Anonym bruker Skrevet 20. april 2014 #1 Skrevet 20. april 2014 Vi har tvillinger på 2 år, og begge er bokstavelig talt full av faenskap. Det går ikke en dag uten at dem gjør noe hyss, og her er det ikke søte små hyss som å rive ut kaseroller av skapet ol. Bare jeg snur ryggen til i 2 sekunder kan jeg være sikker på at huset kommer til å falle sammen hvert øyeblikk. Bare denne uken hjemme har de: - Helt over vaskebøtta med vann mens dem så meg i øynene - kasta en blomser på gulvet og knuste vasen som var full av moll - Ene dyttet den andre ned trappen - Kledde på seg støvler og sprang ut alene (finnmark, så var kaldt ute) - og kastet asjetten med mat på gulvet bare for å sjekke hva som skjedde...Jeg har øynene på dem hvert øyeblikk, men somregel går dem til hversin kant og finner på hyss samtidig. Men dem gjør så mye rart, og det er ikke uskyldig, men ofte er det litt mere farlige ting også. En dag fant jeg eine i øverste hylle i klesskapet på soverommet!!! Fatter ikke hvordan hun kom seg opp dit en gang En annen gang hadde ene stått opp, vridd seg ut av nattposen, klatret over sprinkelsenga og gådd på stuen. Der hadde hun klatret opp på en reol og sluppet kaninen ut av buret!Jeg er livredd, øynene våker dem hvert sekund, men selv om jeg ser på klarer dem å avlede i sekundet før dem utfører gjerningen..Jeg må jo le til mye av det dem gjør, for dem er jo søte (selvfølgelig IKKE når dem ser), men samtidig blir jeg jo så redd. Har ei på snart 4 år, og hun har aldri gjort så mye rart. En og annen gang tømte hun kjøkkenskuffene og litt hvetemel på gulvet eller med uhell reiv ned en plante. Men tvillingene gjør det med vlije, dem vet det er galt. Så kommer dem med verdens søteste "unnskyld" rett etterpå. Dem vet det er galt, og jeg tar dem- men det nytter ikke å være hard. Aner ikke mine arme råd, jeg er ikke den som er hysterisk- men når det går utover sikkerheten blir jeg smått nervøs. For min del må dem gladelig springe opp og ned trappen alene, få noen knall og fall- men når livet bokstavelig talt kan stå på spill i noen av tingene di gjør må jeg reagere. Og dem blir bare verre jo større di blir!HJELP! Jeg trenger desperat noen tips til hvordan jeg skal håndtere dette! Anonymous poster hash: 78f0f...e8f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #2 Skrevet 21. april 2014 1- barnesikring av huset. Sikkerhetslenker på ytterdørene og sikringen på skuffer/ skap ( kaninbur) om vanlige ikke fungerer så kjøp magnetlås, der må du ha magnet "nøkkel" for å åpne. 2- konsekvenser! Time out o.l, finn det som fungerer. Og ALDRI sammen. Aldri true med konsekvens uten å gjennomføre, det må gjennomføres. Anonymous poster hash: a2cca...a39
Major HotLips Houlihan Skrevet 21. april 2014 #3 Skrevet 21. april 2014 Ha ha, det er som å høre om min toåring! Hun har i tillegg en ettårig lillesøster som går i hennes fotspor så je kommer til å ha denne unntakstilstanden i noen år ekstra
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #4 Skrevet 21. april 2014 Slikt har mine barn aldri gjort. Du må jobbe med oppdragelsen. Slik de holder på, er virkelig ikke akseptabelt! Anonymous poster hash: ff573...871
PRobert Skrevet 21. april 2014 #5 Skrevet 21. april 2014 Hvordan irettesetter du dem? Mulig du og faren må ta hver sin unge og dele dem når de gjør slikt, og at de må ha en time-out alene i hvert sitt rom osv?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #6 Skrevet 21. april 2014 Ikke akseptabel oppførsel fra barn. Mine har ikke gjort noe sånt. Heller ikke barna til mine venninner. Så her må det strengere rammer til! Anonymous poster hash: a3606...2be
Major HotLips Houlihan Skrevet 21. april 2014 #7 Skrevet 21. april 2014 Vi har satt krok på dørene til de rommene hun ikke får gå inn på alene (storesøsknene sine rom, vaskerom, bod og bad) og her oppbevares alt som er farlig og hun ikke får lov å røre. Oppdragelse og konsekvenser har ingenting å gjøre med stor utforskertrang! Barn må få utfolde seg og det er opp til de voksne å sørge for at det blir gjort på en trygg og god måte
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #8 Skrevet 21. april 2014 Mine har heller ikke gjort ting med vilje men jeg har ett tante barn som er akkurat likt det blir 5 nå til sommeren å er like travel som alltid der har til nå ikke virket med noe di har brukt time out, klister for god oppførsel, osv fått hjelp av helsestasjonen men ingen ting har virket. Men jeg ser at det eskalerer om det kjeder seg så om det blir underholdet 24/7 så gjør det mindre rampestreker Anonymous poster hash: 0de2b...b49
magica fra tryll Skrevet 21. april 2014 #9 Skrevet 21. april 2014 Haha,-høres ut som mine tvillinger;) Det går over! Det er bare å stå i det. Til dere som mener at man bare skal "oppdra" 2 2-åringer,-ta dere en bolle, og pris dere lykkelig over at dere har barn med et helt annet temperament. Jeg har barn av begge slag,-og her har det ihvertfall ikke med oppdragelse å gjøre. Dessuten tror jeg ofte tvillinger kjører hverandre opp, og blir modigere enn ett.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #10 Skrevet 21. april 2014 Haha,-høres ut som mine tvillinger;) Det går over! Det er bare å stå i det. Til dere som mener at man bare skal "oppdra" 2 2-åringer,-ta dere en bolle, og pris dere lykkelig over at dere har barn med et helt annet temperament. Jeg har barn av begge slag,-og her har det ihvertfall ikke med oppdragelse å gjøre. Dessuten tror jeg ofte tvillinger kjører hverandre opp, og blir modigere enn ett. Jeg har ikke tvilinger selv, men tanken falt meg litt inn dette om at de "girer" hverandre litt opp. Og jeg tror også di som roper ut om barneoppdragelse, så tror jeg di skal tenke seg litt om. Mange sliter med å holde skikk på EN to-åring, tenk hvordan det er med TO to-åringer da. Jeg er selv vært "heldig" og sluppet så mye "hyss" fra min lille, det har vært mer uskyldige ting. Men jeg har sett andre med små barn som har slitt veldig. HI:Hva slags råd du skal få vet jeg nesten ikke, men ser for meg at dette muligens bare er en "fase" som snart vil gå over. Så kanskje du bare må smøre deg med tålmodighet. Uansett ønsker jeg deg lykke til Anonymous poster hash: 27a0c...323
Hjertefru Skrevet 21. april 2014 #11 Skrevet 21. april 2014 Haha,-høres ut som mine tvillinger;) Det går over! Det er bare å stå i det. Til dere som mener at man bare skal "oppdra" 2 2-åringer,-ta dere en bolle, og pris dere lykkelig over at dere har barn med et helt annet temperament. Jeg har barn av begge slag,-og her har det ihvertfall ikke med oppdragelse å gjøre. Dessuten tror jeg ofte tvillinger kjører hverandre opp, og blir modigere enn ett. Så sant HI- du har min fulle sympati, det blir bedre. Tvillinger girer hverandre definitivt opp ja
Ooops I did it AGAIN Skrevet 21. april 2014 #12 Skrevet 21. april 2014 Er slitsomt! Men det blir heldigvis bedre:) Har ikke tvillinger, men en toåring og en fireåring. Minste skal gjøre det samme som største og hun henger godt med for alderen... Jeg kan heller ikke slippe dem av syne hjemme. Da måtte jeg hatt grind med tak over:-p Jeg får aldri tatt meg en dusj om jeg ikke står opp før kl 6 eller etter de har sovnet. De er ikke 'slemme' med overlegg, men alt er så fryktelig morsomt når de er to. De herjer til en av dem gråter, river ting ned fra bord og benker... Det har forøvrig blitt bedre nå når eldste er over fire:) Hver for seg er de verdens roligste og så enkle å ha med å gjøre. Og med en far som nesten aldri er tilstede (jobb), så faller mye på meg. Dette har ikke noe med oppdragelse å gjøre, men sunn nysgjerrighet og aktive barn - som selvsagt driver foreldrene til vanvidd innimellom. Ville nok satt sikkerhetslenke på de dørene jeg ikke ville hatt dem ut, og diverse låsesystemer påskapdører. Har du bokhyller de klatrer i (det har jeg), går det an å kjøpe plexiglass som festes over de nederste hyllene slik at det ikke går å klatre. Og for alt i verden, fest hyller i veggen!
Ileus Skrevet 21. april 2014 #13 Skrevet 21. april 2014 Da våre tvillinger var små hadde vi flere grinder i huset, hadde da bedre kontroll på hvor de var og hva de gjorde. Hadde også kroker på alle dører så de ikke skulle klemmer fingrene på hverandre. Nå er de 7 år og alt er mye enklere, men fy så hektisk frem til de var 3-4 år.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #14 Skrevet 21. april 2014 Slikt har mine barn aldri gjort. Du må jobbe med oppdragelsen. Slik de holder på, er virkelig ikke akseptabelt! Anonymous poster hash: ff573...871 *fnis* Anonymous poster hash: 766f2...546
Anonym bruker Skrevet 21. april 2014 #15 Skrevet 21. april 2014 Har en "utforsker" på 5 år... Har et barn til av den "rolige" typen... Det er helt utrolig hva 5-åringen finner på - ting jeg ikke klarer å forestille meg på forhånd Han lurer ofte på hva som er inni ting - han putter hodet og fingre inn i hull f. eks... Han skal alltid teste hvor lang eller høyt han kan hoppe, hvor fort han kan løpe eller hvor høyt han kan klatre Nå som han er fem er han roligere enn før - han forstår bedre konsekvenser av forskjellige handlinger, og tenker seg oftere om før han handler Det eneste som har hjulpet meg hittil har vært å legge til rette for lek og utforsking - vi er mye ute - lekeplasser med klatremuligheter er gull. Jeg er alltid føre var - scanner områder for farer, he he. Utrolig slitsomt til tider, men tenker nesten alltid på det verste som kan skje og passer på/fjerner ting utifra det Lykke til!! Anonymous poster hash: 54917...094
Mamma4livet Skrevet 21. april 2014 #16 Skrevet 21. april 2014 Dine barns oppførsel er ikke uvanlig. De har utforskertrang og gjør ikke ting for å være slemme. Vi har en på 2 og et halvt som er helt likedan og jeg skjønner deg godt at det må være slitsomt med 2. Det er ikke bra for deg eller barna at du må passe de som en hauk hele tiden. Jeg anbefaler deg derfor å sikre hjemmet ditt slik flere har anbefalt. Vi har gjort dette, spesielt for stue og kjøkken der vi oppholder oss mest. Det gjør at barnet blir mer fokusert på lek når de ikke kommer til skap og skuffer. I tillegg bør du ta de med ut hver dag eller aktivisere de noe inne. Å avlede de når de er i gang med "ugang" er også veldig effektivt. I stedenfor å kjefte så får de ingen reaksjon fra deg, noe de ofte "ber om" når de bevisst finner på tull. (De gangene du ser at de ser på deg før de gjør noe de vet de ikke får lov til). Kan noen passe barna/ta de med ut et par timer slik at du kan få gjort husarbeid i ro? Det er klart at vaskebøtta er fasinerende for en 2 åring. Min gutt elsker å grise med vann, så å sette frem en bøtte med vann er å be om "bråk". Ellers så tror jeg du sjenerelt trenger litt avlastning slik at du har litt tid for deg selv. På den måten får du overskudd til å følge opp barna dine ellers. Det er en forbigående tid, men husk at du høster gevinster dersom du/dere setter inn støtet nå. Lykke til!
Englenemine Skrevet 21. april 2014 #17 Skrevet 21. april 2014 Her er det også kroker og grinder. En særdeles bestemt og utforskende 2 åring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå