Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #1 Skrevet 22. april 2014 Hun har slitt med spising fra hun var liten og nå er hun snart 9 år og er 127 og veier 24kg. Hun spiser det samme hver dag og det går i minifras og cheerioos. Hun spiser ikke middager. De siste dagene har hun vært så tørr på leppene og Idag måtte hun være hjemme fra skolen fordi hun er slapp og kvalm. Vi har vært hos flere leger/spesialister som bare mener hun er særspiser. Får så vondt av henne Anonymous poster hash: b47eb...44e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #2 Skrevet 22. april 2014 Lager dere mye hysteri ut av det? La henne spise det hun vil så mye hun vil, i det minste er det bedre enn ingenting. Sjekk om hun liker disse sjokoladebarene som er måltidserstattere? Anonymous poster hash: 5ad64...d20
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #3 Skrevet 22. april 2014 Hva i all verden har dere gjort for å få henne så sær? Hva skjer om du "tvinger" henne til å spise noe annet? Det er klart hun blir syk om det er alt hn spiser. Anonymous poster hash: ef4b5...1e9
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #4 Skrevet 22. april 2014 Er hun testet for cøliaki? Anonymous poster hash: 44a7f...6cc
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #5 Skrevet 22. april 2014 Hva i all verden har dere gjort for å få henne så sær? Hva skjer om du "tvinger" henne til å spise noe annet? Det er klart hun blir syk om det er alt hn spiser. Anonymous poster hash: ef4b5...1e9 Vet du, enkelte barn lar faktisk være å spise hvis de ikke får det de liker/har lyst på. Jeg var selv et sånt barn, jeg kjente ikke noe særlig sultfølelse. Jeg spiste fordi jeg "måtte", og for å glede mamma. Jeg spiste kun noen få ting, og mengden var ikke noe å skryte av. Jeg var selvfølgelig slapp og blek. Mine foreldre gjorde ikke noe annerledes med meg enn de gjorde med mine søsken. Likevel var det kun jeg som ikke spiste. Jeg har også selv en som spiser alt mulig, og en som ikke spiser noe særlig. Om jeg skulle "tvinge henne" til å spise, måtte jeg fysisk trykket maten inn (og ned). Jeg kunne ha latt være å gi henne noe annet, men da lar hun være å spise (det er for så vidt testet, over så lang tid som anses forsvarlig). Å gi HI inntrykk av at det er de som foreldre som har sviktet, vitner i beste fall om uvitenhet fra din side. Anonymous poster hash: 44a7f...6cc
Bumblebeee Skrevet 22. april 2014 #6 Skrevet 22. april 2014 Vi har også en sånn en, han er 4 og spiser kun noen få ting. Han har tatt blodprøver og får litt jerntilskudd, men utenom det ba fastlegen oss se det an i 6 mnd. Ikke presse, ikke lage styr ut av det. Det skulle alltid være noe på bordet som han kunne spise, og han skulle bli tilbudt å smake det andre, men ingen mas og stress.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #7 Skrevet 22. april 2014 Jeg har også en på 5 som spiser svært lite og lite variert. Leger og spesialister mener det bare må gå seg til. Men utrolig frustrerende og gå rundt og være så bekymret år etter år. Anonymous poster hash: 1f7d2...f66
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 22. april 2014 #8 Skrevet 22. april 2014 Blir så imponert av mennesker som mener at ALT kun går på oppdragelse! Da hadde vi vel aldri sett forskjell på søsken f.eks? Mine spiser alt, så jeg har ikke så mange gode råd. Men jeg har ei venninne med to store barn, 11 og 16 år. De er to veldig forskjellige mennesker. Eldste liker alt, spist sushi siden hun var liten, og det beste hun kan få til middag er lever Så er det yngste som spiser ca det samme som din hi, ekstremt småspist, og liker nesten ingenting. Hun er lang og tynn og blek. Venninnen min er hos legen hver sjette mnd for å sjekke henne, foreløpig mangler hun ingenting. Legene vet ikke hvorfor hun spiser som hun gjør eller hvorfor hun blir fysisk dårlig av "normal" mat. De har endelig kommet et lite stykke på vei, i går spiste de taco, jenta som ellers bare spiser tacoskjell, mais og ost, spiste tre skjell med kjøtt, agurk OG rømme på. Venninnen min fikk beskjed av profesjonelle om å gi henne det hun vil ha, alltid ha noe lett tilgjengelig og å la henne spise når hun vil, og fortsette med sjekk av verdier hvert halvår. Jeg har skjønt at det er slitsomt å ha det slik, både for foreldre og ikke minst barna. Så jeg sender deg en klem og ønsker deg lykke til, får håpe det går seg til og at det blir enklere etterhvert!
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #9 Skrevet 22. april 2014 Legene har ment fra hun var 1år at det går seg til...bare se det Ann. Men nå er hun fader meg snart 9år og det blir ikke bedre. Hun har en bmi på 14.9 og har alltid hatt lavt jernlager og vært blek. Jeg vet med meg selv at dette ikke er min feil iallefall. Anonymous poster hash: b47eb...44e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #10 Skrevet 22. april 2014 Vi lager aldri noe hysteri ut av det,men har selvfølgelig til tider vært lei det spisestyret. Hun spiser det hun selv vil og jeg tvinger ikke i en unge mat. Anonymous poster hash: b47eb...44e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #11 Skrevet 22. april 2014 Men har dere prøvd proteinbarer/sjokoladebarene? Smoothies? Anonymous poster hash: 5ad64...d20
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #12 Skrevet 22. april 2014 Blir så imponert av mennesker som mener at ALT kun går på oppdragelse! Da hadde vi vel aldri sett forskjell på søsken f.eks? Mine spiser alt, så jeg har ikke så mange gode råd. Men jeg har ei venninne med to store barn, 11 og 16 år. De er to veldig forskjellige mennesker. Eldste liker alt, spist sushi siden hun var liten, og det beste hun kan få til middag er lever Så er det yngste som spiser ca det samme som din hi, ekstremt småspist, og liker nesten ingenting. Hun er lang og tynn og blek. Venninnen min er hos legen hver sjette mnd for å sjekke henne, foreløpig mangler hun ingenting. Legene vet ikke hvorfor hun spiser som hun gjør eller hvorfor hun blir fysisk dårlig av "normal" mat. De har endelig kommet et lite stykke på vei, i går spiste de taco, jenta som ellers bare spiser tacoskjell, mais og ost, spiste tre skjell med kjøtt, agurk OG rømme på. Venninnen min fikk beskjed av profesjonelle om å gi henne det hun vil ha, alltid ha noe lett tilgjengelig og å la henne spise når hun vil, og fortsette med sjekk av verdier hvert halvår. Jeg har skjønt at det er slitsomt å ha det slik, både for foreldre og ikke minst barna. Så jeg sender deg en klem og ønsker deg lykke til, får håpe det går seg til og at det blir enklere etterhvert! Det morsomme er jo å se at hvis du spør foreldrene så er det aldri noen sammenheng mellom de ekstremt kresne og hva foreldrene har gjort, men hvis vi ser på dem vi kjenner ser vi tydlige sammenhenger. Jeg påstår ikke at alle barn reagerer likt eller like naturlig kaster seg over all ny mat, men det er ofte en tydlig sammenheng mellom foreldrenes reaksjonsmønster og for eksempel kresenhet. Det er en grunn til barn ender opp med bare å godta å spise en eller to ting. Det var kansje noen som så programmet om han som bare spiste brød med nugati? Tror dere på ramme alvor at den mannen "bare var sån"? Tror dere ikke uvanen skyltes noe ved hvordan foreldrene hadde taklet hans særheter som liten? Anonymous poster hash: ef4b5...1e9
Honningmelon Skrevet 22. april 2014 #13 Skrevet 22. april 2014 Det er faktisk ikke slik at alle barn spiser det de får servert bare de blir sultne nok. Og det kan det være mange årsaker til. Min jente er 3 år og i hennes tilfelle skyldtes spisevegringen refluks. Så det var det jo en forklaring på. Men, jeg fikk beskjed om å gi henne det hun ville ha, uansett hva det var. Hun spiste mye Nugatti og pølser for å si det sånn. Hun sultet i to dager da vi prøvde å gi henne "vanlig" mat. Spiste ingenting. Nå har set heldigvis blitt bedre for vår del. Det jeg vil fram til er at det finnes årsaker til at barn ikke spiser. Årsaker en nødvendigvis ikke finner ut av. Og noen sulter heller enn å spise det de får servert. Så det er ikke alltid så enkelt som mange skal ha det til.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #14 Skrevet 22. april 2014 Gluten fri kost ( har dere sjekket for cøliaki?) Anonymous poster hash: 9b013...d4f
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #15 Skrevet 22. april 2014 Gluten fri kost ( har dere sjekket for cøliaki?) Anonymous poster hash: 9b013...d4f Om en jente som bare spiser de to tingene skal over på glutenfritt kosthold kommer hun jo til å sulte i hjel. Det er jo gluten i alt hun spiser. Anonymous poster hash: ef4b5...1e9
piranha Skrevet 22. april 2014 #16 Skrevet 22. april 2014 Har du fått legen til å henvise til ernæringsfysiolog? Der kan du få hjelp til å finne tilnærmingsmåter til spiseproblemet, og hvordan dere skal gjøre ting fremover. Hun/ han kan også få en spesialist til å skrive ut næringsdrikker- og pulver på blå resept. I noen tilfeller kan de også observere barnet i måltidssituasjon både hjemme, på skolen eller på sykehuset. De kan også ha spisegrupper med flere barn som sliter med mat, for dere er ikke alene
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #17 Skrevet 22. april 2014 Vi går til samtaler på bup og skal til ærnæringsfysolog der. Hun spiser ingen av disse barene eller ernæringsdrikkene. Hun skal også inn å sjekkes for refluks. Gir henne pulver med kostholdet i drikke for å få i hun litt mer. Anonymous poster hash: b47eb...44e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #18 Skrevet 22. april 2014 Her får du nok mye støtte. http://knappenforeningen.no/fullstory.php?cat=3&subcat=3&ID=3 Anonymous poster hash: e4352...102
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #19 Skrevet 22. april 2014 Btw. Jeg kjenner et barn som var særspiser, som levde på havregryn. Legene var enige om at hun var et vanskelig barn. Også ble hun testet for cøliaki, bare for å få det gjort. Testen var positiv og sakte men sikkert har hun begynt å like mat. Lykke til. Anonymous poster hash: e4352...102
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #20 Skrevet 22. april 2014 Hva i all verden har dere gjort for å få henne så sær?Hva skjer om du "tvinger" henne til å spise noe annet? Det er klart hun blir syk om det er alt hn spiser. Anonymous poster hash: ef4b5...1e9 Du vet åpenbart ingenting om barn med spiseproblemer. Anonymous poster hash: f0214...b4f
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #21 Skrevet 22. april 2014 Føler jeg må svare deg på dette. Først vil jeg si at jeg føler med deg, og har vært der du er nå med min sønn. Han spiste ikke, omtrent ingenting. Det eneste han spiste litt av , var smørgrøt. Han fallt på percentilen, var mye syk, trøtt, slapp og dehydrert. Vi fikk spørsmålet mange ganger om det var noe under måltidet som gjorde han slik. Altså om vi maste, var sinte , serverte lite variert mat osv. som gjorde han sånn. Det var det ikke. Likevel fikk vi gjentatte spørsmål om dette hos helsesøster og lege. Dette var veldig trist for oss, som bekymret oss omtrent dø for gutten vår. Var hos legen tusen ganger, og ba om test på cøliaki. Dette fikk vi ikke, fordi han ikke var såååååå tynn, hadde ikke sååååå lavt jernlager, ikke diaré, og dessuten var det vel helst oss som foreldre som hadde gjort han slik... Vi fikk time på privat sykehus, tok cøliakiprøver og han testet positiv på begge prøvene.Etter dette måtte han ta Gastroskopi og gutten hadd cøliaki med mash grad 3. Og det eneste han spiste på den tiden innholdet store mengder gluten.... I dag har jeg en matglad, lite kresen og aktiv frisk gutt på 7 år. Stå på, ikke gi deg. Barn har av og til atypiske symtomer på sykdom, og min erfaring er at det er en årsak til sånne ting. Uansett lykke til:) håper det ordner seg for jenta di. Anonymous poster hash: 9ead0...d1d
Anonym bruker Skrevet 22. april 2014 #22 Skrevet 22. april 2014 Vår 9 åring spiser få ting pga mye matallergi som liten fikk han ikke de samme smaksopplevelsene som andre (ifølge ekspertene). Han elsket nutramigenmelk noe vi andre brakk oss av å smake. Vi har jobbet knallhardt med at han MÅ smake nye ting. I begynnelsen satt han 3 timer og gråt ved bordet for å smake på en bitteliten bit (størrelse tiøring). Vi fikk beskjed av legene å holde ut en uke uten å gi oss på at han skulle smake. Det gikk bedre og bedre for hver dag. Etter en uke visste han vi mente alvor og smakte uten store protester. Ofte tar han biten inni mye ris eller potetstappe og det er helt ok. Vi har sett at etter 15-20 ganger så begynner han å "like" det. Nå spiser han ca to 5 kroninger med laks, han liker biff, har spist sin første pannekake og har smakt på is som ikke er hvit. For han gjelder dette med kresenhet både middag, pålegg, frukt, grønt, is, godteri, kaker osv. Derfor jobber vi faktisk med at han MÅ smake på feks rosa is eller et godteri! Han brekker seg ikke, har ikke problem med å svelge, alt er sjekket ut. Problemet hans er at han ikke klarer å ta maten inn i munnen, det stopper hos han. Svigermor lokket han med 500kr for å smake på noe helt vanlig, han ville så gjerne men klarte ikke. Vi jobber nå med frukt og grønnsaker da han kun liker gule epler.... Han må smake en liten bit hver middag og får foreløpig velge hvilken av tingene vi har han vil spise. Det går sakte, men det går FRAMOVER! Anonymous poster hash: c9a72...514
Anonym bruker Skrevet 23. april 2014 #23 Skrevet 23. april 2014 Gluten fri kost ( har dere sjekket for cøliaki?) Anonymous poster hash: 9b013...d4f Om en jente som bare spiser de to tingene skal over på glutenfritt kosthold kommer hun jo til å sulte i hjel. Det er jo gluten i alt hun spiser. Anonymous poster hash: ef4b5...1e9 Eh nei, hun kommer ikke til å sulte i hjel. Mener du at dersom HI's datter har cøliaki, så skal hun bare fortsette å spise gluten? For hvis ikke sulter hun i hjel? Det er godt mulig at cøliaki nettopp er årsaken til at hun ikke spiser, så det ma dere absolutt få sjekket. Med en gang! Anonymous poster hash: 44a7f...6cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå