Gå til innhold

Når kuttet dere nattmating til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å finne frem til hva som er vanlig, så tenkte jeg skulle spørre: når kuttet dere ned på nattmåltidene (og ammet eller flasket dere?).

Her gies det flaske ved legging (ca 200 ml) og ammes ca tre ganger i løpet av natten. Baby er 6 måneder. 

Anonymous poster hash: 404f2...4e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min spiser bare en gang mellom kl 4 og 7, så jeg skal spørre helsesøster på 6-mnd kontrollen om vi kan kutte ut det måltidet.

Tror vi kan nattavvende snart :) Kjenner 3 som gjorde det rett før 7 mnd.

Anonymous poster hash: 09897...6c1

Skrevet

Min spiser bare en gang mellom kl 4 og 7, så jeg skal spørre helsesøster på 6-mnd kontrollen om vi kan kutte ut det måltidet.

Oi, så bra! Kjenner jeg blir litt misunnelig, haha. Spiser den mye på dagtid? Er veldig klar for å kutte litt ned, men føler hun spiser for lite på dagen enda. (Også gruer jeg meg veldig til å ta kampen da).

Skrevet

Eldste sluttet å våkne om natten helt av seg selv da han var mellom 4 og 5 mnd, så der trengte jeg aldri gjøre noen ting.

Nest eldste våknet i firetiden på natta og ville ha mat, og fikk det helt til han var ca 6 mnd. Da skulle vi liksom tvinge gjennom en slutt på nattmaten og tilby bare vann og smokk. Han våknet klokken fire hver natt og var våken til klokken seks, helt til han var 1,5 år gammel. Det var igrunn mye mindre slitsomt å gi mat og sove videre, enn å være våken i to timer hver natt så lenge...

Tredje gadd jeg aldri avvenne, feilen som vi gjorde med nr to skulle absolutt ikke gjentas ihvertfall. Hun sluttet å våkne av seg selv da hun var rundt 9 mnd gammel. Hun våknet da en gang mellom ett og to, ble ammet i 10 min og sov videre til morgenen. Det var helt til å leve med synes jeg.

Anonymous poster hash: d9bce...46f
Skrevet

6-7 uker gammel. Da sov hun natten igjennom, og mor var lykkelig og uthvilt igjen :)

Skrevet

12 uker og 11 uker. Flaskebarn begge to :)

Anonymous poster hash: c8cbd...890
Skrevet

Ved 5 mnd.

Anonymous poster hash: abdb0...697

Skrevet

Gidder ikke avvenne. Min erfaring er at det går seg til av seg selv. Prøvde med første, og endte opp med en baby som skrek halve natta, og våkna 20 ganger, mot 1-2 ganger. Sluttet å våkne for mat da hun var ca 9 mnd.

Anonymous poster hash: 2b629...af2

Skrevet

Oi, så bra! Kjenner jeg blir litt misunnelig, haha. Spiser den mye på dagtid? Er veldig klar for å kutte litt ned, men føler hun spiser for lite på dagen enda. (Også gruer jeg meg veldig til å ta kampen da).

Han elsker fast føde så får nesten bare det, men et par flasker på dagen. Vi er heldige, før sov han helt til 7-9 uten mat. Men fast føde ødela det :P Blir det mye skriking med nattavvending så kanskje vi dropper det og ser hva som skjer. Nå er han våken i iallfall en time etter flaska, før sovnet han med en gang om han f.eks spiste kl 7 (den perioden han våknet tidligst kl 7). Men når babyen våkner flere ganger om natta blir det sikkert verre å nattavvende. Det hender jo en sjelden gang at han våkner f.eks kl 1 og da gir jeg smokken og han sovner. Så han er litt avvent. Prøvd å bare gi smokken f.eks første gang hun våkner?

Skrevet

Vi vurderer å prøve nå, knøttebøtt er 8 mnd. Men er usikker på om vi skal ta jobben eller avvente. Fra å spise 3 ganger pr natt, så spiser hun nå kun en gang, og sover lett videre. Og da sover hun fra 19:30 - 07:00 med en spisepause. Så jeg vet ikke hvor mye vi skal mase med det...

Skrevet (endret)

Mi er snart 5 måneder og har sovet natten gjennom (uten mating) fra hun var 6 uker.

Nå får hun grøt (100 ml) og melk (180 ml) til kvelds, legger seg kl. 21 og sover, helt uten å våkne, til kl 10.

Har forøvrig aldri avvent barna mine, alle 3 har sovet natten gjennom innen de har vært mellom 5 og 7 uker gamle.

Endret av Novemberellie
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Har ikke avvent noen, det har de ordnet selv en gang mellom 6 uker og 9 måneder.  

Skrevet

Han elsker fast føde så får nesten bare det, men et par flasker på dagen. Vi er heldige, før sov han helt til 7-9 uten mat. Men fast føde ødela det :P Blir det mye skriking med nattavvending så kanskje vi dropper det og ser hva som skjer. Nå er han våken i iallfall en time etter flaska, før sovnet han med en gang om han f.eks spiste kl 7 (den perioden han våknet tidligst kl 7). Men når babyen våkner flere ganger om natta blir det sikkert verre å nattavvende. Det hender jo en sjelden gang at han våkner f.eks kl 1 og da gir jeg smokken og han sovner. Så han er litt avvent. Prøvd å bare gi smokken f.eks første gang hun våkner?

Vi har ikke en eneste lang periode med sammenhengende søvn ennå, er inne å roer ned 3-4 ganger før hun får mat. Våkner vel stort sett hver time uavhengig av hvor mye hun har spist. Sovner heldigvis fort igjen!

Skrevet

Avvenner ikke. De slutter av seg selv. Forrigemann sluttet så og si rundt 1 år, minsten er 11 mnd nå og nattammer fortsatt. Helt greit synes jeg da. :-)

Anonymous poster hash: 8f3db...ab9
Skrevet

Her ordnet barnet det selv.

Kuttet ut ett nattmåltid ved ca 3 mnd og deretter gradvis opp til 10-11 timer

Anonymous poster hash: c64c4...d70
Skrevet

Lar barna styre slikt selv. Eldste ga seg ved 9-10mnd og minsten spiser en gang eller sover natten gjennom og har gjort det siden fødselen.

Jeg tror mye blir mindre slitsomt hvis man slutter med alle disse "kampene". Det er min erfaring i alle fall:)

Anonymous poster hash: 9ae9f...ed1

Gjest usababy
Skrevet

De sov fra ca 19 til mellom 5-6 da de var et par mnd gamle, så det ble egentlig ikke avvenning.

De er flaskebarn, tror nok det betyr litt. De er gjerne mettere og det holder lengre enn ved amming.

Skrevet

Hun var vel ca 15 måneder tenker jeg. Sluttet av seg selv siden hun da sov hele natten.

Anonymous poster hash: 3fe46...bb5

Skrevet

Lar barna styre slikt selv. Eldste ga seg ved 9-10mnd og minsten spiser en gang eller sover natten gjennom og har gjort det siden fødselen.

Jeg tror mye blir mindre slitsomt hvis man slutter med alle disse "kampene". Det er min erfaring i alle fall:)Anonymous poster hash: 9ae9f...ed1

Signerer det med kamper. Aldri kamp her og heller aldri stress selv om hun våknet på natta. Vi sovnet jo igjen vi!

Anonymous poster hash: 3fe46...bb5

Skrevet

Dei sjølvslutta, eldste ved 6 veker og yngste ved 4 mnd.

Skrevet

Orker ikke nattavvenne, det går stort sett over av seg selv. Nå er han 7,5 mnd og spiser alt mellom 1 og 3 ganger per natt. Plager meg ikke, vet at melkeproduksjonen min går ned når jeg slutter å amme om natten. Og nå når han spiser mye mat på dagtid, er han lite interessert i pupp på dagen. Vil helst amme til ett år.

Skrevet

Når de har begynt med fast føde, og får grøt om kvelden rett før leggingen :) Dette er om de ikke selv velger bort nattmåltid før den tid.

Da har de ikke lenger noe behov for nattmat. Og er de da tørste, så har de fått vann på flaske.

Ene fikk MME omtrent fra starten, og andre ble ammet fullt til 6 mnd, og deretter delammet.

Anonymous poster hash: 20f57...e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...