Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #1 Skrevet 22. april 2014 Jeg har egentlig aldri trent regelmessig i mitt voksne liv, men har vært en del i beegelse, med sykling og gåing som transportmeode. Har nok vært i relativt dårlig form, men ikke overvektig (snarere tvert om i perioder). Nå har jeg fått ånden over meg, og prøver å komme i bedre form med regelmessige gåturer. Jeg går veldig fort, og blir både anpusten og svett. De siste gangene har jeg også lagt inn korte intervaller med lett jogging, og jeg merker at kondisen begynner å bli bedre. MEN: Jeg sliter med knærne! Får vondt på insiden av kneskålene etter å ha jogget, og i flere dager etterpå kjennes jeg "støl" ut i knærne. Hvis jeg prøve å jogge mens jeg har det sånn, føles knærne på en måte kraftløse. Jeg gikk og jogget seks kilometer på søndag. I går kjente jeg det veldig godt i knærne, så jeg holdt meg i ro. I dag prøvde jeg meg på en tur. Det gikk greit, kjente det i knærne, men var mer ubehagelig enn vondt. Jogging fungerte derimot ikke, da føltes det som om knærne skulle svikte. Det ble litt bedre da jeg hadde gått en stund, men jeg klarte ikke å gå så fort som jeg pleier. Er det noen som vet hva dette er? Jeg har sko med demping, er som sagt ikke overvektig, og har både asfalt og skogsbunn som underlag. Anonymous poster hash: fd9d8...08d
millemille Skrevet 22. april 2014 #2 Skrevet 22. april 2014 Er skoene tilpasset din type fot? Kan ha mye å si om de ikke er tilpasset og hele tråkket blir feil.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #3 Skrevet 22. april 2014 Er skoene tilpasset din type fot? Kan ha mye å si om de ikke er tilpasset og hele tråkket blir feil. Jeg kjøpte dem i en spesialforretning, der jeg sto på en slags krakk i pleksiglass og løp på tredemølle før jeg fikk anbefalt en sko. Men når jeg tenker over det, så har jeg egentlig ganske rare knær - når jeg står rett opp og ned har beina mine nesten en "bakoverknekk" i knærne. Men jeg har aldri hatt plager med dem, annet i at jeg ikke liker å vise dem fram. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33
millemille Skrevet 22. april 2014 #4 Skrevet 22. april 2014 Er skoene tilpasset din type fot? Kan ha mye å si om de ikke er tilpasset og hele tråkket blir feil. Jeg kjøpte dem i en spesialforretning, der jeg sto på en slags krakk i pleksiglass og løp på tredemølle før jeg fikk anbefalt en sko. Men når jeg tenker over det, så har jeg egentlig ganske rare knær - når jeg står rett opp og ned har beina mine nesten en "bakoverknekk" i knærne. Men jeg har aldri hatt plager med dem, annet i at jeg ikke liker å vise dem fram. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33 Hmm, da burde det ikke være skoene. Kanskje løpeteknikken kan bli bedre? Hvordan lander du med foten? Tar du lange eller korte steg? Jeg er ingen ekspert, men blir selv litt sliten hvis turene blir for lange og teknikken glipper fordi jeg er sliten.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #5 Skrevet 22. april 2014 Er skoene tilpasset din type fot? Kan ha mye å si om de ikke er tilpasset og hele tråkket blir feil. Jeg kjøpte dem i en spesialforretning, der jeg sto på en slags krakk i pleksiglass og løp på tredemølle før jeg fikk anbefalt en sko. Men når jeg tenker over det, så har jeg egentlig ganske rare knær - når jeg står rett opp og ned har beina mine nesten en "bakoverknekk" i knærne. Men jeg har aldri hatt plager med dem, annet i at jeg ikke liker å vise dem fram. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33 Hmm, da burde det ikke være skoene. Kanskje løpeteknikken kan bli bedre? Hvordan lander du med foten? Tar du lange eller korte steg? Jeg er ingen ekspert, men blir selv litt sliten hvis turene blir for lange og teknikken glipper fordi jeg er sliten. Jeg tar nok kanskje litt for lange steg, men prøver å passe på å gjøre dem kortere. Men det er bare de siste gangene jeg har jogget, før det har jeg sprenggått. Da tar jeg veldig lange skritt, og hele kroppen er i bevegelse. Anonymous poster hash: 826a6...d33
