Gå til innhold

Barneleddgikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 20 mnd har alltid gått veldig stivt, har dårlig balanse og faller lett. Legen henviste henne til fysioterapeut og vi har vært på en time hvor fysioterapeuten observerte henne. Hun så at det var noe, og har kontaktet barnehagen for å lage et treningsprogram til henne. Hun skal også trene hos fysioterapeuten. 

Da hun observerte henne, følgte hun med på måten hun gikk på, prøvde forskjellige "hinder" og la henne ned for å sjekke hvor myk hun er i leddene. Mens hun gikk spurte hun om hun hadde vondt. Jeg svarte at jeg ikke vet, men at hun til tider setter seg ned og sier hun har vondt i føttene. Da hun sjekket mykheten i beina, fant hun ut at hun er stiv spesielt i den ene foten/hoften. 

Jeg mener hun har mange tegn på leddgikt, og tenker at fysioterapeuten også hadde sine mistanker da hun spurte om hun hadde vondt. Det jeg lurer på da er hvorfor hun ikke blir testen hos legen for dette? For all del, trening er veldig bra og det må hun jo uansett, men er det vanlig at det er en så lang prosess for å finne ut av det? Må hun på mange fysio-timer før hun kan testes videre?

Anonymous poster hash: cc1d2...260
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet noe om dette? HI

Skrevet

Få en time hos fastlegen og be om henvisning til revmatolog.

legen kan også ta noen blodprøver for å sjekke det, men ved mistanke om leddgikt bør hun uansett undersøkes av en revmatolog.

barnet mitt har leddgikt, vi reagerte på stive knær. det tok dessverre ganske lang tid å få time hos spesialist.

Skrevet

Vi skal til legen med vår på 18 måneder nå fordi han den siste måneden har hatt de samme problemene.

Vondt å se han på morgenen når han sliter med å gå rundt.

Viste ikke hva dette var, men høres likt ut. Får håpe at det ikke er det, men skal lese svarene du får så jeg har litt mer info å gå på :)

Anonymous poster hash: aa9e7...665

Skrevet

Vi skal til legen med vår på 18 måneder nå fordi han den siste måneden har hatt de samme problemene.

Vondt å se han på morgenen når han sliter med å gå rundt.

Viste ikke hva dette var, men høres likt ut. Får håpe at det ikke er det, men skal lese svarene du får så jeg har litt mer info å gå på :)

Anonymous poster hash: aa9e7...665

Lykke til! Må bare gi beskjed til legen når dere er der at dere vil ta prøver med det samme. Legen her mente en fysioterapeut hadde mer kompetanse til å vurdere hva årsaken kunne være. Skal ta det opp med fysioterapeuten neste gang.

Hun klarer ikke å løpe fordi hun ikke klarer å bøye knærne skikkelig, hun faller veldig ofte, går stivt, må bæres mye på fordi hun blir fort sliten, og hun sier "vondt i foten" mens hun setter seg ned og tar rundt føttene. Det skulle vel være nok grunnlag til å henvises til en revmatolog. HI

Skrevet

legen kan også ta noen blodprøver for å sjekke det, men ved mistanke om leddgikt bør hun uansett undersøkes av en revmatolog.

barnet mitt har leddgikt, vi reagerte på stive knær. det tok dessverre ganske lang tid å få time hos spes

Hvilke andre symptomer har barnet ditt? Ble dere henvist til fysioterapeut først? HI

Skrevet

Jeg har barneleddgikt. Få henvisning til revmatalog. De blodprøvene som tas hos fastlege for å sjekke for revmatisme har for mitt vedk. vært tull. Har aldri hatt fått utslag på noen blodprøver som helst.

Husk at dette trenger ikke være barneleddgikt eller annen revmatisme.

Anonymous poster hash: 770f9...3ba

Skrevet

barnet mitt har leddgikt, vi reagerte på stive knær. det tok dessverre ganske lang tid å få time hos spes

Hvilke andre symptomer har barnet ditt? Ble dere henvist til fysioterapeut først? HI

Anonymous poster hash: cc1d2...260 [/

quote]

Ja, vi var hos fysio først, og hun la merke til det samme som oss. hun ville ikkje gi oss øvelser o.l. før hun visste hva det var, for å ikke gjøre noe galt.

barnet mitt går på medisin så vi merker lite/ikke noe til det k hverdagen . nå. men vi ser på leddene hennes, de store er de hun har hatt plager i. hvis de er varme, hovne eller røde er det tegn på betennelse. da har jeg tatt kontakt med sykehuset for en sjekk. et par ganger har de tappet væske fra ledd, med godt resultat.

veldig mange vokser av seg denne sykdommen, prognosene er gode. mrn det er viktig å behandle det, så mas på legen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...