Gå til innhold

Tidligere rusmisbruker


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å date en mann som har vært rusmisbruker. Han sier at det har vært en kort periode på 2-3 år. Han har vært rusfri i ett par måneder nå. Har vært på avrusning og går nå til rehabilitering.

Han sier at eksen kastet han ut pga alt det dumme han har gjort når han var ruset og fordi hun har funnet en ny mann.

Han har barn med eksen. De har han samvær med en gang i måneden med tilsyn. Skal ha mer etterhvert.

Noen som har erfaringer å dele med meg? Jeg liker han godt men er redd for at han skal få ett tilbakefall.

 

Anonymous poster hash: 085c2...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har ruset seg på hasj, tabletter og alkohol

 

Anonymous poster hash: 085c2...005

Skrevet

Jeg kjenner at jeg ville tatt dette VELDIG rolig hvis jeg var deg, for å se hvor lenge denne avrusingen faktisk varer. Et par måneders rusfrihet kontra år med rusmisbruk ville gjort meg avventende.

Det kan godt hende han vil klare dette, men erfaring tilsier at han har en tøff tid/kamp og muligens noen sprekker foran seg. Men det betyr jo ikke at han ikke er noe å satse på. Han har jo også en kort ruskariere bak seg så langt.

 

For ordens skyld: min erfaring bygger på at jeg jobber i rusomsorgen...

 

Anonymous poster hash: edf85...49f

Skrevet

Ta det rolig og ikke hast inn i ting. Dette kan gå bra eller det kan gå veldig dårlig. Hvis du involverer deg med en rusmisbruker bør du bruke 4 ganger så lang tid på alle skritt innover i forholdet. Lykke til. Veldig mange får en livsvisdom ab å ha trynet som gjør dem til spennende, dype mennesker, så det er verdt ett forsøk, om du bare trår varlig.

 

Anonymous poster hash: 1d1b3...ac3

Skrevet

Styr unna! Siden du er her inne går jeg utifra at du har minst et barn eller planer om barn.

"Tidligere" rusmisbrukere har en stygg tendens til å bagatellisere sitt misbruk og avhengigheten. Det vil alltid være en fare for tilbakefall, og konsekvensene for deg og eventuelle barn kan bli store. Du risikerer å bli rotet inn i rusmiljøet, komme i barnevernets søkelys, bli utsatt for vold eller det som verre er.

 

 

 

Anonymous poster hash: ed207...5ed

Skrevet

Takk for tilbakemelding. Flere som har erfaringer?

 

Anonymous poster hash: 085c2...005

Skrevet

Styr unna.

 

Om du ikke klarer det, så bruk flere år på bli-kjent-fasen...

 

Anonymous poster hash: e4a26...a67

Skrevet

PS, det skal mye til at man kun får se barna en gang i mnd under tilsyn, her bør varsellampen lyse.

Kutt ut og hold deg unna hvis du har barn.

Jeg får vondt i meg med fæle minner, og jeg hadde ikke barn engang da. Å bli voldtatt og banket av en i alkohol og pillerus som ikke selv er klar over hva han har gjort dagen derpå. Torpedoer på døra som leter etter fyren, finne brukte sprøyter i søpla på badet. Og disse evige bortforklaringer, underdrivelser og unnskyldninger og st det er så synd på dem.

Ofte har de en økonomi som er skakkjørt hinsides håp, kan rikere å få dradd egen økonomi ned i rennesteinen også.

 

Hvis du ikke har fått store sterke følelser for ham, kutt ut nå, ikke verdt risikoen.

 

Anonymous poster hash: ed207...5ed

Skrevet

Siden han bare har vært rusfri et par måneder hadde jeg tatt det veldig rolig...



Anonymous poster hash: 8ac97...9cd
Skrevet

Ja, jeg har dessverre erfaring..

Ei venninne av meg fikk nesten livet sitt ødelagt pga en eksnarkoman.

Han sprakk mange ganger selv etter mange år selv om han klarte å holde seg rusfri i noen år også. Det var et liv med stoore berg- og dalbaner...Hun har sagt at hun aldri hadde gjort det samme igjen, og advarte meg VELDIG da jeg selv forelsket meg i en eksnarkoman. Det endte med at han skuffet meg stort selv om han tilsynelatende også holdt seg rusfri. Følelseslivet til eksnarkomane er etter min erfaring ikke det enkleste...



