viktig med disse boosterne for oss voksne om vi ikke er i situasjoner hvor vi er utsatt for smitte av en eller annen grunn (jobb, reise e.l.) Anonymous poster hash: e5c68...cc6 Ifølge Folkehelseinstitutet så bør voksne ta boostervaksinene, men som nevnt vi gjør ikke det og kjenner heller ingen andre som gjør det. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6496:0:25,6567&Content_6496=6178:110062:25,6567:0:6562:1:::0:0 Anonymous poster hash: 83568...d14
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #15 Skrevet 24. april 2014 Ja. Anonymous poster hash: c56b9...046
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #16 Skrevet 24. april 2014 Ja, det gjør vi. I tillegg har begge barna fått vaksiner mot tuberkulose og rotavirus, og det ene barnet får årlig influensavaksine. Jeg tar boostervaksiner selv også, jeg. Anonymous poster hash: 3c328...a60
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #17 Skrevet 24. april 2014 Jeg tror ikke det er så "viktig" med disse boostervaksinene. Blir jo ikke opplyst noe sted uten at du oppsøker det. De fleste som ikke har barn i vaksine-alder er ikke klar over at det er anbefalt en gang. Anonymous poster hash: 83568...d14
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #18 Skrevet 24. april 2014 Gir dere alle vaksinene dere blir tilbudt gjennom vaksineprogrammet? Hva med de booster-vaksinene på skolen? Er litt i tvil her. Vi har gitt de vanlige vaksinene, men egentlig ser jeg ikke behovet for boostervaksiner før eventuelle reiser så tror vi takker nei. Vi voksne tar heller ikke disse uten videre. Ja, jeg er blitt litt skeptisk til vaksiner og vil ikke bare gi vaksiner uten videre. Har en følese av at mange ikke tenker i det hele tatt, bare gir alt som er i vaksinasjonsprogrammet. Flere venninner jeg har snakket med, er ikke en gang klar over at mange av vaksinene kun er boostervaksiner. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 83568...d14 Hæ? Ja, tror ikke myndighetene vil befolkningen noe annet enn godt. Ser ikke noe grunn til mistanke. Anonymous poster hash: ed4f3...9a2 Insinuerer du at alle de som avstår fra vaksiner må tro at myndighetene vil folk vondt ? Det er vel ikke helt det som er problemstillingen. Vaksiner er helt klart et gode for verdens befolkning og svært viktig, men legemiddelfirmaer bedriver samtidig utstrakt lobbyvirksomhet og har mye å tjene økonomisk på hvorvidt nytteverdien av en medisin eller vaksine regnes som stor nok til at den tas i bruk, og jeg synes ikke det er usunt med en liten dose skepsis. Mange er nok heller ikke sikre på hvorvidt myndighetene selv vet nok om nye vaksiner eller preparater som slippes på markedet. Det finnes eksempler på at forskningsrapporter fra utprøving av legemidler har blitt jukset med, slik at det som presenteres videre ikke nødvendigvis har med alle fakta og gir et riktig bilde. Selv om dette nok hører til unntakene. Jeg har selv latt barnet mitt følge vaksineprogrammet, men avstått fra to som jeg ikke ønsket å gi barnet før vaksinene hadde vært lengre i bruk slik at man visste enda mer om eventuelle bivirkninger - en av disse var svineinfluensavaksinen. Anonymous poster hash: 3530c...806
Virginia. Skrevet 24. april 2014 #19 Skrevet 24. april 2014 Skulle ikke være anonym. Insinuerer du at alle de som avstår fra vaksiner må tro at myndighetene vil folk vondt ? Det er vel ikke helt det som er problemstillingen. Vaksiner er helt klart et gode for verdens befolkning og svært viktig, men legemiddelfirmaer bedriver samtidig utstrakt lobbyvirksomhet og har mye å tjene økonomisk på hvorvidt nytteverdien av en medisin eller vaksine regnes som stor nok til at den tas i bruk, og jeg synes ikke det er usunt med en liten dose skepsis. Mange er nok heller ikke sikre på hvorvidt myndighetene selv vet nok om nye vaksiner eller preparater som slippes på markedet. Det finnes eksempler på at forskningsrapporter fra utprøving av legemidler har blitt jukset med, slik at det som presenteres videre ikke nødvendigvis har med alle fakta og gir et riktig bilde. Selv om dette nok hører til unntakene. Jeg har selv latt barnet mitt følge vaksineprogrammet, men avstått fra to som jeg ikke ønsket å gi barnet før vaksinene hadde vært lengre i bruk slik at man visste enda mer om eventuelle bivirkninger - en av disse var svineinfluensavaksinen.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2014 #20 Skrevet 24. april 2014 Gir dere alle vaksinene dere blir tilbudt gjennom vaksineprogrammet? Hva med de booster-vaksinene på skolen? Er litt i tvil her. Vi har gitt de vanlige vaksinene, men egentlig ser jeg ikke behovet for boostervaksiner før eventuelle reiser så tror vi takker nei. Vi voksne tar heller ikke disse uten videre. Ja, jeg er blitt litt skeptisk til vaksiner og vil ikke bare gi vaksiner uten videre. Har en følese av at mange ikke tenker i det hele tatt, bare gir alt som er i vaksinasjonsprogrammet. Flere venninner jeg har snakket med, er ikke en gang klar over at mange av vaksinene kun er boostervaksiner. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 83568...d14 Hæ? Hva var det du ikke forstod? Anonymous poster hash: 83568...d14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå