Gå til innhold

Jeg gikk fort og løp igår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg trener meg opp etter fødselen klarer jeg ikke å jogge hele ruta mi. Men pulsen var på gjennomsnitt 171 og makspuls på 190. Er ikke det mye? Betyr det at jeg er i sykelig dårlig form?

Anonymous poster hash: 6ae5a...3eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var høy maxpuls men kommer an på hvor gammel du er? Da jeg gikk på Vgs hadde jeg en gang maxpuls på over 200! Fikk beskjed om å roe meg litt ned. Var da veldig godt trent og hadde en hvilepuls på 45.

Anonymous poster hash: b504b...69b

Skrevet

Jeg er 25.

HI

Skrevet

Makspulsen din er ikke trenbar, men den synker med alderen. Hvilepulsen er derimot trenbar og synker når du blir i bedre form.

Når du er dårlig trent skal det lite ekstra aktivitet til før pulsen blir høy, men uansett hvor mye du trener endrer ikke det det øverste nivået du kan komme opp til.

Anonymous poster hash: 8a8ad...569
Skrevet

Ok, det var når jeg jogget den var så høy. Tror den var høyere også, men pulsbeltet ville ikke måle mer. 

HI

Skrevet

Makspulsen får du ikke gjort noe med - den er ikke trenbar, som nevnt over. Makspuls er også forskjellig fra person til person. Jeg (vanlig form, ikke noen sprinter) har feks 205 i makspuls mens venninna mi som er supertrent, løper maraton osv kommer ikke over 185.

Det som avgjør om du er i dårlig form eller ikke er hvor lang tid du bruker på å komme ned i normalpuls. Jo bedre form du er i jo lavere vil også hvilepulsen din bli :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...