Anonymous poster hash: d8acf...a08
Skrevet

Ville ikke innvolvert meg med en mann som har vært rusfri i kun noen måneder. Jeg har barn å ta vare på og en rusmisbruker passer ikke inn i vårt liv.



Anonymous poster hash: 75fd4...475
Skrevet

LØP LØP LØP!!!!!!

 

 

 

Ett par måneder rusfri?? Det er INGENTING!!!!! Til og med et par ÅR som rusfri er LITE.

 

De har ofte aggresjonsproblematikk som du ikke ser i starten. Det følger så mange problemer med en slik person at jeg kan ikke gå inn på det nå, det eneste jeg sier, og jeg kan ikke understreke det sterkt nok; kom deg vekk!! Jeg mener veldig sterkt at rusmisbrukere også er mennesker, og de fortjener både hjelp og en ny sjanse. Men ikke ved å bli kjæresten hans og kanskje ødelegge livet ditt, og barna dine sin barndom og resten av deres liv.

 

Har du barn? Nå må du ta et valg om hvorvidt du setter dem høyest, eller denne mannen. Vær så snill, velg rett!!

 

Anonymous poster hash: ee084...853

Skrevet

Etter bare to måneder som rusfri, kan jeg aldri tenke meg at denne mannen er klar for å gå inn i et forhold. Tenk på alle tingene han må bearbeide i rusfri tilstand som er blitt dopet ned over flere år. Hold deg unna sier jeg bare! Kom tilbake etter fem år som rusfri...



Anonymous poster hash: 71d3d...33b
Skrevet

Har motsatt erfaring som de andre her, men min hadde et "festforhold" til stoffet da. Amfetamin, piller og diverse i festlige sammenhenger, og hasj når som helst så lenge han hadde barnefri. Har god jobb, og hadde aldri noe rot der grunnet uvanene.

Satte ned ultimatum om det skulle bli oss, og han har vært ren siden(flere år). Men ser jo på de tidligere vennene hans at det ikke er vanlig å bare kunne kutte den livsstilen. Han har heldigvis skjønt at han kan ikke ha noe med dem å gjøre heller, de drar med seg for mye tull...

 

Anonymous poster hash: eff1d...3d5

Skrevet

Jeg ville vært veldig skeptisk til det at han har så lite samvær og at det skjer med tilsyn. Det viser jo at det har skjedd noe som har satt barna i fare og det igjen viser at når rusen kommer, så har han ikke kontroll.

Skrevet

Nesten så det virker som at "tunge rusmisbrukere" har større sjans for og være rusfri om de har greid seg i noen få måneder. Mens de som bare har "brukt litt",- ofte trenger mye lenger tid, da de ikke har innsett alvoret på samme måte som en som har vært neddopa i flere år.....

 

Ellers så kan man stile et enkelt spørsmål;- HVORFOR ble du rusfri og hvorfor valgte du og gå til behandling.. Om svaret er at han gjorde det for barna, for at eks-kona skulle ta ham tilbake/ IKKE dumpe ham? Uansett,- ethvert annet svar enn at han gjorde det for seg selv og sin framtid og liv, er ikke bra nok! En alkoholiker eller narkoman, eller andre avhengige blir ikke "frisk" før de bestemmer seg og gjøre det for seg selv! At man har barn kan påskynde denne prosessen, men da fordi man ønsker seg selv et liv sammen med barna. Man gjør det ikke for barna sin del først og fremst.... Så det er en forskjell på og si at han ble rusfri for barna sin del, eller om han ville bli rusfri for at HAN skulle få et liv sammen med barna....Ingen andre, hverken, barn, foreldre eller kjærester er i stand til og gjøre noen rusfri, det er noe man må gjøre for seg selv....



Anonymous poster hash: f15a1...e95
Skrevet

Takk for gode råd. Kommer til å gå lang tid før han får møte barna. Sikkert noen år.

Men han virker som en fantastisk mann som jeg ikke kan gi slipp på.

 

Anonymous poster hash: 085c2...005

Skrevet

Jeg synes det er skremmende holdninger her inne... Skal man virkelig ikke gi folk en ny sjanse hvis de har gått på en smell?

Jeg har en fortid med spiseforsryrrelser, pillemisbruk og psykiske problemer, skulle jeg bare blitt kastet til siden?

