Gå til innhold

Av og til blir jeg plutselig så ekstremt nedfor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vanligvis i et normalt stemningsleie, men noen få ganger i året kan jeg plutselig bli helt ekstremt langt nede.. føler meg bare helt tom og alt er galt. Varer i alt fra noen dager til flere uker. Orker nesten ikke gjøre noe i disse periodene, hverken møte folk, gjøre husarbeid eller noe.

Er i en sånn periode nå og alt føler bare pyton. Hadde en avtale i dag men måtte bare avlyse den for jeg hadde ikke noe overskudd til å stelle meg og snakke med noen. Blir irritert av alt og alle. 

Disse episodene kommer gjerne når det har vært mye negativt stress i en lengre periode. Har hatt mye styr i vinter med sykehusinnleggelse, ene barnet vårt har spesielle behov så det er mye ekstra med møter og utredninger (har kontakt med både spesialpedagog, fysio, ppt, sykehus), styr med familien som blander seg i alt, huset flyter pga manglende energi, økonomien er stram for tiden osv.. 

Er disse "minidepresjonene" bare et resultat av at det blir for mye negativt på en gang? 

Anonymous poster hash: 21d5a...589
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil jeg tro. Har du så mye å tenke på er det ikke rart du blir litt sliten og nedfor i blant!

Anonymous poster hash: 13be9...f8b
Skrevet

Ja, ingen klarer å håndtere negativitet uten å selv bli litt nedfor. Tror du er veldig følsom slik som meg. Jeg blir fort nedfor hvis det er mye negativt. Jeg må trekke meg unna det negative innimellom for å i det hele tatt klare å eksistere selv. Kan også få perioder hvor jeg er skikkelig deppa. Tror omgivelser og hormoner spiller en stor rolle for meg. For når jeg er premenstruell så skal det INGENTING til før lasset velter for meg.

Men jeg syns det er godt å ha noen nære å snakke med som jeg stoler på. Og ha muligheten til å gjøre akkurat det jeg vil selv innimellom. Bare være meg :)

I tillegg være mer obs på mine egne holdninger. Jeg tenker at det negative ikke skal få spise meg opp. Jeg må gjøre noe for meg selv. Og nekte meg selv å tenke negativt om ting. Snu tankene til noe mer positivt. Det er viktig for meg.

Samtidig vil jeg si at i dagens samfunn får man inntrykk av at alle andre er så forferdelig lykkelige og ikke har dårlige dager. Men ingen har det noe bedre. Alle har sine negative tanker og deppe perioder. Men dette er ikke noe folk snakker om. Når enkelte misunner feks fotballfrue eller villapaprika eller noen andre, så vit at de er bare mennesker som deg og meg. De har sine problemer som oss og ting er ikke noe annerledes for de. Man har lett for å bli blendet av andres fasade og glansbilde aktige liv. Men husk DET ER IKKE SÅNN ;) det trøster jeg meg med. Håper forøvrig du har gode mennesker rundt deg som støtter deg og som du kan snakke med! Det har alt og si! Håper du får det bedre snart. For jeg ver godt hvor slitsomt det er å ha det sånn!

Anonymous poster hash: 118a4...c15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...