Gå til innhold

Miraklenes tid er ikke forbi! Akeleiefest!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter tidligere akeleiesorg er det nå akeleiefest! Jeg trodde sneglene hadde tatt alle, men hei! de har latt 5 spirer av de aller fineste blå være! Eller dvs, det har dukket opp 5 nye spirer fra intet! Hurra hurra! Jammen bra jeg ikke klarte å hive resten. Nå er bedet klart snart!

Og da kjære gartnerlosje kommer spørsmålet. I nevnte bed som går langs oppkjørselen til huset (vi snakker ikke allé, altså, men 50 meter)debuterer blomstringen tidlig med vinterblom, klosterklokker og krokus.

Nå er de avblomstret, og tulipaner i ymse varianter både ville og tamme er på vei opp. Kantkonvallen er godt på vei og akeleiene som var der fra før har blader.Liljekonvallen ser jeg tuppen av.

Så langt har jeg bra dekning der ute. Og jeg tenkte å sette ut flere akeleier der, egentlig, bare. De avløser liljekonvallen. Kantkonvallen står helt til høsten.

Men hva skal jeg ha der i tillegg til akeleiene? Jeg vil ha enkelt stell og blomster til høsten, og noe som ikke tar over alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så godt at noen klarte seg!

Storkenebb, om du ikke setter dem for tett en meter mellom), kommer opp veldig små men dekker en sirkel på omtrent 80 cm (Johnson's Blue eller Rozanne, eller Machrorrizum-varianter). (Ok, storkenebb er alltid mitt svar på alt)

Geum?

Rudbeckia?

Soløye?

Skrevet

Storkenebb, ja! Det har jeg noen av alt på et annet sted. Har sett en blå kraftig en i en rundkjøring som jeg ofte paasserer, det kunne vært noe! Kan det ha vært Johnsons blue? Meg liker veldig godt blå! Og får jo kanskje blå akeleier!

Skrevet

De blå er ofte Johnson's blue, tror jeg, så den referert til et sted som gartnerens trøst eller noe sånt fordi den er så villig og vakker. Som oss, hehe.

Ellers godmelding herfra: jeg lar jo alltid mine ministemor få en sjanse i stedet for å dra dem opp om høsten, og nå er det flere av fjorårets som blomstrer i bedet, hurra!

Skrevet

da kan jeg vel rettferdiggjøre en tur til hagesenteret??

Skrevet

Hurra for akeleiefest!

En lavendel eller to er det vel alltid plass til? Og en høstanemone? (høstblomstrende står på min liste også...)

Skrevet

da kan jeg vel rettferdiggjøre en tur til hagesenteret??

Selvsagt, om du ikke svinger innom Gudrun samtidig. (Jeg har jo gjort mitt valg i så måte... men har altså over hundre planter i stua som skal ha en plass ute på sikt og da har jeg fortjent kjole med blomster på i stedet.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...