Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 Jeg søker jobber for harde livet, og har blitt uplanlagt gravid. Nå er jeg innkalt til intervju. Jeg vil da være 10-11 uker på vei. Bør jeg fortelle det under intervjuet og risikere å bli nedprioritert pga dette, eller bør jeg vente til evt kontraktsmøte og få sure miner siden jeg ikke sa noe før..? Vanskelig! Det er i tillegg en jobb hvor det er vanlig å motta svangerskapspenger for å gå hjemme under graviditet, pga risiko på arbeidsplassen. Dette betyr jo i praksis at jeg må erstattes ganske raskt... Anonymous poster hash: 94545...f89
PRobert Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Hmm.. Tror ikke jeg hadde sagt noe på første intervju, men om jeg ble kalt inn for andre gang hadde jeg sagt det om inntrykket av de som ansetter er bra.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 Takk for svar. Kjekt å få flere meninger. Anonymous poster hash: 94545...f89
Aquarel Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 jeg er gravid i uke 16, og de sendte meg på jobbsøkerkurs med en gang
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #5 Skrevet 23. april 2014 jeg er gravid i uke 16, og de sendte meg på jobbsøkerkurs med en gang Jaha? Hvem sendte deg på jobbsøkerkurs...? Anonymous poster hash: 94545...f89
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #6 Skrevet 23. april 2014 Bør du ikke da finne deg en jobb du KAN jobbe en stund i HI? Jeg ble ansatt som vikar på to forskjellige plasser når jeg var 3 mnd på vei, kun tilkalling. Jobba tilnærma likt 100% hele svangerskapet og opparbeidet meg en full mndlønn til permisjonspenger. Sa ingenting til noen av sjefene før jeg var godt over halvveis i svangerskapet, nesten 24 uker. Og det gikk fint Anonymous poster hash: 0c50d...bc9
MrsMilla Skrevet 23. april 2014 #7 Skrevet 23. april 2014 Nei, det trenger du aldeles ikke si noe om. En ting er at du kan bli forbigått selv om dette faktisk ikke er lov siden man ikke skal diskriminere gravide i arbeidslivet. En annen ting er at du overhodet ikke har plikt til å informere, du skal ansettes på grunnlag av din erfaring, kompetanse og utdanning. De har heller ikke lov til å spørre om dette på intervju. Tipper det er en god grunn til at denne loven ble vedtatt...... ang. jobb: tenk faglig, om dette er noe du ønsker å jobbe med på sikt, om dette er en jobb du vil være rett person i, ikke tenk graviditet og fødsel, det er noe som skjer på alle arbeidsplasser.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 23. april 2014 #8 Skrevet 23. april 2014 Du er enda under den "magiske" 12-ukersgrensa for "trygt" svangerskap. Dessverre, og det har blitt skrevet mange ganger i media, forbigås kvalifiserte gravide kvinner nettopp på grunn av graviditeten, mens arbeidsgiver opplyser at grunnen til det er noe annet vas. Hadde ikke sagt noe. Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om det, og graviditet har ingen innvirkning på hvor dyktig du er i jobben. MEN! Hvis jobben innebærer skadelig arbeidsmiljø, tunge løft osv som gjør at du blir sykmeldt fra nå og ut svangerskapet, er det på sin plass å si det, fordi da har faktisk graviditeten betydning for dine evner til å utføre arbeidsoppgavene.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #9 Skrevet 25. april 2014 jeg er gravid i uke 16, og de sendte meg på jobbsøkerkurs med en gang Jaha? Hvem sendte deg på jobbsøkerkurs...? Anonymous poster hash: 94545...f89 Nav ellers tok da dagpengene mine fik jeg beskjed om. Er 4 mnd gravid, så det er ikke lett og skjule. magen min vokser fort Anonymous poster hash: 1008d...b48
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #10 Skrevet 25. april 2014 Jeg sa det på andregangsintervjuet da jeg var 11 uker. Jeg fikk jobben og har fått utrolig gode tilbakemeldinger på at de satte pris på ærlighet og åpenhet. Jeg synes det er utrolig deilig å vite at jeg sa det for da kan jeg gå på svangerskapskontrollene og være borte med god samvittighet. Men du må jo selvfølgelig vurdere dette opp mot risikoen for å ikke få jobben ifht hvor prekært det er for deg å få jobben osv. Lykke til! Anonymous poster hash: a3f4b...96b
Anonym bruker Skrevet 25. april 2014 #11 Skrevet 25. april 2014 Takk for flere tilbakemeldinger! Dette er en stilling som for meg er nærmest "drømmejobben", så jeg vil på mange måter ikke gi fra meg den muligheten, på tross av at det er upraktisk for dem. Jeg kommer nok ikke til å si noe på 1.gangs intervju. Og til deg som snakker om NAV - jeg mottar ikke dagpenger og har ingenting med NAV å gjøre, da jeg er fulltidsstudent. Har tatt videreutdanning som er ferdig i slutten av mai. Jeg tar med meg rådene deres. Anonymous poster hash: 94545...f89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå