Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 1. Hvor mange timer bruker du som jobber 100% på forberedelser pr uke, og jobber du på barneskole, ungdomsskole, videregående? Selv brukte jeg gjerne 3-4 timer pr undervisningstime jeg hadde på barneskolen. 2. Syntes du foreldrene burde betale når du har forberedt deg i lange tider på en konferansetime og de ikke møter opp? 3. Når foreldrene tar ut barna for at de skal til syden etc og du må lage et ekstrs opplegg med lekser. Syntes du at foreldrene skal betale gor det fordi det spiser av din fritid? 4. Jeg var ikke kontaktlærer, men måtte likefullt bli med på enkelte møter med foreldre siden jeg hadde sosial trening med enkelte. Burde jeg fått godtgjort ekstra tid da, for det gikk jo på en måte av min fritid. 5. Får dere kjøregodtgjørelse når dere bruker egen bil i tjenesten? Det har jeg aldri fått. Enkelte turer måtte vi bruke bilen vår slik at vi kunne frakte elever med forstuede ankler etc, eller for å frakte innsamlede tomflasker. 6. Dessverre ble min private mobiltelefon også brukt i tjenesten. Får dere dekket dette? 7. Oppgavebøker ned ekstraoppgaver kjøpte lærerne selv av egen lommebok, og så kopierte vi andre fra oppgavebøkene. Dekker skolen deres slike bøker? 8. Noe annet du reagere på som er urettferdig? Anonymous poster hash: 592db...1f2
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 1. Aner ikke, jeg har aldri talt. Jeg har f.eks. tre klasser VG1 YF, og da kan jeg kjøre samme opplegg i alle de tre klassene, så det sparer jo inn litt tid. Vi er også veldig gode på å "stjele og dele" på vår skole, dvs. at når noen har laget et godt opplegg, så deler de det med de andre på samme teamet slik at flere kan bruke det. Vil tro jeg bruker alt mellom 2 og 7 timer på forberedelser til en vanlig uke. Jobber på VGS. Det meste av min tid går egentlig med på undervisning og retting. 3-4 timer pr. undervisningstime er alt for mye! 2. Nei. Og jeg bruker ikke så mye tid på å forberede meg heller. 3. Nei. Barnet/foreldrene har selv ansvar for å gå inn, finne planen og følge den i tiden de er bortreist. Jeg lager ikke noe opplegg. 4. Ja, ekstra møter som ikke er inkludert i arbeidstidsavtalen din, men som du må gå på, bør betales ekstra for. 5. Jeg tror vi får det, men jeg har egentlig aldri tenkt på å spørre. Det er ikke så ofte jeg bruker bilen i jobbsammenheng. 6. Jeg får ikke dekket mobil. Dersom jeg skal ringe foresatte el, så er det forventet at jeg bruker en av skolens telefoner. At dette ikke alltid skjer i praksis er jo en annen sak. Dersom jeg hadde måtte bruke min egen telefon mye, ville jeg nok tatt det opp med avdelingsleder. 7. Vår skole dekker alle bøker vi trenger. 8. Jeg synes skolen vår fungerer godt egentlig. Ut i fra det jeg leser her, så virker det som du kanskje var litt dumsnill og lite flink til å prioritere tiden din. Som lærer må en bli flink til å strukturere seg for å ikke bli overarbeidet, og dersom man mener at man har store private utlegg, så må en faktisk ta det opp med ledelsen. Dersom ikke ledelsen vil godtgjøre private utlegg eller betale overtid, så slutter man å ta disse ekstraoppdragene og utleggene. Anonymous poster hash: 1dfae...5ec
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 1. Jeg jobber 80%, ikke 100%, men jeg teller ikke så jeg vet ikke. Noen timer går kjapt å forberede, andre timer tar mer tid. Noen ganger må man også lage materiellet, og det tar naturligvis lenger tid da. 3-4 timer forberedelse pr undervisningstime er alt for mye. 2. Nei, jeg er ikke tilhenger av bøter og straff. Jeg har selvsagt opplevd at foreldre ikke møter. Da ringer jeg dem og som regel er de fryktelig lei seg. 3. Det er jobben min å lage undervisningsopplegg og gi lekser. Foreldre som tar ut barna får selv gå inn på skolens digitale plattform og finne planene. Det er ikke noe ekstraarbeid for meg. 4. Å stille opp på et og annet møte er en del av jobben, selv om man ikke er kontaktlærer. De årene jeg ikke har vært kontaktlærer har jeg likevel deltatt på foreldremøter og enkelte foreldresamtaler og ansvarsgruppemøter. Dette er en del av jobben. Du får fri 7 uker på sommeren, høst- og vinterferie, jul og påske for dette. 5. Vi skriver kjøreregning når vi bruker privatbilen i jobbsammenheng, og får dekket kjøring etter statens satser. 6. Jeg får ingenting for bruk av mobiltelefon. Det hender foreldre sender sms som jeg svarer på, og det tenker jeg ikke noe særlig over. Må jeg ringe foreldre i arbeidstiden bruker jeg selvfølgelig skolens telefon. 7. Vi bruker de bøkene vi har. Ingen av mine kolleger (så vidt jeg vet) har kjøpt bøker privat for å bruke i jobbsammenheng. 8. Jeg ser ingen urettferdigheter i det du skriver... Anonymous poster hash: 858a0...378
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 1. Ja 3-4 timer er mye. Jeg jobbet bare i et halvt år som lærer. Fikk bøkene i hendene og så var det bare å sette i gang. Leste læreplaner. Så på klipp på nrk skole. Lagde prøver i fronter. Arvet ikke ett eneste opplegg. Spurte jeg kolleger om noe fikk jeg omtrent bare beskjed om å finne det ut selv. Jeg jobbet på og fikk særdeles gode tilbakemeldinger av elevene. Jeg hadde vært den beste læreren dette halvåret osv. Ble godt tatt i mot av elevene, men holdt på å jobbe meg i hjel. Mulig noen kolleger ikke likte at jeg var ufaglært, til tross for god utdannelse og praksis for øvrig. 8. Syntes generelt sett at skolen hadde dårlig råd, og at det som tidligere var selvfølgeligheter på tidligere kommunale arbeidsplasser som mob.tlf, kjøregodtgjørelse, kalenderbok, få de bøkene man trenger mm, ikke var noen selvfølge her. Er så i tvil om jeg skal fortsette. Takk for svar damer. Godt å se at det står bedre til andre steder. HI Anonymous poster hash: 592db...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå