Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #1 Skrevet 21. april 2014 Hvilken rase har dere? Er det kosehund, eller blir hunden brukt til noe? Er det mye jobb? Kan dere fortelle om hverdagen med hund (kombinert med barn) Er det mye jobb med pelsen? Mye slitasje i huset..? Jeg drømmer om hund nå, har egentlig alltid hatt lyst på hund, men det er først nå jeg føler tiden er der, men vil gjerne vite mer om hvordan det faktisk er å ha hund. Anonymous poster hash: c2d84...524
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #2 Skrevet 21. april 2014 Min er kosehund, tur, trekker saccovogn og spor :-) Er en blanding :-) Anonymous poster hash: 74019...714
Superdolly Skrevet 21. april 2014 #3 Skrevet 21. april 2014 Jeg har en selskapshund, middels stor rase. Ca 28 kg. Jobb og glede går vel egentlig hånd i hånd. Hunden trenger tur, så jeg må ut og gå hver eneste dag. Men det var jo også noe av målet mitt med å få meg hund . Min rase har en forholdsvis lettstelt og grei pels, så det er en børsting i uka omtrent. I røyteperioder noe mer selvsagt. Det blir jo litt hundehår, men jeg har støvsuger og tørrmopp. Hunden min er ikke brukshund, men de trenger jo litt hjernetrim. Så jeg bruker klikkeren og den har lært mange unyttige sirkuskunster. Og noen nyttige triks også. I tillegg til basic lydighet. Da barna var mindre var det av og til litt pes å få gått kveldsturen de gangene mannen min var borte. Nå er ungene så store at det går fint. I tillegg kombinerer jeg med ungenes aktiviteter, så når jeg kjører dem på trening tar jeg hunden med og så går vi tur mens barna trener. Slitasje... Vi har laminatgulv i mesteparten av huset, og det tåler hundeklør fint. Parketten på stua går det litt hardere ut over. Men jeg tar ikke sånt så nøye. For meg oppveier gledene ved hunden jobben og ulempene mange ganger.
chriss04 Skrevet 21. april 2014 #4 Skrevet 21. april 2014 Vi har en toller (novia scotia duck tolling retriever, som det så fint heter). Veldig pen hund, men mye pels. Skikkelig kosehund, og lærer fort. Trener litt for å få han til å slutte å bjeffe. Trenger egentlig ikke mer enn tre greie turer i døgnet, men vi har vent hunden vår til å gå mye oftere, så da sitter han ofte å piper i døra. Ingen slitasjer i huset, men blir mye pels om man ikke støvsuger ofte. Men uten tvil en fin familiehund, og en fin turkamerat. Anbefaler tollere til småbarnsfamilier også. Hunden vår har ALDRI rørt barnet mitt. Vil bare kose
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #5 Skrevet 21. april 2014 Dette hadde jo blitt en hobby, livstil, turkamerat og venn.. Jeg er mye alene med ungene, så dette hadde blitt selskapet mitt, samtidig jakter mannen, og vil gjerne ha med hunden på jakt. Så blir mye trening. Enda ikke bestemt noen rase, men det står mellom 2.3stk. skal besøke en lokal oppdretter til uka, så gleder meg til det. Ungene er 2 og 4, så føler at vi har god tid nå. Anonymous poster hash: c2d84...524
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #6 Skrevet 21. april 2014 Jeg har en blandingshund som er litt liten;) Det er kjempehyggelig for barn og oss. Litt hektisk på morgen når den må ha tur før barnehage,og på kvelder hvis jeg er alene. Men det er virkelig å anbefale. Vår kan gå lang tur,men trenger ikke. Anonymous poster hash: 6b587...88a
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #7 Skrevet 21. april 2014 Schæfer her, verdens beste rase i hele verden - hvis du har tiden til å trene dem nok Værdagen med hund er veldig fin synes jeg, men man MÅ ut. Vi har hundegård så vi trenger ikke å ta disse små tisseturene Men fjelltur i terreng i 2 timer der de løper løse, saccovogn, slede, spor er noe vi gjør flere ganger i uka. Foreløbig er det bare hobby, men den ene skal jeg få godkjent som lavinehund! Med små barn i huset tror jeg det hadde vært vanskeligere og ikke ha hundegård, skal du ha hund anbefaler jeg deg det på det sterkeste! Schæfer røyter MYE, men det er ikke mye pelsstell, litt børsting i ny og ned gjør susen (lurt også å trene hundene til å la seg støvsuge).Vi har tre stk Anonymous poster hash: b112e...f06
