valkyrien Skrevet 20. april 2014 #1 Skrevet 20. april 2014 Er veldig usikker på om vi skal ta med guttungen på 3,5 år i begravelse eller ikke. Er bestefaren som har gått bort. Noen som har innspill? Det blir en humanistisk begravelse, om det har noen betydning.
jente_80 Skrevet 20. april 2014 #2 Skrevet 20. april 2014 Gjør det - så han ikke føler nag til dere senere i livet. Barn tåler ganske mye bare de er forberedt på hva som skal skje.
Novemberdama Skrevet 20. april 2014 #3 Skrevet 20. april 2014 (endret) Helt klart ja! Mellomste har var med i begravelsen til bestemora si når han var i den alderen, var også med i kapellet og så henne i kista si før begravelsen. Han la en tegning oppi kista og klappet henne på kinnet. Nå er han 13 og sier han husker at det var "så fint". Han hadde et veldig nært forhold til henne siden hun bodde i huset rett over tunet, så de så hverandre hver dag. Tror det at han var med gjorde at han skjønte mye mer av hva som egentlig skjer når noen dør, han fikk oppleve det og ikke bare bli fortalt at "bestemor er død og har reist til himmelen" (eller hva nå enn man velger å si). Det er nok ikke like lett å forstå for et lite barn... Endret 20. april 2014 av Novemberellie
Gjest elisa bt Skrevet 20. april 2014 #4 Skrevet 20. april 2014 Jeg ville tatt han med. Opplevde selv å ikke få være med i begravelse da jeg var liten, det førte til at jeg følte meg ekskludert (selv om jeg ikke hadde det ordet på den tiden...),dessuten ble det til at jeg lagde meg masse skumle tanker om hva som skjedde i begravelser,siden en begravelse tydeligvis var så farlig at jeg ikke kunne få være med.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2014 #5 Skrevet 20. april 2014 Min gutt på 3,5 år var med i bestefarens begravelse for 1 uke siden. Han var også med i kapellet for å se han ligge i kisten, samt med på intensiv da han lå i respirator. Vi snakket MASSE om alt sammen på forhånd, hva som skulle skje osv. Han var veldig godt forberedt. Han tok det sååå naturlig. Tok litt på bestefaren sin når han lå i kisten, strøk han på kinnet. Under begravelsen var han rolig og godt forberedt. Gikk kjempe bra! Anbefaler virkelig å ta han med. Anonymous poster hash: 13c59...8e8
Gjest ronja røverdatter Skrevet 20. april 2014 #6 Skrevet 20. april 2014 (endret) Selvfølgelig skal han være med. Jeg skjønner egentlig ikke at det er noe spørsmål en gang. Her har ungene vært med i alle faser av livet, både de gode og de vonde. Og det har vært bra både for dem og for oss. Endret 20. april 2014 av ronja røverdatter
Anonym bruker Skrevet 20. april 2014 #7 Skrevet 20. april 2014 Definitivt Anonymous poster hash: 02745...7b5
valkyrien Skrevet 21. april 2014 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2014 Takk, var igrunnen det jeg tenkte Men er det noen av dere som har vært i humanistisk begravelse før? Det har ikke jeg, så da er det litt vrient å forklare hvordan det foregår på forhånd...
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #9 Skrevet 21. april 2014 Mine jenter var 2 og 5 år da bestefar døde og de var selvfølgelig med i begravelsen. Det gikk kjempefint, de ble helt klart påvirket av stemningen, at av folk gråt osv, men vi hadde en hver på fanget og de følte seg trygge og ivaretatt hele tiden. Vi snakket mye om det etterpå og har selvfølgelig vært på grava i ettertid, det at de var med på seremonien og så hva som skjedde, at kista ble senket i jorden osv har gjort at gravstedet også har en betydning for dem. Ville aldri latt de være hjemme, er en naturlig del av livet dette også og de må få være med og lære, undre, se og erfare. Anonymous poster hash: aade0...b11
løcky Skrevet 21. april 2014 #10 Skrevet 21. april 2014 Vi lot være og ha med barna i deres oldemors begrave, de var 4 og 5. Dette angret vi kraftig på, særlig i forhold til eldste. Han ble faktisk sint på oss, han var sint fordi " han fikk ikke sett hvordan begravelsen så ut" som han selv sa. Disse ordene var en aha opplevelse for oss og viste hvor viktig det er for barn og bli inkludert. I tilegg slet han med masse tanker om hva en begravelse er og hva som skjer. Hadde han vært med hadde han sett hva som foregikk, fått bearbeidet ting med en gang og han hadde nok ikke tenkt så mye på det i ettertid. Så vi kommer i hvertfall til og ta de med heretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå