Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #1 Skrevet 21. april 2014 Den siste tiden har jeg latt meg irritere mer og mer over hva mitt barn blir tilbudt av spiselige ting når h*n er på besøk hos folk. Det snakkes mye om at besteforeldre er årsaken til det store sukkerinntaket hos barn, men min erfaring er at småbarnsforeldre er "verstingene". Jeg føler nesten ikke vi kan dra på besøk til folk lengre uten at barna blir tilbudt kjeks, kake, sjokolade, is og saft. Og som flere av foreldrene forteller pleier de å ha noe søtt hver dag, gjerne til dessert. "Det er jo bare litt hver dag" er unnskyldningen. Men for et barn kan det bli veldig mye. Visste du at en bensinstasjonsbolle inneholder nesten 500 kalorier, altså 1/3 av dagsbehovet til et barn? Hva skjer da når barna får dette opp til flere ganger i uken? Jeg forsøker å si nei når foreldrene tilbyr all slags godt, men som oftest drar de fram en sjokolade rett foran ungene og sier: "er det greit at de får en sjokolade"? Da er det ikke lett å si nei! Så min oppfordring er: spør foreldrene uten at barna hører det, og husk at barn som oftest er like glad i frukt og bær. Flere og flere små barn får diabetes type 2, og hvem har hovedansvaret for å forhindre det? Foreldrene! Jeg mener på ingen måte at de aldri skal få noe godt, men gode vaner må innarbeides tidlig. Anonymous poster hash: e7926...2ce
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #2 Skrevet 21. april 2014 Å spy!!!!!! Har vi besøk her så blir barna tilbudt saft eller brus, det er det vi drikker her i huset. De får også tilbud om frukt, kanskje noen kjeks, en is eller sjokolade. Hva overhysteriske foreldre som deg mener om det bryr jeg meg ikke om. Mitt hus, mine regler. Gudskjelov er det ingen slike hysteriske foreldre rundt her. Anonymous poster hash: c02ce...2c3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #3 Skrevet 21. april 2014 Jeg tenker litt det samme som HI. Derfor lager vi ofte smoothie når vi får besøk. Vi har også flere venner som har samme tankegang som oss, og det er veldig godt¨å være på tur med noen som ikke har med pølser, sjokolade, boller ,kjeks og potetgull.... Anonymous poster hash: 0aaf4...722
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #4 Skrevet 21. april 2014 Å spy!!!!!! Har vi besøk her så blir barna tilbudt saft eller brus, det er det vi drikker her i huset. De får også tilbud om frukt, kanskje noen kjeks, en is eller sjokolade. Hva overhysteriske foreldre som deg mener om det bryr jeg meg ikke om. Mitt hus, mine regler. Gudskjelov er det ingen slike hysteriske foreldre rundt her. Anonymous poster hash: c02ce...2c3 Så hva gjør du når det kommer barn på besøk som ikke liker saft og brus? Mine har aldri blitt nektet verken saft eller brus, men de liker det ikke og vil ikke ha det. De vil ha vann eller melk. Hadde du nektet dem vann, og med at det ikke drikkes i ditt hus? Anonymous poster hash: 9c674...545
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #5 Skrevet 21. april 2014 Jeg lever etter mottoet "alt med måte". Våre barn får ikke saft og søtsaker hver dag men jenta mi på 3 år får ta 2 ting når vi har gjester eller er borte. Forøvrig serverer jeg som regel oppskjært frukt til hverdags og kanskje noe kjeks. Jeg spør alltid foreldrene hva barna deres vil drikke. Vi har aldri brus til hverdags og svært sjelden saft. Så da er valget vann, melk eller juice. Det er da mulig (lov) å sette frem søtholdig servering, men da må foreldrene være med på å begrense inntaket er min mening. Men kjenner problemstillingen ang søtsaker. Alt for mye søtsaker er det absolutt. Anonymous poster hash: d6375...be4
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #6 Skrevet 21. april 2014 I teorien enig, men du virker litt hysterisk. Og 500 kcal i statoilbolle er feil. Den siste tiden har jeg latt meg irritere mer og mer over hva mitt barn blir tilbudt av spiselige ting når h*n er på besøk hos folk. Det snakkes mye om at besteforeldre er årsaken til det store sukkerinntaket hos barn, men min erfaring er at småbarnsforeldre er "verstingene". Jeg føler nesten ikke vi kan dra på besøk til folk lengre uten at barna blir tilbudt kjeks, kake, sjokolade, is og saft. Og som flere av foreldrene forteller pleier de å ha noe søtt hver dag, gjerne til dessert. "Det er jo bare litt hver dag" er unnskyldningen. Men for et barn kan det bli veldig mye. Visste du at en bensinstasjonsbolle inneholder nesten 500 kalorier, altså 1/3 av dagsbehovet til et barn? Hva skjer da når barna får dette opp til flere ganger i uken? Jeg forsøker å si nei når foreldrene tilbyr all slags godt, men som oftest drar de fram en sjokolade rett foran ungene og sier: "er det greit at de får en sjokolade"? Da er det ikke lett å si nei! Så min oppfordring er: spør foreldrene uten at barna hører det, og husk at barn som oftest er like glad i frukt og bær. Flere og flere små barn får diabetes type 2, og hvem har hovedansvaret for å forhindre det? Foreldrene! Jeg mener på ingen måte at de aldri skal få noe godt, men gode vaner må innarbeides tidlig. Anonymous poster hash: e7926...2ce Anonymous poster hash: 438da...ccd
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #7 Skrevet 21. april 2014 Søtt og usunt er kun på lørdager her i huset, og det er heldigvis de fleste foreldrene rundt oss enig i. Men foreldrene våre er helt umulige. De respekterer ikke vår mening i det hele tatt. Anonymous poster hash: 8965c...824
Guttaboys Skrevet 21. april 2014 #8 Skrevet 21. april 2014 Vi tilbyr gjerne en is, vaffel (om vi tilfeldigvis har det), kjeks, eplejuice eller capri sonne. Ikke hver gang, men det hender. Hvis foreldrene har restriksjoner, noe jeg synes er helt greit, så er det deres ansvar å informere meg om det. Om jeg mener at mine barn ikke skal spise ditt eller datt, enten grunnet allergi eller sukker-hysteri, så er det mitt ansvar å formidle det. Har aldri vært borti at noen foreldre har reagert på at barna har fått noe godt. Tvert imot. Opplever også at mine barn får tilsvarende når de er på besøk.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #9 Skrevet 21. april 2014 Tallene på kaloriinnholdet på bolle kommer fra statens institutt for sykelig overvekt. De sjekket dette ut dagen før en konferanse jeg var på med de gjennom jobb. Det er jo kjempeflott om dette ikke gjelder på alle bensinstasjoner. Men jeg synes det er bra med dere foreldre som spør foreldrene om det er greit at barna får noe godt. Vi sier selvfølgelig ja til det innimellom, men vi har også spurt om de kan vente med godteriet til vi har dratt. HI Anonymous poster hash: e7926...2ce
Gjest Antarctica Skrevet 21. april 2014 #10 Skrevet 21. april 2014 Jeg spør i alle fall ikke ungene om de vil ha noe før jeg har spurt foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå