Gå til innhold

Er deres 5-6-åringer noe hjemme alene ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi øver litt med vesla som blir seks år om tre mnd. og er skolebarn til høsten. Hittil har hun vært hjemme alene ca. fem min. mens vi henter storebror steder. Ellers har hun vær hjemme alene eller med storebror på åtte år mens vi er i butikken, type 15-20 min. Aldri lenger enn det. Tenker etter hvert å prøve litt lenger, f.eks at jeg kan gå meg en tur på ettermiddagen iblant (hvis pappaen ikke er hjemme) på rundt 30. min. Ikke alltid de kan tenke seg å være med på det.

Hva slags regler har dere mens dere er borte ?

Anonymous poster hash: 10660...682

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde latt min femåring være alene hjemme. Han er seks om tre mnd. Står opp alene om morgenen, men da er vi jo i huset.

Anonymous poster hash: b9048...97c

Skrevet

Har en gutt som blir 6år i aug. Har begynt litt sånn som du beskriver, han er kjempe stolt når jeg kommer hjem, fordi han "klarte det"

Han får også låne en gammel mobil av meg, som han bruker og ringe til meg med. kjempe stass. Han har ikke funnet på noe tull, sitter som regel å leker med biler osv, med mobilen i hånden:) Har egentlig ikke snakket om noen regler med han, bare at han skal oppføre seg, ikke noe tull osv.

Anonymous poster hash: 615e3...d34

Skrevet

Min gutt har akkurat blitt fem og står ikke opp alene om morgenen engang. Han er aldri alene hjemme, og jeg tenker behovet for å begynne å øve på det melder seg om et par år..

Anonymous poster hash: 2b75b...6cb

Skrevet

Min begynner på skolen til høsten og blir 6 i november, og han tør jeg ikke la være helt alene hjemme enda, ikke i 5 min en gang. Han er en ramp. Men hvis søsken på 9 er hjemme så kan de være hjemme mens jeg tar en snar tur på butikken.

Anonymous poster hash: 899dc...a07

Skrevet

Min er 6 - og tør ikke være alene.

Men han kan godt være alene med storebror på 10. Da går det fint.

Skrevet

For min del handler det mer om at de ikke vet hva de skal gjøre om det skjer noe akutt/farlig. Ikke om de tar seg ei kjekse eller noe, og er "rampete"....

Anonymous poster hash: b9048...97c

Skrevet

Begge mine er ganske så rolige, stoler på dem. Øvelse gjør jo mester, og jeg tror de vokser enormt på det :-)

HI.

Skrevet

Min var alene noen minutter fra omtrent den tiden. Man må jo se an ungen, noen klarer det ikke, er redde og engstelige og vil rett og slett ikke. Mens andre er alene hjemme fra de er ferdige på skolen til foreldrene kommer hjem tre timer senere allerede fra 1.klasse. 

Skrevet

Datteren min er 6 år. Var alene hjemme i 15 min en gang. Hun hadde tydeligvis mye å bevise. Laget mat, ryddet bort støvsuge og vasket bordet.

Jeg satt på verandaen hos naboen og drakk kaffe.

Var en veldig stolt jente jeg møtte da eg kom hjem. Kommer til å gjøre dette mer og mer utover nå.

Anonymous poster hash: 61a57...ef4

Skrevet

For min del handler det mer om at de ikke vet hva de skal gjøre om det skjer noe akutt/farlig. Ikke om de tar seg ei kjekse eller noe, og er "rampete"....Anonymous poster hash: b9048...97c

Men var det ikke vanlig at vi var hjemme alene da vi var små ?? Jeg var da hjemme alene får jeg var fem-seks. Ute i gatene alene fra jeg var tre. Mine barn blir lært opp i hva man skal gjøre hvis det skjer noe.

-Brann-løp ut.

-Ringer på- ikke åpne.

-Ikke røre komfyr o.l.

- Ringe pappa eller meg.

Var ikke alt dette vanlig før ? Hva har forandret seg ?

