Gå til innhold

Gjør vi barna våre utviklignshemmede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn i dag er ofte veldig passive ig får mye mindre fysiske utfordringer enn bare for 40 år siden. De sitter mer i vogn, er mer inne, leker mindre i naturen og blir stilt mindre fysiske krav til. Det er enkelt for oss foreldre å ha ungene i vogn eller kjøre bil fremfor å ta den tiden det tar å la dem gå. Det er enkelt å la dem leke på lekeplassen fremfor i skogen og det er enkelt å la dem sitte med skjermunderholdning fremfor å sende dem ut eller rydde opp all legoen etterpå.

Hvor mye skader vi egentlig barnas utvikling når de ikke får nok normale utfordringer?

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article901062.ece

Anonymous poster hash: a0143...4a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tenkt på det samme, men tror og at det må bli en holdningsendring blant foreldre... Det er jo aldri barn ute lengre, og de få barna som får lov til å løpe fritt, blir sett på som uoppdragne drittunger med foreldre som ikke passer på... Jeg lar gutten min på 4år herje i skogen, være på (den tomme) fotballbanen alene og leke, sammen med nabogutten, og jeg vet at andre foreldre i byggfeltet snakket om at vi bare lar dem løpe.. Vi vet jo hvor de er, og det er ikke sånn at de er uoppdragne, og finner på tull..

Vet ikke hvor det gikk galt fra sånn vi hadde det, og sånn dagens barn har det..

Anonymous poster hash: 5137d...b3c
Skrevet

Utviklingshemning og inaktivitet er nok to veldig forskjellige ting.

Skrevet

Vi?

Jeg har ingen planer om det i allefall...

Anonymous poster hash: 166de...59d

Skrevet

Mulig barna dine blir det, men mine barn herjer rundt i skogen og er fysisk aktive store deler av dagen.

Anonymous poster hash: 2b425...1dc

Skrevet

Nei, faktisk ikke, forskning viser at de er dummere idag enn vi var. Nettopp pga internett og inaktivitet.

Skrevet

Jeg slipper min femåring ut i hagen ja, og ser det av og til er andre barn ute i gata. De er litt eldre enn ham, så det blir ikke så mye leking sånn sett.. Vi går til barnehagen som er 2km unna, eller sykler. Det som passer i forhold til føre. 

Vi går i skogen hver helg og lar ham bare frese rundt som han vil..

Men ja, merker jo at han er mer inne enn vi var når vi var små. Nå slipper han ikke unna å hjelpe til med husarbeid og å rydde etter seg da, og vi lar ham stå opp alene i helgene siden han helst vil opp halv 6. Da slår han på tven selv og ser på den et par timer før en av oss kommer oss opp.

Savner å se unger på lekeplassene :/

Anonymous poster hash: 50c2b...31f
Skrevet

Når barna er innaktive blir musklene svakere, balansen dårligere, kondisjonen elendig osv. Det gjør barna dårligere til å løse problemer. Så vidt jeg vet er en gjennomsnittlig 14 åring i dag omtrent på nivå med en gjennomsnittlig 12 åring for en generasjon stden på det mivået. Barn som ikke utvikler seg som de skal fysisk får også dårligere selvføllelse og dårligere konsentrasjon. Da fører innaktiviteten faktisk til utviklingshemming.

Skrevet

Leste artikkelen over, og kjenner meg overhodet ikke igjen. Er det noen her som lar barn opp til fire år sitte i vogn?

Vi har 1,3 km til barnehage, og barna har gått, syklet eller sparkesykkel til barnehagen fra før de fylte tre år. Gutten min har sittet i vogn én gang etter treårsdagen, det var på 17. mai.

Noen barn er nok veldig stillesittende, men mange er også svært aktive.

Anonymous poster hash: 4748d...d0c

Skrevet

Nei, faktisk ikke, forskning viser at de er dummere idag enn vi var. Nettopp pga internett og inaktivitet.

Les litt mer. Det er fortsatt stor forskjell på å være "dummere" pga inaktivitet, og det å ha en såpass alvorlig diagnose som utviklingshemning. For å få sistnevnte diagnose må man enten være født med nedsatt kognitiv funksjon, eller skaden må ha oppstått i løpet av de første 1-3 leveår (sjelden). Å la 5åringen spille ipad eller ha 3åringen i vogn gjør dem ikke utviklingshemmet. Om det er bra, eller om det gir senskader blir en annen sak. Jeg påpeker bare at ordbruken blir helt feil. Det blir som å si man blir født blind av å se for mye tv.

Skrevet

Jeg har barn på barneskolen nå og ser at ungene er i elendig form. I førsteklasse måtte de droppe en tur siden det ble for slitsomt for barna å gå 4 km.