millemille Skrevet 22. april 2014 #6 Skrevet 22. april 2014 Er skoene tilpasset din type fot? Kan ha mye å si om de ikke er tilpasset og hele tråkket blir feil. Jeg kjøpte dem i en spesialforretning, der jeg sto på en slags krakk i pleksiglass og løp på tredemølle før jeg fikk anbefalt en sko. Men når jeg tenker over det, så har jeg egentlig ganske rare knær - når jeg står rett opp og ned har beina mine nesten en "bakoverknekk" i knærne. Men jeg har aldri hatt plager med dem, annet i at jeg ikke liker å vise dem fram. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33 Hmm, da burde det ikke være skoene. Kanskje løpeteknikken kan bli bedre? Hvordan lander du med foten? Tar du lange eller korte steg? Jeg er ingen ekspert, men blir selv litt sliten hvis turene blir for lange og teknikken glipper fordi jeg er sliten. Jeg tar nok kanskje litt for lange steg, men prøver å passe på å gjøre dem kortere. Men det er bare de siste gangene jeg har jogget, før det har jeg sprenggått. Da tar jeg veldig lange skritt, og hele kroppen er i bevegelse. Anonymous poster hash: 826a6...d33 Mulig du aktiverer nye muskler når du løpere og du kjenner dette ekstra godt etterpå, for smerten blir borte etter en stund? At det bare er stølhet, som du vil merke mindre etterhvert som du trener deg opp.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #7 Skrevet 22. april 2014 Høres ut som om du belaster den delen av lårmuskelen som går ned til innsiden av kneskålen litt mer enn det den er klar for. Mange er for svake i den i utgangspunktet og vil da fortere overbelastes, bli stivere - og dermed få vondt. Tøy godt ut fremside lår og lyske etter hver gang du har gått eller jogget. I tillegg bør du trene stabilitet for mage/rygg/hofter. Stabiliserende trening mage-rygg-sete-ben er avgjørende for å belaste riktig. Om du ikke kan det, så få noen som kan det (fysioterapeut, naprapat, personlig trener) til å vise deg hvordan du gjør knebøy riktig. Jeg var akkurat slik som du beskriver tidligere - inntil jeg tok utdanning og lærte hva som var problemet. Både dette og patellofemorale smerter (som mange har) forsvant med riktig trening. Og selvfølgelig - som millemille sier - riktige sko. Anbefaler deg å skaffe deg joggesko på løplabbet, der får du testet sko mens du jogger, for det kan være stor forskjell på hvordan du belaster foten når du går og jogger. De med erfaring på løplabbet er som regel gode til å finne riktige sko! Anonymous poster hash: 28ce4...55e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #8 Skrevet 22. april 2014 Høres ut som om du belaster den delen av lårmuskelen som går ned til innsiden av kneskålen litt mer enn det den er klar for. Mange er for svake i den i utgangspunktet og vil da fortere overbelastes, bli stivere - og dermed få vondt. Tøy godt ut fremside lår og lyske etter hver gang du har gått eller jogget. I tillegg bør du trene stabilitet for mage/rygg/hofter. Stabiliserende trening mage-rygg-sete-ben er avgjørende for å belaste riktig. Om du ikke kan det, så få noen som kan det (fysioterapeut, naprapat, personlig trener) til å vise deg hvordan du gjør knebøy riktig. Jeg var akkurat slik som du beskriver tidligere - inntil jeg tok utdanning og lærte hva som var problemet. Både dette og patellofemorale smerter (som mange har) forsvant med riktig trening. Og selvfølgelig - som millemille sier - riktige sko. Anbefaler deg å skaffe deg joggesko på løplabbet, der får du testet sko mens du jogger, for det kan være stor forskjell på hvordan du belaster foten når du går og jogger. De med erfaring på løplabbet er som regel gode til å finne riktige sko! Anonymous poster hash: 28ce4...55e Det var faktisk på Løplabbet jeg kjøpte skoene mine Jeg tror de er bra, og jeg har ikke vondt i selve føttene. Takk for svar. Jeg har tenkt på å trene styrke, men ønsket å komme i litt bedre form først (man skal jo varme opp først, og syntes det ble for flaut å ikke kunne løpe på tredemølle). Men det høres jo ut som om det ikke er noen vei utenom. