Gå til innhold

Testes for dyskalkuli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har henvist meg selg på ppt for å undersøke om jeg muligens har dyskalkuli. Så jeg kanskje slipper å ta opp mattematikken fra vg1 og jeg får et fullverdig kompetansebevis(gode karakterer i alt annet). Sliter virkelig med matten, og alt som hører med. Enkle ting.

Men hva innebærer en slik test/utredning? Jeg er nesten redd for å være "akkurat for lite god", og ikke få noe dokumentasjon på at jeg sliter. For jeg er 99% sikker på at jeg ikke blir å klare å få ståkarakter.

Mistet fagbrevet om jeg ikke klarer matten(matte et ikke relevant ift. jobben), så jeg ønsker en bekreftelse på mine vansker å kanskje slippe å mislykkes og miste fagbrevet som et et meget godt bestått...

Anonymous poster hash: 7b21d...400

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virklig slik at om du har en god grunn til å ikke klare faget så har det ikke noe å si om du kan det du skak heller? 

Anonymous poster hash: 533dc...a4d
Skrevet

Er det virklig slik at om du har en god grunn til å ikke klare faget så har det ikke noe å si om du kan det du skak heller?

Hva mener du nå?

Anonymous poster hash: 7b21d...400

Skrevet

Legg ned en skikkelig innsats og jobb litt med faget. Vgs-matte er ikke så vanskelig.

Anonymous poster hash: fe55a...5bb

Skrevet

Legg ned en skikkelig innsats og jobb litt med faget. Vgs-matte er ikke så vanskelig.

Hvis man har dyskalkuli er faktisk matte så vanskelig. Det er grusomt. Har det selv, men ble heldigvis oppdaget så tidlig som i syvende klasse. Har fått grei oppfølging, men på vgs måtte det jo gå som det gikk. Rett åt skogen. 

Anonymous poster hash: b10f1...4f8

Skrevet

Vet du hva dyskalkuli er? På et enkelt plan kan det sammenlignes med dysleksi. Har man en spesifikk lærevanske så hjelper det ikke med en "skikkelig innsats". Om HI har dyskalkuli så er det systemet det er noe feil med, dette burde i så fall vært fanget opp lenge før man kommer i vgs.

Anonymous poster hash: 1726a...cdc

Skrevet

Jeg lurer på om man faktisk kan bli fritatt for fag som man normalt må ha for å få for eksempel fagbrev hvis man har en god grunn til ikke å lære seg det, for eksempel dyskalkuli.

Skrevet

På meg kjørte de masse tester. Jeg bestod ikke en eneste en av de. Men eg fikk invilget masse ekstra sider i formelbok, så jeg bare kunne lese der og regne ut. Så det viktigste var å huske hvilken formel som brukes til hva, og det klarer man med dyskalkuli.

Jeg fikk også ekstrahjelp som jeg reiste til og bup betalte. Ppt stiller ikke diagnoser.

Jeg har kraftig dyskalkuli. Sliter med enkel addering også, men fikk 3 på eksamen og jublet!

Anonymous poster hash: 80a27...f8b

Skrevet

Jeg er økonom med tidliger ansvar for milliarder, og har dyskalkuli (fått senere pga sykdom). Selv de enkleste regneoppgaver går ikke. Jeg klarer ikke ex 26-9. Det hjelper ikke å jobbe hardere når man har dyskalkuli.

Si det til en som er senil også. Bare jobb hardere. Det GÅR ikke.

Anonymous poster hash: 2eb29...698

Skrevet

Jeg lurer på om man faktisk kan bli fritatt for fag som man normalt må ha for å få for eksempel fagbrev hvis man har en god grunn til ikke å lære seg det, for eksempel dyskalkuli.

Vennina mi har fått fritak for matte. Hun holder på med fagbrev som helsefagarbeider. Det er vel nok at man stryker, så kan man søke om fritak.

Anonymous poster hash: 1726a...cdc

Skrevet

Jeg ble testet i alle typer matematikk, alt fra pluss/minus til prosent og deling (altså det vanlige vi kan ha bruk for i hverdagen) jeg har ikke kraftig dyskalkuli, men nok til å slite Max på skolen, spesielt når lærerne ikke visste hva dyskalkuli var og stemplet meg som lat. Her hadde de en skala som vi ble plassert på, fra 1-5 der 1 var kraftigst der man sliter med 1+1 osv.

Veldig grei test, satt et par timer og regnet sammen med ppt-ansatt og fikk resultatet rett etter. Jeg fullførte Vgs matematikk, men fikk papirene på at jeg har det og kunne vise til de ved senere skolegang. Aner ikke hvordan det er med fritak, da jeg aldri fikk bruk for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...