Det er foreldre som har hentet barna etter svømmeundervisning i 3. klasse siden de vet det blir for slitsomt for dem å være på skolen etter svømming osv.

Jeg tror nok de aller fleste av oss oppfatter sine barn som aktive, men det er faktisk et problem at barna ikke har et like godt fysisk grunnlag som for en del år siden. Barn er mye mer inne og de er mye mindre aktive. En time organisert trening to ganger i uka veier sansynlig vis ikke opp for å bli kjørt til skolen en gang, langt mindre mangelen på 5 timer frilek ute daglig slik det var vanlig før.

Skrevet

Hvor bor dere?

Her leker barna mye ute. Klatrer i trærne, leker på bergene, er i fjæra, sykler, går på ski, spikker med kniv, lager trehytter osv.

Mine har vært ute alene fra de var ca.3 år og de får utfolde seg rimelig fritt.

Anonymous poster hash: ed33d...5e3
Skrevet

Les litt mer. Det er fortsatt stor forskjell på å være "dummere" pga inaktivitet, og det å ha en såpass alvorlig diagnose som utviklingshemning. For å få sistnevnte diagnose må man enten være født med nedsatt kognitiv funksjon, eller skaden må ha oppstått i løpet av de første 1-3 leveår (sjelden). Å la 5åringen spille ipad eller ha 3åringen i vogn gjør dem ikke utviklingshemmet. Om det er bra, eller om det gir senskader blir en annen sak. Jeg påpeker bare at ordbruken blir helt feil. Det blir som å si man blir født blind av å se for mye tv.

Det finnes mange defenisjoner av ordet "utviklingshemmet". Det kan like godt bety "Å ha fått sin utvikling skadet slik at man ikke klarer det som er forven ut fra alderen".

Skrevet

Det finnes mange defenisjoner av ordet "utviklingshemmet". Det kan like godt bety "Å ha fått sin utvikling skadet slik at man ikke klarer det som er forven ut fra alderen".

Her må jeg si meg enig med prinsesse hengepupp. Det er stor forskjell på utviklingshemmet og inaktiv. Inaktivitet gjør deg ikke utviklingshemmet som at du vil få diagnosen utviklingshemmet dersom du er inaktiv.

Du må gjerne bruker begreper utviklingshemmet etter den definisjonen du ønsker, men du gjør nok lurt i å holde deg til den som følger diagnosen ettersom det gjerne er en ganske stigmatiserende diagnose. Da slipper du også at folk hever bryna over din uvitenhet.

Anonymous poster hash: ce67e...a67

Skrevet

Men hva gjør jeg når småen på 2.5 år legger seg ned på bakken å nekter å gå?

Kaster vognen?

Joda han er mer enn stor nok til å klare å gå selv,men når jeg ikke har bil å er avhengig av å ta han med overalt ettersom jeg er alene med han så blir vognen redningen.

Jeg kan jo gå å handle med han uten vogn,men å gå de to minuttene opp til busstoppet nekter han plent.

Å bære han er heller ikke aktuelt.

Hva gjør jeg da?

Anonymous poster hash: 9ffd2...61c
Skrevet

Her har jeg sett at det er stor forskjell på barna mine.

Første startet å krabbe 5 mnd gammel, løpe 11 mnd gammel, og sånn fortsatte det, ekstremt aktiv og høyt og lavt. Gikk i naturbarnehage, ute og løp etter barnehage og holdt på med idrett. Og selv nå som 13 åring, aktiv og holder på med idrett. Og mye ute med venner, spiller fotball og sånn.

Så har vi andremann, han er den som har observert, filosofert, og hatt all verdens tid. Ikke så glad i å være ute. Heller ikke idrett. Så her har vi måtte lokke han med ut, og på idrett. Vi gjør det beste vi kan, men skulle vel ønske han var ennå mer aktiv.

Med største krevde det egentlig ingen ting av oss, og ha dette aktive barnet. Men med andre krever det utrolig mye for å få han i aktivitet.

Anonymous poster hash: 050c2...b48
Skrevet

Kaster vognen?

Joda han er mer enn stor nok til å klare å gå selv,men når jeg ikke har bil å er avhengig av å ta han med overalt ettersom jeg er alene med han så blir vognen redningen.

Jeg kan jo gå å handle med han uten vogn,men å gå de to minuttene opp til busstoppet nekter han plent.

Hva gjør jeg da?

DU bestemmer at han MÅ!!

Og så må du belønne han når han gjør det.. og kanskje også øve litt?

Ta han med ut på tur uten vogn, og uten at dere må rekke noe (butikken osv..) Da har du tid til å vente så lenge du må på at han reiser seg opp og går de 2 minuttene til busstoppet..

Anonymous poster hash: 430af...16c

Skrevet

Kaster vognen?

Hva gjør jeg da?

DU bestemmer at han MÅ!!