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #9 Skrevet 22. april 2014 Er skoene tilpasset din type fot? Kan ha mye å si om de ikke er tilpasset og hele tråkket blir feil. Jeg kjøpte dem i en spesialforretning, der jeg sto på en slags krakk i pleksiglass og løp på tredemølle før jeg fikk anbefalt en sko. Men når jeg tenker over det, så har jeg egentlig ganske rare knær - når jeg står rett opp og ned har beina mine nesten en "bakoverknekk" i knærne. Men jeg har aldri hatt plager med dem, annet i at jeg ikke liker å vise dem fram. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33 Men når jeg tenker over det, så har jeg egentlig ganske rare knær - når jeg står rett opp og ned har beina mine nesten en "bakoverknekk" i knærne. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33 Da er du hypermobil i leddene dine - og da trenger du stabilitetstrening enda mer enn de som ikke er det. Hypermobil betyr at du har litt større "slark" i leddene enn hva som er ideelt. Siden man ikke får like stor støtte i leddbåndene så må muskulaturen jobbe mer for å stabilisere. De fleste som er så hypermobile ender ofte med å stå og "henge" på knærne slik du beskriver, og de er ofte svakere i den delen av fremfre lårmuskel som jeg skrev over. Da er det riktig stabilitetstrening som jeg skrev over og tøyning av fremside lår og lyske. Anonymous poster hash: 28ce4...55e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #10 Skrevet 22. april 2014 He-he... det skjedde noe rart over her.... du skjønte sikkert hva jeg mente Anonymous poster hash: 28ce4...55e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #11 Skrevet 22. april 2014 Er skoene tilpasset din type fot? Kan ha mye å si om de ikke er tilpasset og hele tråkket blir feil. Jeg kjøpte dem i en spesialforretning, der jeg sto på en slags krakk i pleksiglass og løp på tredemølle før jeg fikk anbefalt en sko. Men når jeg tenker over det, så har jeg egentlig ganske rare knær - når jeg står rett opp og ned har beina mine nesten en "bakoverknekk" i knærne. Men jeg har aldri hatt plager med dem, annet i at jeg ikke liker å vise dem fram. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33 Men når jeg tenker over det, så har jeg egentlig ganske rare knær - når jeg står rett opp og ned har beina mine nesten en "bakoverknekk" i knærne. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33 Da er du hypermobil i leddene dine - og da trenger du stabilitetstrening enda mer enn de som ikke er det. Hypermobil betyr at du har litt større "slark" i leddene enn hva som er ideelt. Siden man ikke får like stor støtte i leddbåndene så må muskulaturen jobbe mer for å stabilisere. De fleste som er så hypermobile ender ofte med å stå og "henge" på knærne slik du beskriver, og de er ofte svakere i den delen av fremfre lårmuskel som jeg skrev over. Da er det riktig stabilitetstrening som jeg skrev over og tøyning av fremside lår og lyske. Anonymous poster hash: 28ce4...55e Takk igjen! Ser ut til at dette ikke var så enkelt som jeg trodde, men da får jeg bare ta fatt på det. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #12 Skrevet 22. april 2014 Takk igjen! Ser ut til at dette ikke var så enkelt som jeg trodde, men da får jeg bare ta fatt på det. HI Anonymous poster hash: 826a6...d33 Er ikke så komplisert Få litt veiledning ift hvordan du gjør knebøy med og uten fremfall (skritt frem og ned i knebøy) og tren ellers sete, ben og mage/rygg riktig slik alle andre også bør. Og tøy, tøy, tøy - spesielt fremside lår og lyske. Det er ikke mer enn at du må være litt mer bevisst på dette, men du skal egentlig ikke gjøre noe annet enn andre. Så ikke tenk at det er et stort problem - det er snakk om små korrigeringer bare, men likevel viktige småkorrigeringer for å unngå at du fortsetter å ha smerter når du belaster. Anonymous poster hash: 28ce4...55e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #13 Skrevet 22. april 2014 Kortere steg, mykere underlag, styrketrening for knærne Anonymous poster hash: 3eb02...8b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå