GĂ„ til innhold

PanikkangstđŸ˜±

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har siden positiv test hatt panikkangst over Ă„ vĂŠre gravid😔

Vet ikke hvorfor og hÄpet at det skulle vÊre hormonelt siden jeg ikke hadde dette med nr1.

NĂ„ er jeg i uke 15 og har det fortsatt likt og er redd dette vil gĂžre til alvorlig fĂždselsdepresjon etter fĂždselen.

Er det noe her inne som kan hjelpe meg med rÄd o.l eller sliter med det ssmme eller har hatt det likt...

Anonymous poster hash: a22d0...a54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke noen erfaring eller flere gode rÄd enn Ä ta kontakt med en jordmor og helsestasjon og fÄ pratet om det. De har erfaring og gode rÄd.

Stor klem, dette gÄr bra!

Gjest Trulte med to smÄ
Skrevet

Det hĂžres veldig fĂŠlt ut og jeg fĂžler med deg!

All angst har jo en Ärsak, men vet du selv hva som utlÞste panikkangsten din mht Ä bli gravid? Er du redd noe skal gÄ galt i svangerskapet feks?

Det er alltid hjelp Ä fÄ sÄ hÄper du finner noen gode Ä snakke med som kan lytte til deg og hjelpe deg med Ä minske/bli kvitt angsten.

Jeg fikk et par tilfeller av panikkangst da jeg gikk gravid, men dette var fordi jeg var redd for Ä ikke fÄ puste. Har mild astma.Jeg skjÞnte at det som egentlig lÄ bak var en form for dÞdsangst hos meg. Det avtok heldigvis, men det var fÊlt nÄr det stod pÄ. Man kan dessuten fÄ angst for neste anfall og fÄ angst for angsten.

Heldigvis er det over for lengst og hÄper ikke det kommer igjen.

Jeg sender mange gode tanker og dette skal nok gÄ sÄ bra sÄ! Lykke til!

Skrevet

Det hĂžres veldig fĂŠlt ut og jeg fĂžler med deg!

All angst har jo en Ärsak, men vet du selv hva som utlÞste panikkangsten din mht Ä bli gravid? Er du redd noe skal gÄ galt i svangerskapet feks?

Det er alltid hjelp Ä fÄ sÄ hÄper du finner noen gode Ä snakke med som kan lytte til deg og hjelpe deg med Ä minske/bli kvitt angsten.

Jeg fikk et par tilfeller av panikkangst da jeg gikk gravid, men dette var fordi jeg var redd for Ä ikke fÄ puste. Har mild astma.Jeg skjÞnte at det som egentlig lÄ bak var en form for dÞdsangst hos meg. Det avtok heldigvis, men det var fÊlt nÄr det stod pÄ. Man kan dessuten fÄ angst for neste anfall og fÄ angst for angsten.

Heldigvis er det over for lengst og hÄper ikke det kommer igjen.

Jeg sender mange gode tanker og dette skal nok gÄ sÄ bra sÄ! Lykke til!

SÄnn jeg fÞler det sÄ omhandler angsten kun det Ä fÄ et barn til..

Min fÞrste har vÊrt mye syk og fÞler jeg har gÄtt med skuldrene over Þrene og bekymret meg i 8 Är..nÄ er alt lettere fordi hun er stÞrre og jeg har endelig klart Ä lande litt sÄnn at jeg fÞler jeg kan slappe av og nyte.

Men sÄ ble jeg uplanlagt gravid og denne angsten bare slo meg rett i tryne.

Sover ikke, klarer nesten ikke spise og har sÄnn ubehag i hele kroppen min, spesielt pÄ natten.

Jordmor og lege sa bare det var hormoner og at det gikk seg til, men det fĂžler ikke jeg.

Mannen prÞver Ä forstÄ, men han sier han fÞler han lever med en zoombie om dagen, jeg er fysisk tilstede med ikke mentalt, sitter bare hele dagen Ä stirrer tomt ut i lufta og gremmes over det som vokser i magen.

MÄ ta meg sammen for Ä fÄ gjort noen smÄ plikter i huset...

Anonymous poster hash: a22d0...a54

Gjest Trulte med to smÄ
Skrevet

Det hÞres veldig vondt ut sÄ jeg hÄper du kan fÄ hjelp til Ä kunne fungere greit igjen. 

Det er vel mer redselen for Ă„ oppleve det samme igjen mtp sykdom hos barnet enn at du ikke Ăžnsker dette barnet eller?

Ikke rart du er engstelig for en reprise pÄ den strevsomme perioden, men det skal vel mye til Ä vÊre sÄ "uheldig", om jeg kan si det slik.

Jeg har god tro pÄ at folk i slike situasjoner som oss som opplever angst av ulikt slag i svangerskapet kan fÄ god hjelp av jordmÞdre eller andre fagfolk som man kan snakke med, fÄ sortert tanker og fÞlelser, og fÄr man delt det man har inni seg sÄ fÞler men seg kanskje ikke sÄ "rar og ensom" med det man sliter med.

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Hei,er som Ä lese om meg selv. Hadde aldri hatt angst eller panikkanfall men begge gangene testen viste positiv, ble jeg nÊrmest lammet av angst. IfÞlge legen min er det Ä fÄ slike psykiske reaksjoner ved graviditet ganske vanlig, dog i ulik grad. Storeendringer i livet er gjerne noe som utlÞser psykiske vansker. Faktisk har jeg flere venninner som harfortalt om panikkanfall bÄde i graviditet og etter fÞdsel. Jeg synes legen og jordmoren din bagatelliserer!

Etter fÞrste graviditet endte jeg pÄ antidepressiva og en slags fÞdselsdepresjon.

Under andre graviditet: Jeg fikk tilbud om henvisning til DSP men valgte Ä gÄ ukentlig eller annenhver uke til legen hvor vi bare snakket (forstÄelsesfulle kar). Utrolig nok forsvant angsten nesten helt med en gang barnet var fÞdt. For meg var det Ä vite at jeg aldri mer skal vÊre gravid en enorm lettelse psykisk, det lettet en enorm bÞr av mine skuldre. Dog akkurat HVA helt konkret som gjorde at jeg fikk angst/panikk under svangerskap har jeg selv ikke forstÄtt, muligens noe med tap av kontroll.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...