Og så må du belønne han når han gjør det.. og kanskje også øve litt?

Ta han med ut på tur uten vogn, og uten at dere må rekke noe (butikken osv..) Da har du tid til å vente så lenge du må på at han reiser seg opp og går de 2 minuttene til busstoppet..

Anonymous poster hash: 430af...16c

Ja vi øver med å gå ned til barnehagen når han vil ned der å leke.

Han prøver fortsatt å få meg til å ta han i vognen da også,men da sier jeg bare at vi går ikke ned å leker der visst han ikke går selv.

Da går han fint ned der (ca 2 minutt å gå) men skriker og legger seg ned på bakken når vi skal hjem igjen.

Å skriker at mamma skal bære han.Det er selvsagt helt uaktuelt!

Så vi har brukt minst 15 minutter på å gå hjem der fra siden han hele tiden legger seg ned.

Når vi skal til barnehagen har vi så dårlig tid at da blir det vognen,vi må uansett ha den med siden han skal sove i den.

Men når vi skal gå hjem fra barnehagen så blir det til at han sitter i vognen ettersom vi likevel må ta den hjem å han hyler og skriker.

Men kanskje jeg her etter skal bare hente vognen,gå hjem med den,også hente han etterpå uten vogn.

Da blir han jo tvunget til å gå.

Skrevet

Kaster vognen?

Joda han er mer enn stor nok til å klare å gå selv,men når jeg ikke har bil å er avhengig av å ta han med overalt ettersom jeg er alene med han så blir vognen redningen.

Hva gjør jeg da?

Klart han nekter når han vet at han får sitte i vognen hvis han gjør det. Her tenker jeg at du må ta en periode med 'hard viljekamp' før han skjønner hva som gjelder. Det kan bli litt upraktisk for deg den perioden, men det vil betale seg etterpå. Tenker jeg.

Anonymous poster hash: 9d2dc...c30

Skrevet

Vi kutta ut vogna når ungen var to og har ikke brukt den siden. Det har betydd at ting har tatt lenger tid, men det er det verdt, vi har nå en fireåring som kan gå flere kilometer og som har en større utholdenhet enn de fleste på sin alder.

Jeg synes at vi som foreldre må ta ansvar for å gi barna våre god motorisk utvikling, at det enklere å frakte ungene i vogn er en dårlig grunn til å ha daffe unger som ikke kan gå hit og dit selv.

Anonymous poster hash: 5d781...542

Skrevet

Før var det barn i skogen, syklet, løp etter hverandre, brukte fantasien, klatret i trær, fløy langs elven og fisket eller matet fugler, lekeplassen osv...

Jeg har hvert ute med guttungen siden ni idag og alle barn i vår kommune har fri. Har sett to unger som var på butikken :o

Jeg er bare 25, men var helt klart flere unger og voksne i gatene og skogen før.

Trist....

Anonymous poster hash: 27bd1...ddd

Skrevet

Jeg tror det blir et klasseskille, men med andre skillelinjer enn tidligere. De barna som har bevisste foreldre som lar barna utforske alle sider av seg selv og de som ikke har det.

Det er altfor lett å være passiv i dag. Det gjelder også voksne!

For vår del ser jeg at vi i større grad må lære barnet å streve litt mer for å oppnå ting. Hun tar veldig mange ting veldig lett, og da lærer man ikke en svært viktig lekse for livet!

Anonymous poster hash: 2d3aa...dd8
Skrevet

Muligjeg burde skrevet noe sånt som:

Hemmer vi barnas fysiske utvikling i en så stor grad at de får en fysisk funksjonsnedsettelse og får mentale problemer som nedsatt konsentrasjon, selvfølelse og evner til problemløsing. Jeg forstår at du ikke liker ordet utviklingshemmet i denne sammenhengen, men vi snakker faktisk om en kultur som gjør at våre barns utvikkling hemmes farlig mye.

Skrevet

Frem til sønnen min var 4 var jeg nok litt skyldig ja, jeg turte ikke å slippe ham løs alene ute siden vi bodde ugreit til med vei, og jeg hadde ikke tid til å ta han med ut på lekeplassen etter Bhg og jobb. Han kunne leke i hagen, men jeg var redd veien så jeg ville se han hele tiden.

Nå bor vi på et rolig byggefelt uten gjennomfart, med lekeplass og Bhg rett utenfor døra. Han blir seks til sommeren, og han løper rundt alene ute og leker med de andre barna hver dag. Han sykler, leker i skogen, går på tur til Bhg og leker der, eller er i skogen. Veldig deilig!

Når jeg ser hvor mye han koser seg ute og hvor mye jeg får gjort hjemme uten han i beina mine, skjønner jeg ikke hvordan vi fikk dagene til å gå rundt før ;)

Anonymous poster hash: 5ae87...5a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...