Gå til innhold

Flytter med barnet innenlands - far kommer med trusler..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gjennomgikk et samlivsbrudd for 6 måneder siden, og nå har jeg fått meg fast jobb ca 2 timers kjøring fra der vi bor nå (bor nå på samme sted som BF). Vi har delt foreldreansvar. Barnet er 1.5 år og har etter samlivsbruddet sett far ca 1 gang i uken med meg tilstede, fordi han ikke har vært istand til å passe barnet alene pga personlige problemer (angst m.m.)...

Nå truer han med å gå til advokat for å stoppe flyttingen min. Om han reiser sak om daglig omsorg - kan han hindre meg i å flytte med barnet til planlagt tid? Jeg har takket ja til den nye jobben, og sagt opp min nåværende jobb og bhg-plassen... Jeg har overholdt varslingsplikten i barneloven på 6 uker. Jeg ser ikke i min villeste fantasi for meg at han vil nå fram med en bostedssak (ref hans personlige problemer), men vil han kunne bremse flyttingen slik at jeg mister jobbtilbudet?

Han vil også plutselig ha mye hyppigere samvær med barnet nå før flyttingen. Det er forsåvidt forståelig, men han presser på for at barnet skal overnatte - selv om han til nå ikke har hatt ham alene mer enn 2-3 timer totalt det siste halve året... mener seg plutselig istand til det. Jeg mener vi må snakke sammen om en god samværsordning etter flyttinga, men han kjører sitt løp, samtidig som han insisterer på at vi må bli enige uten å involvere FVK... Det er daglig press om å komme hjem til ham for å diskutere det ene og det andre og det tredje ned til minste detalj, i timevis, mens beskyldninger og trusler hagler fra ham, og uten at vi kommer noen vei.. Hva skal jeg gjøre? :S

Anonymous poster hash: d4697...713
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han ikke får en rettslig forføyning på at barnet ikke kan flytte før en rettssak har avgjort hovedomsorgen så kan du flytte med barnet.

Anonymous poster hash: 45de7...988
Skrevet

Du kan flytte. Selvsagt skal all kommunikasjon gå via familievernkontoret, noe annet er håpløst med en så ustabil mann.

Anonymous poster hash: c41bc...1f1
Skrevet

Synes det er dårlig gjort både overfor barnet og barnefaren at du velger å flytte 2 timer unna!

Dere har valgt å få barn sammen, dere har valgt å gå ga hverandre....ikke straff barnet med lang reisevei til pappan sin!

Anonymous poster hash: 03c9b...5b9

Skrevet

Synes det er dårlig gjort både overfor barnet og barnefaren at du velger å flytte 2 timer unna!

Dere har valgt å få barn sammen, dere har valgt å gå ga hverandre....ikke straff barnet med lang reisevei til pappan sin!

Kanskje far kan ta litt mer ansvar for å bli frisk da så han kan ha barnet alene på samvær......

Skrevet

Barnet klarer seg fint uten er syk og ustabil far

Anonymous poster hash: 25ab5...2d6

Skrevet

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 03c9bd168fdc45335d6f911dd01815b9"] 03c9b...5b9 [/acronym]

Kanskje far kan ta litt mer ansvar for å bli frisk da så han kan ha barnet alene på samvær......

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 45de7e3815c9e4802b244c4f645a8988"] 45de7...988 [/acronym]

Ja, for da blir det liksom ikke flytting...?

Svogeren opplevde for 3 år siden et samlivsbrudd. Eks kona tok med barna og flyttet 50 mil unna.
Han et verdens varmeste og mest kjærlige pappa, men pga reisevei ble vanlig samvær en umulighet. Noe som ødelegger kontakten til barna.

Svigerinna flyttet av ren ondskap.

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 03c9bd168fdc45335d6f911dd01815b9"] 03c9b...5b9 [/acronym]
Skrevet

Hva slags trusler kommer han med?

Jeg ville sagt til han at jeg ikke var interessert i å diskutere saken andre stedet enn på fvk. Bestill time og send innkalling til han.

Skrevet

Hvor lenge er det til du flytter og når varslet du han?

Om mulig ville jeg prøvd å ha en hyggelig tone og la være å prate om flytting. Sagt at jeg sjekket ut muligheter for at han skulle roe seg. Ettersom han ønsker en ny ordning uten å blande inn fvk så skjønner han kanskje at han stiller svakt i denne saken?

Anonymous poster hash: be13c...c16

Skrevet

Ja, for da blir det liksom ikke flytting...?

Svogeren opplevde for 3 år siden et samlivsbrudd. Eks kona tok med barna og flyttet 50 mil unna.

Han et verdens varmeste og mest kjærlige pappa, men pga reisevei ble vanlig samvær en umulighet. Noe som ødelegger kontakten til barna.

Svigerinna flyttet av ren ondskap.

Men det er ikke saken her. Her er far så syk av angst at han ikke engang klarer å ha barnet alene. Skal HI gå uten jobb pga. en far som ikke engang klarer å ha barnet sitt alene?

Skrevet

Kjip situasjon :/ men For det første er jo ikke 2timer reisevei særlig langt sånn sett så burde jo i utg.p. Ikke by på problemer. Siden dere har delt foreldreansvar har han vel sitt og si, men kan ikke nekte deg å flytte, og du har jo i tillegg holdt varslingsplikten. Hvis han velger å gå til sak, kan du bare flytte allikevel. Du må bare nøte opp tul mekling/høring når du blir kalt inn. Dere burde dra på fvk og få satt opp en skriftlig samværsavtale som er til det beste for barnet, når dere nå blir boende med litt avstand fra hverandre.

Anonymous poster hash: c2288...9ff

Skrevet

Skjønner at det blir problemer for deg, men tipper far er rimelig fortvilet...

Anonymous poster hash: 434ed...d62
Skrevet

Takk for svar!! Du som kritiserer meg for å flytte: Jeg flytter fra en midlertidig, lavtlønnet jobb i et dårlig boområde med skyhøye leiepriser og ingen avlastning med barnet - hjem til nettverket mitt (mennesker også barnet kjenner godt!), med fast, høytlønnet jobb i landlige omgivelser.. far er psykisk syk og virkelig ikke i stand til å ta seg av barnet, men jeg ser jo at de begge har glede av kortvarige samvær om han har en god dag...

Takk for støtte på at det bør gå via FVK... far er veldig lite åpen om problemene sine, og oppfatter det nok provoserende om det kommer fram der.... men, til syvende og sist er det jo barnets beste som er det viktigste. Jeg er også litt i villrede på hvordan vi best kan få til gode samvær framover med reiseveien, pluss at verken far eller sønn er begeistret for å kjøre bil (far tør ikke - sønn gråter).... Ser for meg samvær annenhver lørdag - annenhver gang hos far, annenhver gang hos meg?

Vi flytter 1.juni, jeg har varslet for 2 uker siden.

Også betryggende å høre at han ssv. ikke kan få stoppet flyttinga...

Anonymous poster hash: d4697...713
Skrevet

Jeg har det mye likt deg. Vil flytte nærmere familien og få det bedre på alle måter. Faren har inntil nå hatt 8 netter samvær i mnd. Jeg har anmeldt han for vold og han er generelt ustabil. Skal si det til han på mekling nå etter påske..Gruer meg. Ser på han som farlig. Men vet vel ikke egentlig hva jeg er redd for. Han kan jo gå til sak for å få omsorgen, men håper og tror at ingen dommer vil gi han den med den historien han har:/

Anonymous poster hash: 8338a...af2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...