Gå til innhold

Barn og bankkort, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn på 12 og 10 år som får litt penger innimellom, bl.a. ukelønn, penger til kantine noen dager i uken osv. Dette oppbevarer de i lommebøkene sine. Problemet er at pengene har det med å forsvinne etter at de har hatt venner på besøk (mistenker en av vennene til ene barnet for å stjele, men er usikker så har latt det ligge). I tillegg pleier verken mannen eller jeg å ha kontanter, så vi glemmer stadig å ta ut penger til dem. I det hele tatt har det vært så mye tull den siste tiden at vi har vurdert å heller opprette en konto til hver av dem med bankkort til. Da kan vi legge inn fast overføring på ukepenger og penger til kantine osv, og jeg vet at banken har gode sperrer og grenser for hvor mye de kan bruke det, at de ikke kan belaste mer enn de faktisk har på konto osv, men jeg er likevel litt usikker. Er det noen her inne som har erfaring med å gi så "små" barn eget bankkort?

Anonymous poster hash: e6e55...75d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter fikk når hun var 12, det funket veldig bra.

Anonymous poster hash: ec16e...9ce

Skrevet

Takker for svar :) Kan du utdype litt? Klarte hun å holde koden for seg selv? Gikk det greit å følge med på hvor mye hun hadde igjen på kortet osv? Hvordan oppbevarte hun det? Her hos oss er helt klart 10-åringen mye mer fornuftig og organisert enn den veldig vimsete 12-åringen, så det er egentlig 12-åringen jeg er mest bekymret for ;)

HI

Skrevet

Hvis banken utsteder bankkort til så "små" så er jo det en mulighet. Eneste ulempen er at de da må få tatt ut penger til f.eks kantina (på skolen, ikke sant?) da jeg tviler på at skolen har bankterminal.. Men sånt er jo bare bagateller ;)

Ungene mine har en skuff i stua hvor de oppbevarer alt av verdisaker. Lommebøker, 3ds+spill osv. På den måten har jeg kontroll på hvor tingene er og vi slipper uheldige situasjoner der ting bare forsvinner...

Anonymous poster hash: b9fd2...6af

Skrevet

Takker for svar :) Kan du utdype litt? Klarte hun å holde koden for seg selv? Gikk det greit å følge med på hvor mye hun hadde igjen på kortet osv? Hvordan oppbevarte hun det? Her hos oss er helt klart 10-åringen mye mer fornuftig og organisert enn den veldig vimsete 12-åringen, så det er egentlig 12-åringen jeg er mest bekymret for ;)

HI

...6af her

Min tenårings bankkort er koblet opp mot min nettbank så jeg har full oversikt over hva hun bruker penger på og hva som er disponibelt. Får også kontoutskrift hver mnd.

Hvis kortet sperres for overtrekk samt dere ikke setter over store summer så bør dette gå bra. Jeg forklarte henne da hun fikk kortet som 13åring at jeg vil inndra kortet om hun misbruker det, koden er hemmelig og jeg erstatter ikke pengene om venninnene har brukt kortet hennes (hvis de har fått koden av henne) og bare det at hun vet jeg kan se hva hun bruker penger på, det gjør at hun er veldig flink. Hun ringer meg gjerne og forteller hva hun har kjøpt, og hun vet det bare er for meg å sjekke utskriften, så dette har gått veldig fint :)

Anonymous poster hash: b9fd2...6af

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger :) (tar gjerne i mot flere erfaringer også!)

Vi har i utgangspunktet skuffer og lignende som verdisaker og sånt skal opp i, men ting har det med å skli litt ut, og jeg kan ikke vokte på alt hele tiden heller. Ut i fra svarene deres ser det jo ut som at bankkort kan fungere greit da. Jeg vet ikke om skolen har bankterminal i kantinen, men jeg vil jo tro det? De hadde på ungdomsskolen jeg jobbet på tidligere og skolen der jeg jobber nå. Det er jo mange lærere også som bruker kantinen ;) På skolen til ungene får de bruke kantinen fra og meg 5. klasse (er en 1-10 skole).

Det med å knytte deres kort opp mot min nettbank var veldig smart, det skal jeg spørre om min bank også kan gjøre, så takk for tips!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...