Gå til innhold

Hvordan er taushetspliktregler i barnehager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her virker det som det er ganske fri flyt av informasjon, og i mange tilfeller tror jeg det er bare bra. Men ikke alltid "fri flyt" er like bra. Hvor går grensene? Gjerne med praktiske og relevante eksempler...

Anonymous poster hash: f7f90...51a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er egentlig ganske streng. For eks om barnet ditt blir bitt av et annet barn kan ikke de ansatte informere deg om hvem dette barnet er.

Skrevet

Den er egentlig ganske streng. For eks om barnet ditt blir bitt av et annet barn kan ikke de ansatte informere deg om hvem dette barnet er.

Er det sant? Praktiseres ikke her akkurat. Hmmm... Vet du noen plass det står beskrevet om taushetsplikt for barnehager som skal gjelde for alle?

Skrevet

Eksempler på åpen informasjon her er hvem som har skadet hvem, hvem som er syke og hva slags sykdom, mm

HI

Skrevet

Eksempler på åpen informasjon her er hvem som har skadet hvem, hvem som er syke og hva slags sykdom, mm

HI

Alt dette er såvidt jeg vet taushetsbelagt, men er usikker på hvilken lov det er nedfelt i.

Skrevet

Takk for svar.

Skrevet

Man har ikke lov å videreformidle noen slags info om barna el deres familieforhold, det gjelder alt fra skilsmisser, allergier, oppførsel osv.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

HI

Alt dette er såvidt jeg vet taushetsbelagt, men er usikker på hvilken lov det er nedfelt i.

"Problemet" her vel at ungene ikke har signert på noen taushetsplikt, så det kommer ofte frem hvem som har gjort hva uansett.

Skrevet

HI

Herregud, for noen uproffe folk som jobber i barnehagen.

Hvorfor trenger andre å vite at det var Hans som bet Kari, eller at Kari har vannkopper.

Anonymous poster hash: a945f...724

Skrevet

Det må du varsle om! Gå til styrer, eventuelt til leder av etaten. Hva barn forteller er det fint lite å gjøre noe med, men taushetsplikten til personalet er streng! Gjennom barna har vi godt innsyn i folks privatliv og dette skal vernes gjennom taushetsplikt og et proft personale.

Skrevet

Allergier er vel ikke taushetsbelagt? Det opplyses om her. Har også fått vite hvem det var som beit sønnen min og hvem som slo han i hodet med en planke.

Skrevet

Allergier er vel ikke taushetsbelagt? Det opplyses om her. Har også fått vite hvem det var som beit sønnen min og hvem som slo han i hodet med en planke.

Alt dette er taushetsbelagt, men det kan jo tenkes at foreldrene til de aktuelle barna har fritatt personalet fra taushetsplikten, da særlig i allergitilfellet.

Skrevet

Alt er taushetsbelagt. Jeg forstår heller ikke hvilken situasjon man trenger og fortelle om et barns allergier til andre foreldre.

Vi forteller at barnet har blitt bitt, men vi forteller aldri hvem som har bitt. Noen barn er ekstreme til og f.eks bite, og da er det veldig stigmatiserende når foreldre finner ut at det var Per som bet både Kari, Petter, Line og Mette.

Anonymous poster hash: a945f...724

Skrevet

Det er faktisk taushetsbelagt, ble veldig paff da jeg fant det ut... Måtte skrive under på at de ansatte på min avdeling kunne fortellle de ansatte på de andre avdelingene at guttungen er allergisk.

Skrevet

I mitt tilfelle spurte jeg da vi skulle lage bursdagskake. Da fikk jeg vite at "navn" kan ikke drikke melk, eller spise krem, men det går greit i kakedeig. Ingen krise da, men de burde tydeligvis ha anonymisert.

Skrevet

I mitt tilfelle spurte jeg da vi skulle lage bursdagskake. Da fikk jeg vite at "navn" kan ikke drikke melk, eller spise krem, men det går greit i kakedeig. Ingen krise da, men de burde tydeligvis ha anonymisert.

Ikke nødvendigvis!

De aller fleste froeldre syness faktisk det er greit at andre voksne vet om barnas matallergier slik at man minimerer risikoen for at barnet skal få i seg noe de ikke skal ha. Derfor kan foreldrene ha gitt tillatelse til at slik infromasjon deles!

Anonymous poster hash: 17665...a01

Skrevet

Takk for svar.

Her er det visst ikke så nøye på hva som er taushetsbelagt og ikke...

Det er også fri flyt mellom barnehage og helsesøster. Jeg har ikke signert på noe eller blitt spurt, men er bare slik det praktiseres her. Ikke bare med mitt barn, det gjelder alle.

Egentlig gjør det meg ikke så mye, spiller liten rolle for meg om de andre foreldrene vet at mini har spysyken, og at vi var i Thailand i vinter. Og det meste kommer frem gjennom barnemunn uansett selv om det er småbarnsavdeling. Det eneste som plager meg litt er når det er tilfeller av at mini har slått, sparket, bitt osv, og jeg vet at de andre foreldrene får vite om dette, litt med tanke på om eventuelle holdninger som de kan danne av mitt barn. Jeg får jo også vite når "Per" eller "Kari" har gjort noe med mini. Jeg kommer ikke til å ta det opp med noe ledelse eller noe, men jeg var litt nysgjerrig på om det egentlig er lov eller ikke, får meg innimellom en overaskelse på ting som sies helt åpent.

Skrevet

Takk for svar.

Her er det visst ikke så nøye på hva som er taushetsbelagt og ikke...

Det er også fri flyt mellom barnehage og helsesøster. Jeg har ikke signert på noe eller blitt spurt, men er bare slik det praktiseres her. Ikke bare med mitt barn, det gjelder alle.

Egentlig gjør det meg ikke så mye, spiller liten rolle for meg om de andre foreldrene vet at mini har spysyken, og at vi var i Thailand i vinter. Og det meste kommer frem gjennom barnemunn uansett selv om det er småbarnsavdeling. Det eneste som plager meg litt er når det er tilfeller av at mini har slått, sparket, bitt osv, og jeg vet at de andre foreldrene får vite om dette, litt med tanke på om eventuelle holdninger som de kan danne av mitt barn. Jeg får jo også vite når "Per" eller "Kari" har gjort noe med mini. Jeg kommer ikke til å ta det opp med noe ledelse eller noe, men jeg var litt nysgjerrig på om det egentlig er lov eller ikke, får meg innimellom en overaskelse på ting som sies helt åpent.Anonymous poster hash: f7f90...51a

Jeg er HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...