Gå til innhold

har jeg rett til ferie når jeg starter i mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har jeg krav på noen feriedager i år når jeg starter å jobbe i mai? forstår jo at de ikke blir "lønnet ferie" siden de ikke har trukket meg noe for ferie i utgangspunktet men kan jeg kreve å få et par dager fri i sommer?

takk!

Anonymous poster hash: 1388d...159
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du har krav på fem uker ferie :)

Anonymous poster hash: 474c0...541

Skrevet

ok,herlig,da blir det å ta ut litt i hvertfall! takk=)

Anonymous poster hash: 1388d...159
Skrevet

Ikke sikker på om du har krav på fem uker, men du har krav på ferie:)

Anonymous poster hash: ace56...720

Skrevet

Du har krav på ferie, men du har vel ikke krav på å ta ut ferie om sommeren?

Anonymous poster hash: bc750...491

Skrevet

Trur hvert fall du har krav på tre uker ferie i sommer.

Anonymous poster hash: 952be...ad4
Skrevet

jeg startet i april og hadde krav på 3 uker ferie! =)

Skrevet (endret)

Ifølge ferieloven paragraf 5.3 har man rett til full ferietid hvis man er ansatt før 30.september samme år. Er du ansatt etter 30.september har man rett på 6 feriedager. Ifølge ferieloven paragraf 7.1 har arbeidstaker rett til å kreve hovedferien 18 virkedager i hovedferieperioden som er fra 1.juni til 30.september. Mao hvis du er ansatt i år før 30.september så har du rett på full ferie, om det er 4 eller 5 uker kommer ann på om firmaet har innført den 5 ferieuken, men du har bare rett til 3 uker sammenhengende i sommer.

Endret av Klarer selv!
Skrevet

Spurte økonomi/lønnsvanvarlig på jobb og her er svare jeg fikk av henne etter at hun hadde dobbelt sjekket:

Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret har rett til full feriefritid, 25 virkedager (hverdager inkl. lørdager). Ansatte som ifølge tariffavtale eller individuell avtale skal ha fem ferieuker har rett på 30 virkedager.

For å få rett til å avvikle ferie hos den nye arbeidsgiveren må det godtgjøres at ferie ikke er avviklet tidligere i ferieåret.

Anonymous poster hash: 5c974...2bb
Skrevet

MEN - du får selvsagt ikke lønn i ferien! Feriepenger er noe du opparbeider deg året før ferieåret.

Anonymous poster hash: 4a7f2...cca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...