Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #1 Skrevet 19. april 2014 Minsten er 6 år og skolegutt til høsten. Han er ikke interessert i tohjulsykkrl i det hele tatt, og vrir seg unna om vi vil øve. Prøvde litt mild tvang i fjor, og han gjør det da - men vil og tør ikke prøve på egenhånd. Skal vi la det ligge, til tross for at det nærmest er obligatorisk å kunne før skolestart ? Han vil jo ikke - blir det rett å presse han ? Anonymous poster hash: bb3d1...27e
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #2 Skrevet 19. april 2014 Nei, tvang er vel ikke rette veien å gå. La ham få prøve seg når han selv har lyst. Den lysten kommer helt sikkert. Han har selvfølgelig støttehjul? Anonymous poster hash: 9c732...310
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #3 Skrevet 19. april 2014 Nei har tatt av støttehjulene i fjor vår. Han KAN egentlig sykle, men tør ikke prøve. Har også hatt balansesykkel, men den ville han ikke bruke. Foretrekker sparkesykkel. Hi Anonymous poster hash: bb3d1...27e
monson Skrevet 19. april 2014 #4 Skrevet 19. april 2014 Nei. Tror ikke tvang er veien. Han må vel begynne å få lyst når han ser at vennen hans kan og det blir flaut å bruke støttehjul.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #5 Skrevet 19. april 2014 Jeg ville pushet litt på for å få han til å sykle. Jeg syntes det er viktig at barn kan sykle, da kan de komme seg fortere frem på egenhånd. Det er ikke det samme å sparke som å sykle fire km til trening. Anonymous poster hash: 60877...729
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. april 2014 #6 Skrevet 19. april 2014 Jeg ville nok ha gått langt for å presse han ja. Når han bare kan det så trenger han ikke mer. Sannsynlugheten er likevel stor for at han vil fortsette når han først får det til.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #9 Skrevet 19. april 2014 Min 6-åring viste ikke interesse for sykling uten støttehjul før hun skjønte at begge bestevenninnene hennes mestret det, og da var hun plutselig kjempeinteressert og lærte det de neste par dagene. Har ingen tro på tvang, så hun ble aldri presset til noe, men når hun selv var klar så satt det på null komma niks. Anonymous poster hash: eb494...faf
Pengetreet Skrevet 19. april 2014 #10 Skrevet 19. april 2014 Jeg har ikke spesielt tro på tvang. Sykler de jevnaldrende kameratene hans? Hva med å avtale med foreldrene at de kan leke sammen? Hvis han ser at de sykler, så er nok sjansen stor for at han vil forsøke han også.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #11 Skrevet 19. april 2014 Min eldste var litt sånn. Jeg tvang ham ikke, men sa "jeg gir deg en femtilapp hvis du lærer deg å sykle ordentlig" Sikkert helt feil pedagogisk - alle de som kan noe om dette vrir seg antakeligvis i stolen... Men; Det funka! Jeg betalte ham femtilappen og nå elsker han å sykle og koser seg glugg ihjel (uten å måtte bli betalt for det ;-). Anonymous poster hash: 0a3e7...0ee
Anonym bruker Skrevet 19. april 2014 #12 Skrevet 19. april 2014 Jenta mi varuinteresert. Sykkelen ble tatt fram npr vi foreldre godsnakka litt og fikk henne frem og tilbake på innkjørselen (asfaltert) med støttehjul på. Liten sykkel Fikk etterhvert nye sykkel. Men nye støttehjul. Plutselig tok far de av. Det var en del mumling, og frem og tilbake, til lutt ble vi litt sure, og sa hun kunne no iakkefall lære seg da. Ærlig talt lissom..... Og så etter ett resturant besøk skulle hun prlve, og vi så det var like før, ja virkelig like før hun greide det.................. og vi fusjet på..................og så vips..............der greide hun det, og etter en del meter, så og hun gråt og gråt av rein og skjør lykke................... Men no, ny våre, og hun forteller hun har ikkelyst å sykle, hun trenger ikke sykle, og hun kan se aldre sykjer........ Hun nekter. Anonymous poster hash: a0d1a...9cb
Anonym bruker Skrevet 20. april 2014 #14 Skrevet 20. april 2014 Bare vær glad han ikke sykler noe særlig enda. Han er alt for ung til å bruke sykkel i hverdagen eller på vei uansett. Hva skal han med syklingen? Om han lærer det nå eller om to år har ingenting å si. Anonymous poster hash: 8cd50...10f
Anonym bruker Skrevet 20. april 2014 #15 Skrevet 20. april 2014 Ja, press på. Det er mye flauere å lære det når han blir eldre. Anonymous poster hash: c0d94...022
Iiiiik Skrevet 20. april 2014 #16 Skrevet 20. april 2014 Jeg kjenner meg så godt igjen. Vår løsning var å presse ham til å sykle. Det blir ikke noe enklere etter hvert hvis de ikke vil/tør på den alderen man vanligvis lærer seg å sykle. Her var lillebroren nær på å lære seg å sykle fortere enn broren som er to år eldre. Min er en sånn som helst ikke utfordrer seg selv i det hele tatt, som betakker seg for det nye. Han kunne fint valgt å ikke sykle i det hele tatt hvis vi ikke hadde presset ham. Det er et sosialt handikapp jeg ikke unner ham. Nå sykler han "hele tiden" selv om vi i fjor måtte gjennom en ny runde med press da den gamle sykkelen var for liten og han måtte opp et hakk i størrelse. Jeg lovte ham et spill hvis han syklet inn til enden av veien (noen hundre meter) og tilbake. Da satte han seg på sykkelen, fullførte turen og fikk spillet. Deretter syklet han ikke på flere uker Siden vi visste at han faktisk kunne det, var det lettere å vente på motivasjonen. Den kom etter hvert og da kunne han faktisk sykle når han fikk det for seg at han ville sykle med kompisene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå