Gå til innhold

Dere som spiser sukrin, skyr og sunn mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere i løpet av en dag, gjerne uken også. 

Anonymous poster hash: c48ba...a66
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser skyr (den uten kunstig søtstoff) og sunn mat, men ikke sukrin. Spiser helt vanlig mat med mye grønnsaker, kan ikke ramse opp alt her.

Anonymous poster hash: 21be1...7bd

Skrevet

Frokost:

1 grovtknekkebød med kavli mager baconost og 4 stk kokt skinke.

Mellom: 1 eple

lunch:

1 kokt egg, 50 gr kyllingkjøtt og 1 grov kv\nekkebrød

Mellom: 1 gulrot

Middag:

100 gr ovnsbakt laks, med dampede grønnsaker og brokkolimos

Kveldsmat:

1 blåbærskyr med 2 ss mulsi

Mellom: 4-6 stk kokt skinke.

Det er en allmimdelig dag.

Anonymous poster hash: 590e7...b6b
Skrevet

Du #3 her, sulter du ikke i hjel? Det der er jo ikke mat nok..

Anonymous poster hash: d118e...04e
Skrevet

Hvordan lager dere brokkolimos? 

Anonymous poster hash: c48ba...a66
Skrevet

Jeg er ikke verdens sunneste akkurat, men har lagt om litt nå i graviditeten etter utslag på glukosebelastning og spiser nå:

Frokost: 3 fiber Balance knekkebrød med King Oscar makrellfilet i tomatsaus (vet ikke om den har minst sukker, men den er skinnfri nå og det liker jeg),evt. annet pålegg, drikker et glass ekstra lett melk eller et glass sukkerfri saft til. Er jeg mer sulten etter det (ikke frokost-menneske så det varierer) så spiser jeg en neve nøtter eller en frukt (prøver å holde meg til de med minst fruktsukker, altså IKKE druer/banan).

Lunsj: enten mer knekkebrød men med annet pålegg, som magerost med skinke, eller ost og grønnsaker.

eller en omelett med mye grønnsaker i og ikke brød ved siden av

eller en salat med skinke eller kylling i og ikke brød ved siden av. 

eller grove baguetter fra eldorado med "full score" på grovhetsskala med magert kjøttpålegg og masse grønnsaker.

Middag: spiser det samme som familien. Vanlig norske middagstradisjoner. Men prøver å tenke at det skal være MYE grønnsaker og lite ris/poteter/pasta. Prøver å velge magre kjøtt-typer, og fisk minst en gang i uka.

Kveldsmat: (ja, jeg spiser kveldsmat, selv etter kl.19.) Samme prinsippet: veldig grovt høyt fiber hvis jeg bruker brød/knekkebrød, ellers mye grønnsaker og magert kjøtt eller egg. Prøver å klare meg med et lite kveldsmåltid da, men å legge seg sulten og gravid anbefales ikke... (det er irriterende nok å prøve å sove uten å være sulten i tillegg)

Mellommåltider: tar meg litt nøtter, frukt eller gulrot hvis jeg er litt "fysen", spiser gjerne skyr med blåbær/vanilje, men det blir ikke hver dag (de er jo litt dyre), ellers hender det jeg spiser et knekkebrød eller to.

Drikke: Farris, Farris bris, pepsi max (ja, jeg veit det er "grusomheten sjøl"), sukkerfri saft og vann (veldig dårlig til å drikke vann). Unngår juice og brus med sukker.

Høres veldig flott ut når man skriver det sånn, men jeg unner meg en liten utskeielse her og der altså! Har hentet en del informasjon og inspirasjon fra diabetes.no (http://diabetes.no/M%C3%A5ltid.b7C_wlfMZT.ips)

Anonymous poster hash: bccfc...688
Skrevet

Spiser ikke kjøtt, fisk, egg eller skalldyr. Bare det i seg selv ser jeg på som sunn mat, og at jeg lever en sunn livsstil. Jeg spiser heller ikke gluten, pga cøliaki, og derfor utgår som regel kaker, kjeks, en del sjokolade og annet godteri, som andre serverer. Hjemme lager jeg glutenfri og vegetariske kaker og desserter, uten raffinert sukker. Bruker ikke alltid sukrin eller lignende, men jeg bruker varer som naturlig inneholder sukker - som dadler, frukt og grønnsaker. 

Middagene er ganske standard vegetar eller vegansk. Mye grønnsaker, krydder, ris, belgfrukter osv. Mye asiatisk. Lager glutenfrie knekkebrød, frokostblandinger og rundstykker som jeg spiser til frokost og lunsj, i tillegg til at jeg spiser en del yoghurt, salat (både varm og kald) og barer av frukt, bær, nøtter og frø. Lager ofte suppe til kvelds, om jeg har tid. Liker å ha noe lett mat på kvelden. 
Sunn mat er ganske relativt, jeg mener selv at jeg lever sunt, mens andre sikkert tenker at jeg spiser alt for mye karbohydrater. Jeg har et kosthold som er sunt for jordkloden også, og det er godt å tenke på:) 

Har noen laster, selvfølgelig. Elsker sjokolade - oftest vegansk og sukkerfri, men også Freie :P Jeg tenker at det er greit å tillate seg noe ekstra godt innimellom, og mener at cottage cheese og fun-saft er langt fra "noe godt å kose seg med". 
Er også veldig glad i is, frukt og bær - særlig nå som varmen kommer. Og et glass vin i ny og ned ;) 

Jeg elsker mat. Er glad i å lage mat, spise mat, utforske mat og tenker mye på mat. Derfor er det meste av maten jeg spiser laget fra bunn av, men jeg tyr likevel til raske løsninger. Sunn mat trenger ikke å være tidkrevende. 

Anonymous poster hash: bbbed...e3f
Gjest PeppaGris
Skrevet

En vanlig dag:

Frokost = To skiver grovt brød med et par tykke skiver leverpostei pr brød, noen skiver agurk og paprika, spirer, pepper og litt majones. Eventuelt avocado.

Og et glass appelsinjuice.

Ca 450 kcal

Lunch= Overnight oats (1dl havregryn + 1 dl valgfri melk).

Varierer smaken fra dag til dag. Favoritten er tropisk juice, kokosmelk, havregryn, ananas, mango, banan.

Ca 350 kcal

Mellommåltid= Gresk yogurt med nøtter og honning. Eventuelt en banan og en liten neve nøtter.

Ca 250 kcal

Middag= Chili con carne og ris, eller grov pasta med hjemmelaget saus, stekt laks og couscous med grønnsaker, eller en omelett med løk+paprika+ruccola hvis vi har lite tid.

Ca 500-550 kcal

Kveldsmat= En skive med makrell i tomat og majones.

Ca 250 kcal

Har en aktiv jobb og trener styrke to ganger i uka, pluss at jeg går til og fra jobb (15 minutter en veg) og gjerne jogger en til to ganger pr uke også.

Ligger mellom 1800 og 2000 kcal hver dag, spiser hva som helst så lenge det gir kroppen min god næring! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...