Jeg har fått hjelp med problemene mine, lever et stabilt A4 liv og er en god, trygg mor.

Jeg var sikkert ikke det glansbildet mange ville ønske seg til kone.

Men heldigvis møtte jeg en herlig mann som ikke hang seg opp i min fortid, og som elsker meg som akkurat den jeg er!

 

Anonymous poster hash: a292c...528

Skrevet

Hvis han hadde fått hjelp av AA er det nærmest forbud mot å innlede et forhold det første året som edru/rusfri.

For hans egen del bør forholdet mellom dere legges på is en stund. Kan dere klare å vente et års tid?

Jeg er absolutt for å gi folk en ny sjanse, men da må han virkelig få stable det rusfrie livet sitt på beina først.

 

Anonymous poster hash: ebaf3...ddc

Skrevet

Jeg synes det er skremmende holdninger her inne... Skal man virkelig ikke gi folk en ny sjanse hvis de har gått på en smell?

Jeg har en fortid med spiseforsryrrelser, pillemisbruk og psykiske problemer, skulle jeg bare blitt kastet til siden?

Jeg har fått hjelp med problemene mine, lever et stabilt A4 liv og er en god, trygg mor.

Jeg var sikkert ikke det glansbildet mange ville ønske seg til kone.

Men heldigvis møtte jeg en herlig mann som ikke hang seg opp i min fortid, og som elsker meg som akkurat den jeg er!

 

Anonymous poster hash: a292c...528

Selvfølgelig skal man gi folk en ny sjanse. Men; Dersom en person har vært rusfri i bare to måneder, så er det mye i et behandlingsløp som vedkommende ikke har hatt mulighet til å bearbeide ennå. Jeg kan vanskelig se for meg at det tidspunktet er det beste for å gå inn i et nytt forhold. Det er kanskje best å vente til ting har stabilisert seg ordentlig? Både for den som har vært rusmisbruker sin del og for den som man går inn i et forhold med sin skyld. 

 

Anonymous poster hash: 71d3d...33b

Skrevet

Jeg synes det er skremmende holdninger her inne... Skal man virkelig ikke gi folk en ny sjanse hvis de har gått på en smell?

Jeg har en fortid med spiseforsryrrelser, pillemisbruk og psykiske problemer, skulle jeg bare blitt kastet til siden?

Jeg har fått hjelp med problemene mine, lever et stabilt A4 liv og er en god, trygg mor.

Jeg var sikkert ikke det glansbildet mange ville ønske seg til kone.

Men heldigvis møtte jeg en herlig mann som ikke hang seg opp i min fortid, og som elsker meg som akkurat den jeg er!

 

Anonymous poster hash: a292c...528

Han hadde kanskje ikke barn? Man går jo en usikker fremtid i møte når man innleder et forhold til en misbruker og psykisk ustabil, og det er ganske kjipt å trekke barn inn i det.

 

Anonymous poster hash: 0099f...af5

Skrevet

Jeg kjenner en alenemor som ble sammen med en tidligere rusmisbruker. Nå er de gift og har holdt sammen i ca 10 år. Han har tatt etterutdanning og er en fantastisk stefar for barnet hennes. I dag jobber han med ungdom og rus. Jeg vet ikke nøyaktig hvor lenge han hadde vært rusfri da de møttes, men det var mer enn et par måneder, tror det var mellom ett og to år. 

 

Jeg ville selv vært veldig på vakt dersom jeg traff en mann med tidligere rusproblematikk, men jeg ville også ha satt døra på gløtt dersom jeg likte ham godt. Men, som andre sier: Det ville gått lang tid før han fikk treffe barna mine!



Anonymous poster hash: 7d480...06e
Skrevet

Styr unna! Siden du er her inne går jeg utifra at du har minst et barn eller planer om barn.

"Tidligere" rusmisbrukere har en stygg tendens til å bagatellisere sitt misbruk og avhengigheten. Det vil alltid være en fare for tilbakefall, og konsekvensene for deg og eventuelle barn kan bli store. Du risikerer å bli rotet inn i rusmiljøet, komme i barnevernets søkelys, bli utsatt for vold eller det som verre er.

 

 

 

Anonymous poster hash: ed207...5ed

liksom peiling?

 

Anonymous poster hash: 9d06a...390

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...