Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 Jeg lurte på en liten ting: Jenta mi i 5. klasse går i en stor klasse på 29 elever. De har to kontaktlærere, og er to lærere i norsk, matte og engelsk. I disse fagene blir de svakeste elevene tatt ut i grupper. Jenta mi er ute i gruppe i alle disse fagene. Hun har ikke iop, hun er bare under klassesnittet. Hun får samme arbeidsplanen som resten av klassen, med de samme leksene. MEN hun får tilleggslekser. Er dette riktig? Skal en elev som er faglig svak gjøre mer hjemnelekser? Kjenner at leksene tidvis er en STOR kamp... Hva tenker dere kloke hoder? Anonymous poster hash: 90e15...81b
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Nei, hun skal IKKE ha mer lekser. Er du sikker på at du ikke har misoppfattet litt da? At ekstraleksen er i stede for den vanlige leksen? Jeg har selv en gutt som er ute av timene i en del timer (han skal få IOP nå), han er egentlig faglig sterk i de fleste fag, men har andre vansker. Han kan ikke ha samme lekser som resten av klassen, for det blir han helt utslitt av. Han får i stede en annen lekse som er tilpasset kapasiteten hans. Jeg ville snakket med kontaktlæreren til barnet ditt og spurt dem om dette. Lekser skal ikke frata et barn motivasjonen for skolearbeidet, da har de for mye. Jeg tenker at du og skolen i fellesskap må finne fram til en mengde som er passelig for din datter. Anonymous poster hash: 0d7dd...685
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 Jeg har spurt læreren, og hun sier at dette skal hun gjøre. Dette er fordi hun skal bli bedre på det hun er svak på, samtidig som hun skal følge resten av klassens pensum... Forstår jo på sett og vis hva hun mener, men ser jo at det er vanskelig å motivere henne...! Anonymous poster hash: 90e15...81b
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 Jeg har spurt læreren, og hun sier at dette skal hun gjøre. Dette er fordi hun skal bli bedre på det hun er svak på, samtidig som hun skal følge resten av klassens pensum... Forstår jo på sett og vis hva hun mener, men ser jo at det er vanskelig å motivere henne...! Anonymous poster hash: 90e15...81b Da foreslår jeg at du tar en ny prat med læreren og forsøker å forklare problemet. Dersom læreren ikke hører etter, så tar du det videre til avdelingsleder. Det er dessverre ikke alle lærere som helt forstår hvordan barn som sliter på skolen har det. Det er fullt mulig å gi reduserte lekser og likevel henge med sånn noenlunde. Et barn bør aldri sitte mer enn i maks 30 minutter med lekser, lesing inkludert, og for noen barn er 10-15 minutter nok. Anonymous poster hash: 0d7dd...685
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #5 Skrevet 23. april 2014 Det fornuftige er jo å jobbe ekstra med det hun er svak i. Hun tar jo aldri igjen de andre ellers, men det må jo balanseres i forhold til hvor mye hun klarer. Er hun flink i andre fag er det bedre å redusere leksene i disse fagene. Anonymous poster hash: dcd49...2fb
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #6 Skrevet 23. april 2014 jeg mener at hun må kunne grunnleggende først, før hun går på det som er vanskeligere.. med tanke på motivasjon, mestring og ikke minst selvbilde. ingen vits i å gjøre lekser som ikke er "innenfor" hennes mestring/læringssone om hun allerede sliter. dette synes jeg var rart.. Anonymous poster hash: 619a9...f6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå