Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 Når en vennine eller en søster spør om du blir med på kino,standupshow osv,regner du da med at personen betaler for deg? Grunnen til at jeg spør er fordi hver gang jeg spør søsteren min om hun blir med på noen av tingene jeg nevnte over her,så ber hun alltid meg om å bare bestille billett til hun også ettersom jeg likevel må bestille billett til meg. Problemet er at jeg aldri får pengene tilbake.Det virker som hun tar det som at siden jeg spør om hun vil bli med på noe så er det jeg som spanderer. Jeg er student så har ikke verdens beste økonomi så litt kjedelig at jeg alltid må betale. Selv er hun i full jobb å er veldig flink med penger,så det er ikke sånn at hun ikke kan betale. Så hvordan tenker dere? Tenker dere at personen som innviterer skal betale? Anonymous poster hash: 49aa7...24d
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Nei, det hadde aldri falt meg inn Man spør jo bare om den andre VIL være med, hvis ikke hadde man jo aldri kunne avtalt noe. Er det sånn at man skal SPANDERE, så sier man jo det klart ifra. Neste gang ville jeg sagt: Overfør penger, så bestiller jeg. Anonymous poster hash: 218ef...efe
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 Det kommer an på både hvem som inviterer og måten man inviterer på det. Dersom min mor inviterer meg med på noe, så vet jeg at hun spanderer. Dersom en venninne spør om vi skal gå på kino sammen, antar jeg at jeg betaler selv. Om et vennepar, som vet at vi ikke har så god råd, inviterer oss med ut på en bestemt restaurant, så forventer jeg i utgangspunktet at de betaler, men avklarer slike ting på forhånd (f.eks. "Det høres koselig ut, men jeg tror ikke vi kan prioritere det nå", og så svarer de: "Å, men vi hadde selvsagt tenkt å betale, det er jo vi som inviterer!"). Jeg synes du skal gi beskjed neste gang. Søstre og venninner bør man da ha et såpass åpent forhold til at man kan si at det blir dyrt å spandere hele tiden. Eller kanskje du bare kan spørre på en annen måte? Anonymous poster hash: 88592...664
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 Nei, det hadde aldri falt meg inn Man spør jo bare om den andre VIL være med, hvis ikke hadde man jo aldri kunne avtalt noe. Er det sånn at man skal SPANDERE, så sier man jo det klart ifra. Neste gang ville jeg sagt: Overfør penger, så bestiller jeg. Anonymous poster hash: 218ef...efe Ja det er det jeg også gjør,spør bare om hun vil være med. Tenkte faktisk ikke tanken en gang på at hun kunne ta det som at jeg spanderte. Men nå har dette skjedd 4-5 ganger så er ikke noe tilfeldighet. Tror ikke hun bevisst prøver å vri seg unna å betale,tror hun rett og slett bare tenker automatisk at jeg betaler siden jeg innviterte hun. Anonymous poster hash: 49aa7...24d
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #5 Skrevet 23. april 2014 Det kommer an på både hvem som inviterer og måten man inviterer på det. Dersom min mor inviterer meg med på noe, så vet jeg at hun spanderer. Dersom en venninne spør om vi skal gå på kino sammen, antar jeg at jeg betaler selv. Om et vennepar, som vet at vi ikke har så god råd, inviterer oss med ut på en bestemt restaurant, så forventer jeg i utgangspunktet at de betaler, men avklarer slike ting på forhånd (f.eks. "Det høres koselig ut, men jeg tror ikke vi kan prioritere det nå", og så svarer de: "Å, men vi hadde selvsagt tenkt å betale, det er jo vi som inviterer!"). Jeg synes du skal gi beskjed neste gang. Søstre og venninner bør man da ha et såpass åpent forhold til at man kan si at det blir dyrt å spandere hele tiden. Eller kanskje du bare kan spørre på en annen måte? Anonymous poster hash: 88592...664 Nå har jeg innvitert hun med på standup show i helgen,denne gangen nevnte jeg hva det koster så hun kanskje tar hintet om at hun må betale selv. Å fikk faktisk til svar at jeg skulle få pengene når vi møtes Håper det skjer For er synd å skulle vegre seg for å spørre om hun vil være med på ting bare fordi jeg syns det blir dyrt å alltid betale for hun. Anonymous poster hash: 49aa7...24d
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #6 Skrevet 23. april 2014 Jeg hadde tatt som en selvfølge at jeg skulle betale for meg selv. Om hun ikke sier noe så send kontor og si at det enkleste er om hun overfører? Anonymous poster hash: 903bb...232
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå