Gå til innhold

Dere som har barn med autisme eller asbergers..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg spørre om hvordan de var som baby? Noe spesielt dere la merke til, og i såfall hva. Spør grunnet mistanke

Anonymous poster hash: e43b3...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter, nå 4 år gammel, har fått diagnosen atypisk autisme.

Hun var en ganske urolig baby, helt fra hun var født (helt fra hun lå i magen faktisk.....). Veldig vanskelig å få til å sove, det er hun fortsatt, men når hun først sovna/sovner, så sov/sover hun bra og lenge.

Ellers utvikla hun seg helt normalt som baby, begynte å gå tidlig f.eks.

Anonymous poster hash: cd5c4...509
Skrevet

Jeg så tydelige tegn da min søster var 11 ca. Men moren min lukket øyne.

- begynte med at hun ikke ville fremføre foran andre (skuespill, lesing, osv)

- trakk seg vekk fra venner.

- begynte å slite i timene på skolen .

- Hun har fargekoder og brettekanter i kleskapet.

- ble nesten avhengig av dataen sin.

- Hun får stor lidenskap for ting som interesserer henne: fugler og nå bygger hun dataer (selvlært fra nett). Tjener bra på det :)

- Hun sliter med familie relasjoner og får ikke noe forhold til dyr.

18 år fikk hun asbergers diagnosen.

Anonymous poster hash: 36410...bea

Skrevet

Det eneste jeg kan komme på er at han ikke smilte før han var 4 mnd, litt dårlig blikkontakt, ikke glad i store folkemengder (familieselskaper o.l)... Ellers meldte ikke mistanken seg før han var rundt 2,5 år. Vår sønn har barneautisme. Han har alltid vært veldig tilstede i vår verden, veldig glad kos og nærhet, men blir fremdeles fort sliten av familiselskaper o.l.

Skrevet

Min datter, nå 4 år gammel, har fått diagnosen atypisk autisme.Hun var en ganske urolig baby, helt fra hun var født (helt fra hun lå i magen faktisk.....). Veldig vanskelig å få til å sove, det er hun fortsatt, men når hun først sovna/sovner, så sov/sover hun bra og lenge.Ellers utvikla hun seg helt normalt som baby, begynte å gå tidlig f.eks. Anonymous poster hash: cd5c4...509

Er det ikke motsatt med autisme altså? Mener at noen sier at de som er autister som regel er sene i utviklingen med motorikk osv. Blander jeg her kanskje..

Anonymous poster hash: 0b0ab...8c9

Skrevet

Min datter, nå 4 år gammel, har fått diagnosen atypisk autisme.Hun var en ganske urolig baby, helt fra hun var født (helt fra hun lå i magen faktisk.....). Veldig vanskelig å få til å sove, det er hun fortsatt, men når hun først sovna/sovner, så sov/sover hun bra og lenge.Ellers utvikla hun seg helt normalt som baby, begynte å gå tidlig f.eks. Anonymous poster hash: cd5c4...509

Er det ikke motsatt med autisme altså? Mener at noen sier at de som er autister som regel er sene i utviklingen med motorikk osv. Blander jeg her kanskje..Anonymous poster hash: 0b0ab...8c9

Det mener jeg også?

Skrevet

Er det ikke motsatt med autisme altså? Mener at noen sier at de som er autister som regel er sene i utviklingen med motorikk osv. Blander jeg her kanskje..Anonymous poster hash: 0b0ab...8c9

Sønnen min var ikke senere ute heller etter at han fikk låst opp låsningene i nakke, rygg og bekken. Vi har heller ikke blitt fortalt at autister skal være senere ute :)

Skrevet

Sønnen min var ikke senere ute heller etter at han fikk låst opp låsningene i nakke, rygg og bekken. Vi har heller ikke blitt fortalt at autister skal være senere ute :)

Sikkert ikke alle, men her står det litt om det:

http://autismesiden.no/Page.aspx?id=57

Skrevet (endret)

Han var skikkelig urolig. Når jeg skulle ta bilde av ham med andre babyer, måtte han ligge langt unna de andre, for han viftet som en gal med armer og bein hele tiden. Det var vanskelig å få han til å sove. Jeg måtte gå lange turer hver eneste gang han skulle sove dagtid. Han var sær med mat allerede som baby. Sluttet helt å drikke mme (drikke generelt) da han var 5 mnd gammel.

I motorisk utvikling var han som alle andre på de første grunnleggende tingene.

Endret av Mandala
Skrevet

Er det ikke motsatt med autisme altså? Mener at noen sier at de som er autister som regel er sene i utviklingen med motorikk osv. Blander jeg her kanskje..

Trenger ikke å være sene motorisk, der har hun heller ligget foran.

Språklig ligger hun langt etter sine jevnaldrende, og hun bruker fortsatt bleier...... Noe vi er ganske fortvila over, men hun er rett og slett ikke klar for å slutte.....

Anonymous poster hash: cd5c4...509

Skrevet

Har en sjuåring med autismediagnose. Hun var helt rolig som barn. Gråt aldri, bortsett fra når noen holdt henne for lenge. Hun ville bare ligge for seg selv på gulvet. Hun var helt gjennomsnittlig i utvikling som å lære å gå og de tingene, og hun lærte å sykle ganske tidlig. Men hun er skikkelig klossete, og sliter med å holde samme tempo som andre barn. Som 2-3 åring begynte hun å bli propell. Hun har mye repeterende tale, men forstår språk dårlig. Snakker heller ikke så veldig bra. Kanskje som en 3-åring. Men hun var passe tidlig ute med de første ordene. Språket sluttet bare å utvikle seg på et tidspunkt. Nå klarer hun knapt å sitte i ro, men gjør ikke så mye konstruktivt når hun løper rundt. Er mest hyling og roping, klarer ikke helt å komme i gang med ting. Hun er super i matematikk, og har regnet ut tredjeklasseboka nå nylig. Går i første klasse.

Anonymous poster hash: 06838...b6b
Gjest thricane
Skrevet

Vi merket det først på språket. Han snakket ikke da han var 2 år. Jeg trodde han hørte dårlig fordi han ikke reagerte da jeg prater til han. Må bort og ta på han for å få oppmerksomhet. Da han var fire snakket han så dårlig at vi fikk inn ppt i barnehagen. De snakket noe om autisme, men det ble først avgjort da han ble utredet som syvåring. Språket, klossete motorisk, avhengig av tydelige rammer for dagen, må lære ting på nytt. Det er det typiske for vår gutt.

Skrevet

Det var mistenkt autisme hos min datter frem til hun var to fordi hun var nesten umulig å få kontakt med, hun var utrolig sjenert, og snakket ikke( brukte kun tegn). Jeg nektet å godta den diagnosen, byttet fastlege å fikk han til å skjekke henne nøye, han fikk mistanker med en gang å sendte henne til ØNH å de fant ut med en gang att hun var 90% døv. Etter en opperasjon var hun brått en helt annen jente.

Anonymous poster hash: 98ce7...1e0

Skrevet

Hvorfor argumenterer du mot noens personlige erfaring? Tydeligvis flere her som ikke var sene motoriske, og det var heller ikke min sønn. Syklet veldig tidlig gjorde han også.

Skrevet

Dytt!

Skrevet

Hvorfor argumenterer du mot noens personlige erfaring? Tydeligvis flere her som ikke var sene motoriske, og det var heller ikke min sønn. Syklet veldig tidlig gjorde han også.

Skriver jo at jeg mulig blander, men senere viser jeg jo til en link. Så spør du om hvorfor jeg argumenterer mot noens personlige erfaring?? Viser jo bare til at det er flere aspekter her.

Skrevet

dårlig på blikk kontakt, ønsket kroppskontakt men ble urolig med en gang og trengte å komme bort igjen.

Langt fremme på spesifikke ting. Som et åring klarte hun oppgaver som en forventer av en 3-4 åring å klare innen det ene feltet. Men hun utviklet seg ikke sosialt eller språklig.

Sterkt avhengig av rutiner.

Hun var 3,5 år da hun fikk diagnosen barne autisme.

Da pratet hun fortsatt ikke og hadde ingen interesse for andre barn unntatt søsken og svært få voksene.

Anonymous poster hash: 88b86...704
Skrevet

dårlig på blikk kontakt, ønsket kroppskontakt men ble urolig med en gang og trengte å komme bort igjen.

Langt fremme på spesifikke ting. Som et åring klarte hun oppgaver som en forventer av en 3-4 åring å klare innen det ene feltet. Men hun utviklet seg ikke sosialt eller språklig.

Sterkt avhengig av rutiner.

Hun var 3,5 år da hun fikk diagnosen barne autisme.

Da pratet hun fortsatt ikke og hadde ingen interesse for andre barn unntatt søsken og svært få voksene.

Skrevet

Skriver jo at jeg mulig blander, men senere viser jeg jo til en link. Så spør du om hvorfor jeg argumenterer mot noens personlige erfaring?? Viser jo bare til at det er flere aspekter her.

Noen autister er langt bak motorisk andre er normale eller langt framme det finnes ikke noe fasit på det.

• 1 år senere...
Skrevet

Dytt

Anonymous poster hash: d74c4...b4e

Skrevet

Hei! Ofte er det en følelse du har, uten å kunne sette fingeren på det. Gutten vår var en nydelig baby, sunn og aktiv, men vi følte ofte at han var litt mer krevende enn andre babyer. Mer slit med amming, søvn, litt ´lat´ motorisk. Det jeg tenkte mest på var at han ikke smilte så mye, var litt steinansikt. Ville aldri ha kos. Og barnehagetiden var vanskelig, da han trivdes ikke noe særlig i større grupper. Ingen rundt ham i barnehagen/på helsestasjonen tok bekymringene på alvor, selv om barnehagen klaget på at han var ´sær´.

Nå, i en alder av 8 år, har han fått diagnosen Aspergers. Nå vet vi ihvertfall litt mer om utfordringene han har, og litt mer oppfølging får vi også. Mitt råd er; aldri gi opp eller hør på uvitende råd/avfeielser, dersom du har en magefølelse. Jo tidligere sånt blir oppdaget, jo mer får dere tilrettelagt for barnet deres.

Skrevet

Normal baby, normal motorisk utvikling, ingen bekymringer før språket ikke dukket opp.Ved 2,5 år var PPT koblet inn. Hadde også veldig dårlig språkforståelse og lite øyekontakt med andre enn familien. Overgangssituasjoner i bhg var et mareritt, fungerte ikke i lek med jevandrende. Fikk diagnsen rett før 9 år.

Anonymous poster hash: faa7d...244
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Dytt

Skrevet

Asperger. Sov veldig mye da han var liten. Fortsatt ekstremt behov for søvn. Basisbehov MÅ være på plass. Veldig mammadalt og ble tidvis engstelig ute. Lekte best med yngre barn og voksne - ikke jevnaldrende. Blid og glad gutt frem til han begynte på skolen. Da ble alt snudd opp ned

Anonymous poster hash: 2cf5f...167

• 1 måned senere...
Skrevet

Dytt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...