Skrevet

For min del handler det mer om at de ikke vet hva de skal gjøre om det skjer noe akutt/farlig. Ikke om de tar seg ei kjekse eller noe, og er "rampete"....Anonymous poster hash: b9048...97c

Men var det ikke vanlig at vi var hjemme alene da vi var små ?? Jeg var da hjemme alene får jeg var fem-seks. Ute i gatene alene fra jeg var tre. Mine barn blir lært opp i hva man skal gjøre hvis det skjer noe.

-Brann-løp ut.

-Ringer på- ikke åpne.

-Ikke røre komfyr o.l.

- Ringe pappa eller meg.

Var ikke alt dette vanlig før ? Hva har forandret seg ?

Ny generasjon av hysteriske mødre ;)

Anonymous poster hash: 219a3...b2a

Gjest Julia1984
Skrevet

Ja, tidene har endret seg. Mer trafikk ute (mht små barn alene ute), vi er mer opplyst/bevisste i forhold til hva som kan skje mv.

Min 1 klassing kan fint være alene mens jeg henter de to yngste i bhg, type 10-15 min.

Men min personlige mening er at ingen 1-3 klassinger har noe hjemme alene å gjøre i 2-4 timer etter skoletid før foreldrene kommer hjem!

Skrevet

Min 6 åring er alene når jeg henter lillebror i bh, ca 20 min. eller for raske turer i butikken. Han vet hva han skal gjøre om det skjer noe, og at han ikke får åpne døra. 

Han kan fint være noen timer alene på morgenen også, koser seg da alene

Jeg var masse alene på den alderen, og ting har nok ikke endret seg stort - annet enn at vi foreldre har blitt mye mer overbeskyttende

Anonymous poster hash: c53c2...a62
Gjest Julia1984
Skrevet

Min 6 åring er alene når jeg henter lillebror i bh, ca 20 min. eller for raske turer i butikken. Han vet hva han skal gjøre om det skjer noe, og at han ikke får åpne døra.

Jeg var masse alene på den alderen, og ting har nok ikke endret seg stort - annet enn at vi foreldre har blitt mye mer overbeskyttende

Kan fin være alene NOEN timer på morgenen?? Hvor er du da?

Skrevet

Kan fin være alene NOEN timer på morgenen?? Hvor er du da?

I senga, på badet, på vaskerommet osv

Skrevet

Hun står opp om morgenen og vi lager mat og setter på barnetv, og legger oss gjerne inn igjen i sengen og drar oss litt til under dynen. Men lar henne aldri være aleine hjemme, jeg er litt for hønemor til det og hun har gitt utrykk for at hun ikke vil. Farmoren hadde latt henne være aleine i bilen når hun gikk på butikken og det hadde gjort henne utrygg. Så det har vi gitt grei beskjed om at vi ikke tolererer.

Skrevet

Nei, min førsteklassing (som fyller 7 år om en måned) har ikke vært alene hjemme enda, og ihvertfall ikke 5-åringen.

Har mest å gjøre med at jeg som mamma ikke er komfortabel med det, om noe skulle skje kunne jeg aldri tilgitt meg selv. Ting skjer jo av og til, bare denne siste måneden har 7-åringen falt ned trappa og 5-åringen kuttet seg i benet, enda de er rolige unger som egentlig aldri finner på rampestreker. Jeg tenker det ville vært veldig traumatisk for ungene om de var alene hjemme og noe skjedde, jeg er veldig glad jeg var hjemme da f.eks 7-åringen falt og slo hodet i bordet så hun måtte til legevakten og sy (er riktignok et par år siden det skjedde, men hun snublet i noe og skallet hodet i bordkanten).

Jeg er kanskje litt hysterisk, men jeg jeg synes ikke de har noe alene hjemme å gjøre riktig enda.

Eldste er 10 år og har vært alene fra han begynte i 2.klasse omtrent, synes det er tidlig nok jeg. Han sluttet på sfo etter 2.klasse så fra han begynte i 3.klasse har han vært alene på ettermiddagene.

Anonymous poster hash: 5973d...b54
Skrevet

Min 5-åring hadde overhodet ikke vært i stand til å ringe meg om hun hadde panikk eller veldig vondt et sted så det er ikke aktuelt.

Jeg tenker igjen på dette med småskader som unger pådrar seg rett som det er, om min 5 åring hadde falt og f.eks blødde ville hun nok fått rimelig panikk om jeg ikke var der og i en slik tilstand tror jeg faktisk ikke hun hadde vært i stand til å bruke telefonen. Da er 20 minutter lenge og sitte gråte etter mamma altså...

Anonymous poster hash: 5973d...b54
Skrevet

Mine har stått opp alene om morgenen i hvert fall et par år allerede. Det er da de er mest venner, de koser seg masse med å se en film eller leke.

Ser at jeg er heldig som har barn som klarer seg litt selv og som jeg stoler på, selv om jeg var overbevist om at den minste ikke kunne være alene før hun var minst 10 år, utifra hvordan hun var som 2-3 åring, helt gal, men hun har virkelig imponert meg :-)

Nå har jeg aldri sluppet mine barn ut alene i gata som 3-åringer, der har de vært nærmere 5, men mener at det ikke er noe forskjell fra da jeg var liten og nå når mine barn er små, at de kan være litt hjemme alene, så lenge de har regler og følger dem.

H.I

Skrevet

Mine har stått opp alene om morgenen i hvert fall et par år allerede. Det er da de er mest venner, de koser seg masse med å se en film eller leke.

Ser at jeg er heldig som har barn som klarer seg litt selv og som jeg stoler på, selv om jeg var overbevist om at den minste ikke kunne være alene før hun var minst 10 år, utifra hvordan hun var som 2-3 åring, helt gal, men hun har virkelig imponert meg :-)

Nå har jeg aldri sluppet mine barn ut alene i gata som 3-åringer, der har de vært nærmere 5, men mener at det ikke er noe forskjell fra da jeg var liten og nå når mine barn er små, at de kan være litt hjemme alene, så lenge de har regler og følger dem.

H.I

En 5-åring har ikke noe hjemme alene å gjøre. Hadde du tilgitt deg selv om noe hadde skjedd? Finner ikke linken, men tenker på 7 og 9 åringen som brant inne i en enebolig i Sverige for 2-3 år siden.

Anonymous poster hash: d9d61...28e

Skrevet

H.IAnonymous poster hash: 10660...682

En 5-åring har ikke noe hjemme alene å gjøre. Hadde du tilgitt deg selv om noe hadde skjedd? Finner ikke linken, men tenker på 7 og 9 åringen som brant inne i en enebolig i Sverige for 2-3 år siden.Anonymous poster hash: d9d61...28e

Kanskje ikke din 5-åring, nei, men min 5, snart 6-åring så. Nå spurte jeg ikke om jeg fikk lov å la min snart 6-åring være hjemme alene, gjorde jeg ?

Bare nysgjerrig, når mener du at barna er gamle nok ? Tydeligvis synes du 9 år er for ungt. Si meg, syr du puter under armene på ungene dine ?

HI

Skrevet

Vår gutt som straks fyller 7 år har vært alene hjemme opp mot en time siste året. Han synes det er veldig stas og er en stille og rolig gutt. Begynte forsiktig i sommer med 10 min osv. Ikke ofte han er alene, men kan være alene mens jeg henter lillesøster eller tar en tur på butikken.

Gjest Julia1984
Skrevet

H.IAnonymous poster hash: 10660...682

En 5-åring har ikke noe hjemme alene å gjøre. Hadde du tilgitt deg selv om noe hadde skjedd? Finner ikke linken, men tenker på 7 og 9 åringen som brant inne i en enebolig i Sverige for 2-3 år siden.Anonymous poster hash: d9d61...28e

Kanskje ikke din 5-åring, nei, men min 5, snart 6-åring så. Nå spurte jeg ikke om jeg fikk lov å la min snart 6-åring være hjemme alene, gjorde jeg ?

Bare nysgjerrig, når mener du at barna er gamle nok ? Tydeligvis synes du 9 år er for ungt. Si meg, syr du puter under armene på ungene dine ?

HI

Du skjønte det ikke? Når dette kan skje en 7 og 9 åring....hva med da en 5 åring? Eller 6 åring?

Handler ikke om 9 år i seg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...