Gå til innhold

sønnen min er lite aktiv med bena

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har nettopp blitt 6 mnd og er ikke så aktiv med bena som andre på hans alder. Han beveger på de men løfter de lite. Og helsesøster sier at han burde kunne putte føttene i munnen nå eller nesten, men han løfter de aldri i nærheten av munnen. Løfter vi de til munnen hans så ler han og tar på føttene. Sitter han i fanget vårt så bøyer han seg fremover og tar på føttene. Så interessen er der. Han kan snu seg rundt fra rygg til mage og fra mage til rygg. Tror ikke at han henger etter på noen annen måte.

Han har vært hos fysio pga nakken og vi var der sist i slutten av mars. Fysioterapeuten sa at han burde bli mer aktiv med bena og hun fant ikke noe galt. Vi skal tilbake i mai på en etterkontroll pga bena, nakken er friskmeldt.

Er det sånn at"alle" babyer putter bena i munnen eller nesten som 6 mnd? Hva skjer om de aldri gjør det? Må man virkelig lære seg det som baby? Hvorfor?

Anonymous poster hash: c6cf4...804

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn er ulike, så ikke bekymre deg :)

Jeg har ei som faktisk fant smukken bare noen uker gammel, etter å ha mistet den i senga. Og en som ikke snudde seg fra mage til rygg engang før ved et uhell 5 måneder gammel. Siste gikk allerede før han var 10 måneder :) Jenta gikk ikke før hun var 13 måneder, selv om hun liksom var langt fremme tidlig :)

Anonymous poster hash: f39ce...5e7
Skrevet

Jo vet at de er ulike :) Men hvorfor bør de lære seg å ha foten i munnen egentlig?

Skrevet

Min gutt var veldig stiv i kroppen og kunne ikke putte føttene i munnen i det hele tatt som baby. Han kunne heller ikke stupe kråke før han var 4år. Han greide ikke kromme ryggen nok. Fysio vurderte han i to runder, men fant ikke noe galt utenom at han var unormalt stiv i kroppen. Nå er han nesten 5 år og stuper kråke som bare det. Fortsatt stivere i kroppen enn 5åringer flest, men ingenting som hemmer han på noen måte.

Ingen forklaring, ingen behandling og ingen større betydning :-)

Anonymous poster hash: a45f6...b40

Skrevet

Min gutt var veldig stiv i kroppen og kunne ikke putte føttene i munnen i det hele tatt som baby. Han kunne heller ikke stupe kråke før han var 4år. Han greide ikke kromme ryggen nok. Fysio vurderte han i to runder, men fant ikke noe galt utenom at han var unormalt stiv i kroppen. Nå er han nesten 5 år og stuper kråke som bare det. Fortsatt stivere i kroppen enn 5åringer flest, men ingenting som hemmer han på noen måte.

Ingen forklaring, ingen behandling og ingen større betydning :-)

Anonymous poster hash: a45f6...b40

Skjønner at det sikkert går bra. Men skjønner ikke hvorfor de bør lære seg det, man lærer seg å gå uten å kunne det. Jeg lærte aldri å krabbe men lærte å gå for det.

Skrevet

Det er visstnok ulike krav som helsesøster følger. De går ut i fra normen, men det forekommer alltid avvik fra normen.

Min sønn lå i seteleie, han hadde ikke noe styrke i bena før han var over året. Gikk når han var 16 mnd. Nå er han en helt normal 4 åring.

Nå går jeg hjemme med en ny gutt, han ålte seg ikke framover før han var over 10 mnd, nå er han 14 mnd og stabber rundt:-)

Anonymous poster hash: 368ac...b87

Skrevet

Det er visstnok ulike krav som helsesøster følger. De går ut i fra normen, men det forekommer alltid avvik fra normen.

Min sønn lå i seteleie, han hadde ikke noe styrke i bena før han var over året. Gikk når han var 16 mnd. Nå er han en helt normal 4 åring.

Nå går jeg hjemme med en ny gutt, han ålte seg ikke framover før han var over 10 mnd, nå er han 14 mnd og stabber rundt:-)

Anonymous poster hash: 368ac...b87

Har lest på nettet at de burde klare det, men ingenting om hvorfor. Min lå ikke i seteleie. Fysioterapeuten sa at magemusklene har mye å si for å løfte bena. Sønnen min beveger mye på bena, bare løfter de lite. Han elsker å sparke i ting :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...