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #8 Skrevet 21. april 2014 Har schafer. En rolig gutt som elsker kos. Eneste minuset med han er at han røyter mye og bjeffer mye når det kommer noen inn i hagen vår. MEN nå er jeg også ganske sikker på at han har forhindret i hvertfall ett innbrudd hos oss for et par år siden. Det var en del tilfeller her i området hvor tyver tok seg inn av vinduer mens folk sov i samme rom. Huset vårt har alle vinduer ut mot hagen og også inngang gjennom hagen. Denne natta var det varmt og alle sov med vinduene sine på vidt gap. Vi bråvåkna av en illsint hund som sto med labbene på stuevinduene ( ikke gjort før og heller ikke siden) bjeffet, knurrer og hadde "ståpels" over hele ryggen. Når jeg kom ut på stua gled porten vår igjen. Noen hadde vært i hagen. Sendte bikkja ut i tilfelle noen gjemte seg bak bilen eller et annet sted. Heldigvis var det ingen der. Hunden får tre turer om dagen. Den elsker å være sammen med 8 åringen vår og de koser seg veldig alene hjemme etter skolen. Han liker ikke når det blir mye "herjing". Da sier han ifra at dette vil han ikke. Dersom mannen og barnet lekeslåss så går han mellom og faktisk forsvarer sønnen Anonymous poster hash: 9fde6...f22
Ugl@ ruger... Skrevet 21. april 2014 #9 Skrevet 21. april 2014 Vi har kosehund, Yorkshire terrier, herlig liten tass, røytefri men krever endel stell, klipping, børsting. Går kjempe godt med barn, men vår har et særdeles godt gemytt. Han er leken, tålelig lydig, fryktelig bortskjemt, elsker kos, kronisk " mammadalt" han er 100% loyal når det kommer til meg og forfølger meg over alt hjemme. Bare snill og god, sosialiserer fint med andre raser uansett størrelse. Han er forholdsvis seig turkompis for å være så liten ( ca 3kg), veldig hendig å ha med, matsikkerheten tar liten plas, reiseburet tar knapt større plass enn toalett veska til matmor, svært lett å få " barnevakt, familien " sloss" om å få passe han siden han er sååååååå søt og god. Annen fordel, han når ikke opp til å sikle over kakefatene eller loggre ungene over ende
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #10 Skrevet 21. april 2014 Hvordan er den første tiden? Er det som å ha en nyfødt igjen, med tisseturer på natten og bråk? Må dere opp om natten med hunden? Kan en hund sove hele natten? Anonymous poster hash: c2d84...524
SpirenMin Skrevet 21. april 2014 #11 Skrevet 21. april 2014 (endret) En voksen hund sover hele natten, men en valp må på do. Husker ikke hvor lang tid det tok før vi slapp nattlige doturer, men litt tid tok det. Bråk var det ikke mye av, men vi hadde buret inne på vårt rom, rett ved senga så jeg kunne stikke armen nedi og vise at jeg var der dersom valpen våknet og ble redd. Ellers var det tisseturer egentlig hele tiden, etter hver gang valpen hadde sovet, spist eller lekt. Mye jobb med å passe på at den ikke spiste noe den ikke burde, spesielt kabler og skolisser var populære. Man skal jo helst også oppsøke nye steder eller situasjoner hver dag, for å få god sosialisering, alt tar tid :-) men når man har kommet gjennom disse slitsomme valpeukene så får man jo lønn for strevet, og har en trofast kompis i mange, mange år :-) Nå er det ikke mye jobb. Tre turer om dagen, en av turene må det være lengde på. Regner eller snør det, så blir turene kortere, hun liker ikke å bli våt. Vi har en ren kosehund, driver ikke med noen organisert trening, men har noen øvelser som vi gjør ofte som sliter henne litt ut. Litt søk og litt generelle lydighetsøvelser kommer vi langt med. Pelsstell er det minimalt med, hun røyter endel e par ganger i året, men ikke så ille i periodene i mellom. Da holder det at hun ruller seg rundt i gresset eller at jeg rufser i pelsen når vi er ute. Hun er en jack russell terrier forresten, ganske liten hund men med store meninger :-) Endret 21. april 2014 av SpirenMin
L'attente Skrevet 21. april 2014 #12 Skrevet 21. april 2014 Min hund er en omplassert Border Collie. Pga tidligere erfaringer med flytting har han separasjonsangst og er ikke egnet til å tennes på sau eller agility. Han er rein kosebikkje og stortrives som det. Han er en veldig ydmyk hund som veldig sjelden gjør noe galt, han lusker i verste fall litt i søpla om han får mulighet. Han er livredd katten vår. Selve rasen hans er ikke kjent for å være kosebikkje, de skal aller helst brukes aktivt både fysisk og psykisk. Vi har bare vært "heldig" med vår gutt. Han kan gå utenfor løst på tunet, går aldri noe sted. Ungene kan leke og kose med han (selv om jeg aldri lar hunden være alene med barn). Han elsker oss høyere enn livet selv, viser så mye hengivenhet og man ser i de store brune øynene at han er takknemlig for flokken sin. Det er mye hår og stell da, min har semilangt hår. Så når han takker for seg om noen år så blir det ikke kjøpt noen ny hund. Ingen vil noensinne kunne erstatte gutten min likevel <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå