Gå til innhold

Hagedamer! Se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hage-jomfru, men har nå fått meg hus og hage! Skal lage et bed langs husveggen (4-5 meter). Bedet vil ha sol nesten hele dagen, minus kveldstimene.

Ønsker meg blomster med farger, gjerne noe som blomstrer til forskjellig tid slik at man har noe både vår, sommer og tidlighøst.

Bor på kysten i midt-norge, hvis det har noe å si.

Hva ville dere hatt i et slikt bed?

Anonymous poster hash: 54c6d...623
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville ha plantet rosebusker /klatreroser i bakkant av bedet, de blomstrer fra juni/juil  til langt på høst, har du plass foran så plant feks lavendel, nydelig staude som kommer tilbake år etter år , og den holder utøy borte fra rosene:)   

Skrevet

Du spør på galt forum, hagedamene henger på krangle og skravle ;)

Anonymous poster hash: bed65...02b
Skrevet

Du spør på galt forum, hagedamene henger på krangle og skravle ;)

Anonymous poster hash: bed65...02b

Haha! Satser på at noen av dem også kikker innom her ;)

Skrevet

Jeg fikk meg hus og hage i fjorsommer og er fortsatt absolutt å betegne som hagejomfru.. Men uansett, disse anbefaler jeg (bor i midtnorge ved sjøen) : peoner, liljer, gladiolus. Jeg blir nok å satse mest på stauder, selv om jeg sikkert har over  hundre sommerplanter stående til forkultivering for tiden;)

Synes det er fint med krokus, påskelilje, snøklokke og det som kommer tidelig.

Roser er jo altid fine da!

Anonymous poster hash: 37768...957
Skrevet

Jeg plantet div stauder (rosebuskene har jeg også langs husveggen), og så kjøpte jeg poser med div frø som jeg strødde litt tilfeldig rundt i bedet. Og gud bedre meg, det så ut som et fargekart da alt begynte å blomstre ;)

Vet ikke om dette er å anbefale, men fungerte bra her, ihvertfall :)

Anonymous poster hash: aafc1...5c3

Skrevet

Først må du tenke på hva du skal bygge bedet med. :)

Om du for eksempel har stein i forkanten kan du godt plante tidligblomstrende stauder som for eksempel Floks tett inntil stenene, da vil de ta varme fra de og komme tidlig i gang på våren.

Setter du tulipanløk om høsten kommer de også relativt tidlig.

Ekstra viktig å tenke på om du går for et rosebed som nevnt tidligere, for roser og lavendel kommer sent i gang. Husk at roser vil ha dyyyp og næringsrik jord.

Vurder også om du ønsker noen vintergrønne busker innimellom i bedet. :) En Thuja eller lignende kan være fint til jul, da den er både er grønn og kan pyntes med juletrelys.

Siden det hørest ut som om bedet ditt ligger mot sør, kan du i teorien plante det meste, men sørg for å unngå skyggeelskende stauder.

Tenk nivå/platå.

Veldig lave tidlige stauder fremst, litt høyere stauder/tulipaner i midt og da for eksempel rosebusker/vintergrønt i bakkant.

Det kan også være veldig flott med en skikkelig klematis eller to som klatrer oppover veggen i bakkant. Det finnes typer som blomstrer i flere omganger iløpet av sommeren.

Lykke til!

Hage er kjempegøy!! :)

Skrevet

Så mange flotte tips!

Jeg er som sagt helt grønn på det her. Tenker å lage et bed ved å bygge opp en murkant med hagesten. Hva har jeg oppi der? Må det kles med noe på innsiden?

Skrevet

Tipset jeg fikk var å legge en slags "ugressduk" i bunnen, fylle på litt store stein, for så å fylle på med jord.

Duken for å hindre ugress, steinen for å drenere (?) vannet.. Fikk også tips om å bruke mest mulig av jorda man allerede har gravd opp (minst mulig av posejorda) pga at det er meitemark o.l i den jorda som allerede lå der. Bare husk å rense denne jorda for ugress..

Jeg er ingen ekspert, gjenforteller bare hva gartneriet fortalte meg og som har fungert bra her :) correct me if I'm wrong ;)

Anonymous poster hash: aafc1...5c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...