Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #1 Skrevet 23. april 2014 ...det finnes dessverre så få donorer av lunger etc. Ja da tenker jeg: så du syntes det er bedre at noen dør for å redde en annen syk pasients liv du kjenner. Anonymous poster hash: c74bf...196
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #2 Skrevet 23. april 2014 Ja, det tenker du nok 👼 Anonymous poster hash: 74b06...e09
Virginia. Skrevet 23. april 2014 #3 Skrevet 23. april 2014 ...det finnes dessverre så få donorer av lunger etc. Ja da tenker jeg: så du syntes det er bedre at noen dør for å redde en annen syk pasients liv du kjenner. Anonymous poster hash: c74bf...196 Håper virkelig du tuller når du klarer å tolke det slik.... ! De sier da ikke at det ikke dør nok folk, de sier at det ikke finnes nok mennesker som dør som har godkjent å være donorer/ gitt sine nærmeste beskjed om at de vil være det om noe skulle skje.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #4 Skrevet 23. april 2014 Jeg vet at de mener det er for få tilgjengelige donorer, men mange formulerer seg så dårlig at det høres ut som de håper noen skal dø for å redde noen de kjenner. Anonymous poster hash: c74bf...196
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #5 Skrevet 23. april 2014 Synes vel det er tolkningen og ikke legens formulering som er litt merkelig her:) Anonymous poster hash: ddd48...614
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #6 Skrevet 23. april 2014 Synes vel det er tolkningen og ikke legens formulering som er litt merkelig her:) Anonymous poster hash: ddd48...614 Enig. Anonymous poster hash: be112...988
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #7 Skrevet 23. april 2014 Ok. Takk for tilbakemelding. Får se annerledes på det. HI Anonymous poster hash: c74bf...196
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #8 Skrevet 23. april 2014 Synes vel det er tolkningen og ikke legens formulering som er litt merkelig her:) Anonymous poster hash: ddd48...614 Enig!! Anonymous poster hash: ed217...ab9
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #9 Skrevet 23. april 2014 Jeg vil tro det er to ting legen mener med det. Det ene er at det er for få personer som har bestemt seg for å være donor om de dør. Hadde flere gjort det så hadde man kunnet reddet flere som trenger donororganer enn man gjør i dag. Ikke fordi man ønsker at noen skal dø, men fordi man da kan redde flere mennesker selv om et menneske man ikke kunne redde (bare organene) døde. Det andre er at det er en del kriterier som må oppfylles, så det er ikke alles organer man kan bruke selv om de dør på "riktig" måte for å være donor. De fleste dør jo av sykdom eller av andre grunner som vil forhindre organdonasjon. Hvis en person f.eks. etter en ulykke blir erklært hjernedød, så er det ikke noe man kan gjøre for å redde denne tilbake til livet selv om indre organ fremdeles virker. Men om man har gjort det klart på forhånd at man ønsker å være donor, da kan en tragisk bortgang være med på å redde flere andre personer. Man kan f.eks. tenke seg at to kan få en nyre hver, en lunger, en hjerte, en lever... bare der kan fem liv være reddet eller i hvert fall fått et klart forlenget liv. Det er ikke snakk om å ønske noen død - det er å finne en mening i den døden ved at det kan hjelpe andre. Men det er et faktum at det er for få donorer ift hvor mange som faktisk kunne trengt nye lunger. Men de som er så heldige å få nye organer, de er uendelig takknemlig og har stor respekt overfor de som de kan takke for livet. Jeg har fått oppleve to som har fått nye lunger, og det er fantastisk å se at de får tilbake livene sine Så flere burde fylle ut donorkort! Anonymous poster hash: cf82a...935
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå