Gå til innhold

GBP operert, men, pokker også..........

Anbefalte innlegg

Skrevet

GBP opperert for 4 år siden.

Gikk ned fra 130 til 70, men var nedpå 70 èn dag, så gikk vekta sakte opp igjen.

Nå kommer den ikke under 83.

Jeg er fortvilet.

Jeg føler jeg gjør det jeg skal, spiser greit men trener i perioder lite. Jeg er ikke blitt en treningsfreak, eller fjellgjeit, men går turer, og trener på helsestudio innimellom.

Tenker mat, kcalorier, proteiner, karber og fett hele tiden. Føler jeg er superbevist, og er skikkelig sliten egentlig av å tenke på dette hele tiden.

Vi har salat til alt,bruker bare svinekjøttdeig, har max 2dg pr uke med kjøttdeigbasert mat. Vi har aldrig pølser. Vi har bare rent kyllingfillet kjøtt, eller svinekjøtt eller fisk. Aldrig fritert mat. Aldrig pasta som hovedrett, men som tilbehør noen ganger, da er den grov.Kun meget grovt hjemmebakt brød, vi spiser aldrig potet og ris, mye brokkoli og blomkål. Vi spiser lite snop og snaks.

Derfor blir jeg så fortv ilt, for jeg føler at vi gjør alt riktig, og jeg kan ikke se at de feiltrinnene jeg trår skal resultere i en oppgang og dernest i mangelen på nedgang. For JA jeg tar av og til ett kakestykke. Og JA jeg tok 3 never potetgull når jeg var på besøk i går. Og ja, når svigermor inviterer til middag oghjemmelaget is,tar jeg en skje is....

Man skalleve som normalt?

Og det er vel normalt å unne seg litt?

Men jeg ser at det nok ikk ekan vøre normalen for meg.'

For om jeg bruker somebody eller vektklubb og fører maten jeg spiser så ligger jeg på mellom 900 og 1200 kcal pr dag. Og jeg går ikke ned!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kjenner fortvilelsen enda sterkere i dag, da jeg var på besøk hos ei som jeg vet tok GBP for 5 år siden. Hun går enda litt ned og ned, og hun er ikke noe nøye med hva hun spiser, som i dag, hun hadde laget hjemmelaget pizza, hun spiste 2 stykker, jeg bare ett.  Og trening. Nei hun trener ikke i hele tatt, hun er arb ledig og dagene går tiil å sitte i sofaen med laptoppen i danget og tv på i bakgrunn.

Tro meg jeg vet hva jeg snakker om.

Hun sier de fikk beskjed på forkurset om at de skulle ikke lenger tenke på slanking.

Men det føles såsåååå bittert og urettferdig,at hun vbare sitter der, og fortsatt ramler det av en kilo her og en kilo der.....mens jeg , som ikke tenker på stort annet enn at det skal være magert, under 10 % fett i kjøtt og pølse osv, og under 20% gram fett i ost, helst ikke mer enn 2.5 dlmat, aldrig mer mat enn du får i en kaffe kopp..... Men myevann, 2-3 liter vann pr dag. Min venninde drikker ingen vann, kun te og pepsi max.

Fortvilt å se hun gr ned enda, 5 år etter, mends jeg har gått OPPigjen 13 og får de ikke av.

Jeg trener, jeg går turer,  jeg er på treningsstudioet, jeg har tredemølle som jeg bruker hjemme, Jeg trener til og med etter Jillian Michaels på laptoppen.

-HVilket no er jeg kommet til level 2, har gjort det to dager og har nå pause. Has så vondt i sidene og i knehasene at jeg nesten ikke greier gå krapp, eller slanke laptoppen på hofta og bære den....

Aner ikke hvor jeg vil med innlegget mitt.

Men nå har jeg begytn på 2 typer piller fra proteinfabrikke,, for forbrenning., og fpr energi. OG sånn preworkout, og sånn protein pulver for penere musklet......

Og nå er jeg litje før eg er llurt til å betale tusen kr for sånn der mage trimm belte som mun venninde hadde kjøpt, sånn der man setter strømm på og så blir man etter sigenede slanke, blæææææææh.

HJEEEEELP-

Anonymous poster hash: dada2...733
Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du. Du veier 83 kilo. Du har veid 130. Kanskje det er det du skal veie? Du er helt sikkert flott som du er! Vet det er vanskelig å tenke sånn. Gikk ned 25 kilo selv, og klarte ikke forsone meg med det så jeg brukte mat som trøst og gikk opp 35... vær fornøyd!! Du skal leve også! :-)

Skrevet

900-1200 kcal om dagen er for lite når du er såpass mye i aktivitet. Legg på noen kalorier så vil du nok merke forskjell.

Skrevet

Uff, så frustrerende. Har du snakket med sykehuset der du ble operert om hvorfor du kan ha gått opp igjen?

Er selv gbp operert og jeg lever helt som normalt, som om jeg alltid har vært normalvektig. Spiser mitt lørdagsgodt og mine kakestykker med god samvittighet, for jeg gjennomgikk ikke en sånn operasjon for å ha et anstrengt forhold til mat resten av livet, det var akkurat det jeg ville unngå.

Uansett, ta kontakt der du ble operert, kanskje de kan hjelpe. Ellers anbefaler jeg forumet på vektoperasjon.no om du ikke har vært der inne før, er lenge siden jeg har kikket der inne, men fikk mange gode råd da jeg trengte det :)

Anonymous poster hash: 18425...c75

Skrevet

Takk for svar.... Tjo kanskje kroppen vil veie 83...men jeg vil ikke. Jeg vil virkelig ned 10 kg til.Har nyst å falle inn under normalvekt. Sukk.

Tror du det er for lite?

Jeg tør ikke spise mere....da går jeg sikkert ikke ned. Frustrerende. Kanskje jeg burde prøve, men jeg vet ikke om jeg tørr.

Nei, jeg har ikke snakket med sykehuset. Skal på kontroll snart, men har allerede ringt og utsatt timen, tørr ikke dra, tør ikke vise at jeg ikke greier dette,

Skamfull og redd.

Skrevet

Hvis du ønsker hjelp, så gjør du det hos de som kan det. Ikke hos oss som synser her inne.

Skrevet

Hva er verst - at du ikke går ned eller at venninnen din fortsetter å gå ned?

Anonymous poster hash: 28922...fa0

Skrevet

Kanskje du må trene mer styrke? Da forbrenner du flere timer etter du har trent. Og muligens du spiser for lite? At forbrenningen din stopper opp og kroppen går på sparebluss. Ikke tenk så mye! 

Anonymous poster hash: 58cdc...d80
Skrevet

Hmmm så rart. Høres jo ut som du gjør alt riktig. Du drikker ikke mye kalirier da? Melk, juice, alkohol?

Skrevet

Du spiser for lite. Enkelt og greit. 

Slutt å være feig, ta en sjekk på sykehuset og forklar hva du spiser og at du ikke går ned. Men å dytte i seg shaker, proteiner osv er ikke veien å gå. Da skal du trene jævlig hardt for at det skal være bra for kroppen din, og det sier du selv at du ikke gjør. Proteintilskudd er for topptrente atleter, selv om det blir reklamert med all mulig annen propaganda. 

IKKE bruk proteinshaker og diverse dritt som erstatning, begynn heller å spise normalt!

Anonymous poster hash: 6611d...969
Skrevet

• HI....

Nei vel..så da er det å droppe shaken, og prøve bare leve nomalt i 2 uker.

Så får vi se hva vekta sier da.

Selv om jeg zom har vert på slanking hele livet har vanskelig for å legg om.

Men klart, jeg MÅ no nødvendigvis fåinn MER enn jeg forbrenner.,,???

For NOE gjør jeg feil.............

Skrevet

Virkningen av operasjonen er over nå, så å tro at du skal gå ned noe mer _på grunn av_ at du er operert skal du bare glemme. Da må det blod, svette og tårer til (og ikke engang det trenger å være nok til å klare det...)

Åtte år siden min operasjon og det var helt pussig å lese dine tall, nøyaktig samme som meg og jeg tenker stadig på _den dagen_ jeg var 70 kilo;) hehe. Kortvarig glede og den dagen fant sted for fem år siden. Etter det gikk det kun en vei og det var opp. Nå er jeg 98 kilo. Bye bye gbp, hello evigvarende mislykkede slankekurer.

Anonymous poster hash: 4992d...014

Skrevet

Sukk....................det var ikke mye oppmuntrende gitt....

Jaja, frem med joggeskoa og spise lite, magert og magert og magert, aldrig unne seg noe.

Hip hurra for det gode liv.

Joohooooooooo

Skrevet

Skriv ned alt du spiser i løpet av to dager da, så får vi se om det er noe med kostholdet ditt?

Anonymous poster hash: c6659...8ca
Skrevet

Prøv dr. Hyman 10 day detox. Jeg kan love deg at du går ned i vekt. Bare sunn mat. Kylling, fisk, bær, nøtter og frø. Masse sunt fett også, så du kommer til å være god og mett. Du må restarte kroppen og skru på forbrenningen din. Ikke rart du ikke går ned i vekt, sånn som du holder på.

Anonymous poster hash: 78d18...d13

Skrevet

Jeg tror kansje du ikke er helt ærlig med deg selv siden du ikke tør og dra på kontroll.

Hadde det vært meg som hadde jobbet så hardt som du sier du gjør ville jeg dratt og fått hjelp

Skrevet

Du vet, operasjonen er bare et hjelpemiddel. Etter ca et år må du jobbe selv. Det er 6 år siden jeg opererte meg og har gått ned 60 kg. så gikk jeg opp ca 10 kg og  er kjempe fornøyd.

Det ensete som hjelper er bevegelse og sunn mat.

Mange av de jeg ble operert sammen med er blitt ganske store igjenn.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 37f29...73a
Skrevet

GBP er jo ikke den evige løsningen! Det er kun en kickstart for kroppen din og deg til å komme inn i nye og bedre matvaner! Etter en tid vil effekten gå over, og hvis du da ikke har en ny livsstil hjelper det fint lite at du en gang hadde operasjon...

Drikker du melk, juice, spiser nøtter som mellommåltider, har pinjekjerner og olje på salater, osv? Småting som fort drar opp kaloriinntaket noe voldsomt!

Registrerer du det du drikker også nøye på desiliter-nivå?

Og det gode liv - det må man lage selv. Ingen, uavhengig av forbrenning kan spise hva de vil hele tiden i ubegrensede mengder. 

Og husk, proteiner er også kalorier! (For ikke å snakke om at proteintilskudd nærmer seg grensen til svindel. Ingen trenger det, med mindre du er toppidrettsutøver.)

Tenker meg at venninnen din ikke spiser så mye der hun ligger på sofaen - jeg har ei venninne som gikk ned masse, og det var fordi hun kun spiste sjokolade og drakk pepsi max. Spiser man feks en troika tre ganger for dagen (troika som eksempel fordi den har relativt lite kalorier), er det ca 900 kalorier.

Registrer, registrer, registrer, godta at "det gode liv" kanskje er noe annet enn det du tror, og gå på etterkontroll!

Anonymous poster hash: 51fb2...671
Skrevet

Hi her...

Høyden min er 168. Vekta 83.

Svinset jo inom 70, og begriper ikke hvorfor jeg ikke greide holde den der. For 70 blank, Gud for ett vakkert tall....

Vel, jeg har jo spist både kake og bollde, saltstenger og twist.

Innimellom.

Men gjør ikke normale de da?

Unner seg litt?

Og nå skal det sies at det er ikke 7 dager i uka jeg registrerer med 3-4-5-6, det varierer.... Men da ligger jeg ofte på mellom 900 og 1100 kcal. Og  da er det jo plass til en skinny caffelatte inni mellom, eller 4 twistbiter.

Men så klart her er det uansett feil i maten og vanene mine.

Jeg leter ikke etter en syndebukk.

Jeg får i meg mer enn jeg forbruker, det er jo opplest og vedtatt det.

Det er jo pluss, minuss, og erlik...............elementært, enkel mattematikk.

Jeg er ikke dun, selv om jeg innser at det nok virker sånn.

Men jeg må innrømme at jeg synes  det er tungt å godta at jeg må ofte  tilsynelatende langt mer enn hvermansen for å gå ned.

Føler at andre "bare begynner å gå til jobben"

Eller  "bare bytter ut vanlig kjøttdeig med karbonadedeig"

Eller slutter å spise poteter og spiser gulrot og brokkoli i steden.

Ja halooo, det er mange mange mange år siden jog gjorde alle disse endringene der og en milion andre.

"Det eneste som hjelper er bevegelse  og sunn mat"...............jammen, det er jo greia...........jeg beveger meg, og jeg spiser sunn mat...........Hva mer skal jeg gjøre da??

Skal det ikke gå an å spise popkorn og en sjokolade når man er på kino?

Kan man ikke forsyne seg med en kule av isen hos svigermor?

Kan jeg ikke kjøpe ett rundstykke på kafe?

Kan jeg ikke dele en flaske vin eller to med mannen min?

Kan jeg ikke ta ett stykke gulrotkake når mamma har bakt?

Alle disse tingene er jo ikke ting som er hverdagen, man av og til innimellom, det er jo dette som gjør det gode liv....

Jeg snakker ikke om å snope og spise kaker hver dag.......men av og til, inimellom....

Og hvorfor ikke dra på kontroll?

Tjo, jeg er jo flau da, komme dit og vise at jeg er 10 kg tyngre enn i fjor............

Dessuten, det blir lett å vekk prioritere dette, forde det er 3 timers reise èn vei, og alle kontrollenee er like: Det er laaaaaaang ventetid, sitter altid lenge lenge lenge i gangen å venter, så blir jeg veid, så må jeg vente enda lenger. Så endelig min tur, fire timer etter jeg dro hjemmefra...... Så inn til legen, han blar i papierene, sier at alle blodprøver som vanlig er superfine, så spør han om jeg har noen problem, hvilket jeg ikke har, ingen sperter, ingen plager. Nei vel, du har en ok vekt, du har gått ned sånn omtrent hva vi forventer. Nedgangen ligger midt på treet. Hade bra, vel hjem.................

Så er det 3 timer hjem igjen.

Har vert på mangekontroller, og de varer 3-5 minutt..................

Så det er lett å vekk prioritere den, jeg sier ikke det er lurt.... men det er lett.

Den ernæringsfysioigen som er tilknyttet overvektspoliklinikken jobber både med opererte, og med forbredelser, og etter operasjoner, hun er så overarbeidet stakar, at det tar sin tid før hun svarer på mail, og jo mer inviklet man spør jo lenger tid før man får svar.

Så nå har jeg ikke snakket eller mailet henne på ett par år, og det er vanskelig å ta kotakt.

Og så VET jeg jo hva jeg skal gjøre. Jeg trenger ikke få vite at jeg skal prioritere proteiner, passe meg for ost, og holde meg til mindre enn 10 gram fett pr 100 gr.

Jeg vet jo det.

Jeg trenger ikke henne til å fortelle meg at det ikke er bra å spise sjokolade...dette er ting jeg vet.

Nei, jeg vet ikke jeg, jeg bare føler at kroppen min ikke responderer på innsatsen min.

Og det føles urettferdig.

Det FØLES iallefall slik.....

Skrevet

Vel, da har jeg kastet proteinpulveret i søpla.............

Skrevet

Jeg skjønner godt frustrasjonen din! Du har lov å være skuffet over manglende respons fra kroppen din. Jeg aner ikke hvorfor du ikke går ned mer, men hva med å finne en ernæringsfysiolog nærmere der du bor, en som du kan jobbe tett sammen med og som forstår problemstillingen?

Jeg føler virkelig med deg, men prøv å se det fra den lyse siden; når du finner nøkkelen er du virkelig ikke langt unna.

Klem til deg.

Og til deg som nevnte Dr Hymen, kan du fortelle mer om hvordan du opplevde det? Jeg har googlet litt, men har lyst på litt førstehåndskunnskap.

Anonymous poster hash: f5d3b...e1d

Skrevet

Jeg er 79 kg tung, med en idealvekt på 65 kg.

Jeg er insulinresistent, og det regner jeg med du også er?

Da er det kakestykket, det rundstykket på cafè, isen hos svigermor ikke kos du kan unne deg som alle andre, det er rett og slett mat kroppen din ikke tåler.

Jeg har også vært gjennom den deppeperioden du er i nå, men har bestemt meg for at jeg bare må komme over det. Noen har cøliaki, noen har melkeallergi, jeg er insulinresistent og må rett og slett tilpasse kostholdet mitt etter det.

Jeg har gått ned fra 84 kg til nå 79 og skal sakte men sikkert ned til ihvertfall 69 kg. For å få til det må jeg rett og slett spise riktig mat for min kropp. 

Du spiser jo tydeligvis også helt feil i forhold til hva kroppen din trenger. Det er færre kalorier i en skive loff enn i en skive grovbrød, men er du insulinresistent er det loffen du vil legge på deg av selv om kaloriinntakket blir lavere... Kroppen tåler rett og slett ikke de store svingningen i blodsukkeret.

At du er slankeoperert kan du ikke tenke på lenger, det er så lenge siden at skal du være slank nå er det noe du må jobbe for selv, den operasjonen hjelper deg ingenting lenger.

Anonymous poster hash: e4b84...ac9
Skrevet

Sinnsykt opphengt du er i kaker og godteri da.. Så mye som du nevner det i innlegga dine, er du sikker på at du ikke spiser mer av det enn du tør innrømme?

Jeg er normalvektig og slank, men nei, jeg driver ikke og koser meg i øst og vest og spiser kake hver gang det bys på eller passer meg. For å holde den vekta jeg har må jeg jobbe for det, blant annet ved å takke nei til godis og søtsaker iblant. Selv om det er selskap.

Anonymous poster hash: 1e1d7...1d1
Skrevet

Sinnsykt opphengt du er i kaker og godteri da.. Så mye som du nevner det i innlegga dine, er du sikker på at du ikke spiser mer av det enn du tør innrømme?

Jeg er normalvektig og slank, men nei, jeg driver ikke og koser meg i øst og vest og spiser kake hver gang det bys på eller passer meg. For å holde den vekta jeg har må jeg jobbe for det, blant annet ved å takke nei til godis og søtsaker iblant. Selv om det er selskap.

Anonymous poster hash: 1e1d7...1d1

Høres jeg sinnsykt opphengt ut i kaker og snop?

Huff, nei jeg spiser nok ikke mer enn jeg innrømmer, men samtidig prøver jegå understreke at jeg jo faktisk spiser slikt av og til. MEn hvor ofte er jeg hos svigermor og spiser is da? 1 gangprmnd, ogpå cafe, 1 gang pr mnd.... jeg er ikke slik at jeg greier avstå totalt i helgene,da blir det nen vinglass, og en skål potetgull. Altså JEG spiser ikke en skål alene nei, menn tar litt dersom det kommer på bordet.

Det gjør da alle mine slanke venner også.

Jeg virker kanskje opphengt i det, men prøver bare forsikre om at jeg IKKE prøver bortforklare.........æsj, nå hørtesdet jo end verre ut.

Huff.

Insulinresistent...jo jeg har tengt tanken, selv om ingen lege har sagt de ord. Eller gitt meg en spesifikk diagnose.

Men burda kanskje forsket litt mer på det,og hva slagskosthold jeg da bør gå for.

Hmmm, takkfor tankevekkende tilbakkemeldinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...