Gå til innhold

Barn med søvnvansker


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn med søvnvansker, kan dere beskrive type vansker barnet har og hvilke diagnose (dersom det er noen) og ev. tiltak som er igangsatt og effekt?

 

Jeg har fire barn, og to av dem har søvnvansker. Ene barnet er 11 år og skal begynne søvnutredning om noen uker, andre barnet er 4,5 år og vi har i det lengste håpet at det skulle gå over når barnet bare ble eldre. Nå vurderer vi å gå til legen med minsten også for å få i gang en utredning, men vi vet ikke helt hva vi kan forvente oss.

 

Er det noen som har noen erfaringer å dele?



Anonymous poster hash: 9051a...094
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter litt*



Anonymous poster hash: 9051a...094
Skrevet

Gir det et forsøk til. Det må da være noen andre her som har barn med søvnvansker? ;)

 

HI



Anonymous poster hash: 9051a...094
Skrevet

Eldste på 8,5 år har problemer med å sovne om kvelden og innimellom er klokken 23.00 før han sovner. Her har vi begynt å sitte litt inne hos han slik at han føler seg trygg, noe som har gjort at han faktisk har sovnet til 21.30 :) Yngstemann på 4 år sov sin første hele natt på 3-årsdagen sin...., men det hører til sjeldenhetene. Han legger seg nogenlunde greit på kvelden, men våkner gjerne midt på natten og er våken i noen timer før han legger seg igjen. Han sjekker da om vi andre sover før han lukker døren til rommet sitt for å leke....jeg er litt i underskudd på søvn kan man si ;) Yngstemann er prematur og forsinket med språket, men ingen av dem har noen diagnoser. Både pappaen og jeg sliter med søvn, så det kan nok ligge litt i genene ;)

Skrevet

Eldste på 8,5 år har problemer med å sovne om kvelden og innimellom er klokken 23.00 før han sovner. Her har vi begynt å sitte litt inne hos han slik at han føler seg trygg, noe som har gjort at han faktisk har sovnet til 21.30 :) Yngstemann på 4 år sov sin første hele natt på 3-årsdagen sin...., men det hører til sjeldenhetene. Han legger seg nogenlunde greit på kvelden, men våkner gjerne midt på natten og er våken i noen timer før han legger seg igjen. Han sjekker da om vi andre sover før han lukker døren til rommet sitt for å leke....jeg er litt i underskudd på søvn kan man si ;) Yngstemann er prematur og forsinket med språket, men ingen av dem har noen diagnoser. Både pappaen og jeg sliter med søvn, så det kan nok ligge litt i genene ;)

Ja, jeg kjenner til å ha søvnunderskudd, dessverre ;) Må helt ærlig innrømme at når folk klager over at deres små babyer er våken hele to ganger om natten og at de derfor er såååå slitne, da blir jeg litt småirritert. Jada, jeg vet at jeg ikke har grunn til det, men prøv år etter år etter år liksom. De med barn uten søvnvansker aner ikke hvor godt de har det! Det er vel derfor vi har fått litt nok også. Dersom vi ikke skal bli helt utkjørte, må noe gjøres.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 9051a...094

Skrevet

Det jeg husker som verst fra spedbarnstiden var alle velmenende kommentarene om at dere må nyte denne tiden her......Jadda, vi nyter kolikkskriking fra 16.00 til 06.00, den tiden vil jeg aldri ha tilbake ;) Hvis ikke våre blide gode fireåring får bedre søvnmønster etterhvert kommer nok vi også til å be om hjelp, men han sover faktisk en hel natt innimellom, og det er gull verdt :) Hva slags søvnvansker har dine barn?

Skrevet

Det jeg husker som verst fra spedbarnstiden var alle velmenende kommentarene om at dere må nyte denne tiden her......Jadda, vi nyter kolikkskriking fra 16.00 til 06.00, den tiden vil jeg aldri ha tilbake ;) Hvis ikke våre blide gode fireåring får bedre søvnmønster etterhvert kommer nok vi også til å be om hjelp, men han sover faktisk en hel natt innimellom, og det er gull verdt :) Hva slags søvnvansker har dine barn?

De har ganske like vansker egentlig, men det har utartet seg litt ulikt fordi de har ulike personligheter. Begge sliter med å sovne. Da 11-åringen var yngre vandret han mye og måtte hele tiden leies i seng igjen, nå ligger han mer og vrir seg og finner ikke roen. 4-åringen står opp igjen og leker, synger, danser, vifter med føtter og armer, danderer kosebamser osv. Hun er trøtt, men klarer ikke å finne roen. Vi har, som sikkert alle andre som sliter med dette, forsøkt alt man kan forsøke av ikke-medisinske tiltak. Begge to bruker normalt ca 1,5 time på å sovne fra de legger seg selv om de er trøtte når de blir lagt. Til sammenlikning sovner de to andre barna våres som regel i løpet av 5 minutter... 

 

Begge barna våre våkner også om natten nesten hver eneste natt. Da 11-åringen var yngre både gikk han i søvne, snakket i søvne og hadde lange perioder med natteskrekk i tillegg til at han senere på natten våknet av vanlige mareritt. Nå som han er 11 år er det "bare" mareritt og syner igjen. Han har vært igjennom en søvn-EEG og MR for å utelukke ting som epilepsi, svulst og lignende, men det er ikke noe fysisk galt der. I de verste periodene sover han bare 3-5 timer på en natt, mens han i gode perioder kan sove i opp til 9-10 timer bare kort avbrutt av ett mareritt eller to (han kommer og legger seg på en madrass på gulvet på rommet vårt). 4-åringen kommer opp i sengen til oss. Hun har også en madrass på gulvet, men vil helst ikke ligge der. Det er litt mer uklart hvorfor hun våkner, men våkne gjør hun. Som regel sovner hun forholdsvis for igjen, men sover svært urolig og småvåkner masse.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 9051a...094

Skrevet

Vår datter på 7 år har søvnvansker. Hun er i likhet med dine barn trett når hun legger seg, men klarer ikke finne roen. Vi har helt faste rutiner som sjeldent fravikes, men det hjelper lite. Hver kveld må vi sitte sammen med henne i timesvis for at hun ikke skal herje rundt eller bli redd. Hun våkner hver natt og kommer inn til oss. På en god dag sovner hun kl 2130 på en vanlig dag kl 2230-2300. Hun legger seg kl 20.

Hele familien sliter under dette. Jeg har mer behov for søvn enn hun!

 

Anonymous poster hash: c3c8a...edf

Skrevet

Eldstemann her har heldigvis ikke så ofte oppvåkninger på natten lenger, men sliter som dine med innsovingen. Minstemann måtte frem til han var to år gynges i søvn sittende på fanget mitt (faren var ikke bra nok ;) ) i en times tid før han sovnet, for så å våkne rundt 02.00 og holde det gående til rundt 05.00, og stå opp igjen rundt 07.00. Nå sovner han heldigvis lettere på kvelden, selv om det kan ta litt tid. Han våkner fremdeles ofte på natten, men leker og ordner selv til han blir lei. Når han var mindre måtte en av oss foreldre være sammen med han disse timene hver natt.....sove i sengen med oss var IKKE aktuelt ;)

Skrevet

Min 3åring har søvnvansker(og spisevegring,muskelsvakhet,høysensitiv).

Vi starter videre utredning for fullt nå med PPT,BUPP og en barnepsykiatrisk avdeling som skal komme hjem til oss.

 

Hun veksler mellom disse to:

1-Bruker eviglang tid på å sovne. Legges klokken 19, og tuller,gråter eller søker kontakt frem til rundt 23. Sovner da,og sover greit frem til rundt 03 på natten. Da er hun urolig og gråter, og med mindre hun får komme opp i min semg,holder hun på hvert 15-20 minutt frem til 5-6tiden før hun sovner igjen.

2-Sovner raskt når hun blir lagt, og sover godt frem til 23.30(kan nesten stille klokka etter henne), da er det gråt og uroligheter frem til rundt 2 på natten. Sovner igjen,og setter igang på nytt rundt 4.30.

 

Hun roer seg raskt og sovner greit så fort hun kommer inn til meg,men sover da veldig urolig (fysisk,turner rundt,sparker og slår).

Hylene hennes vekker alle i huset, så jeg løper som en jojo mellom ungene hver natt.

Dette startet da hun var 11mnd. Før det sov hun natta igjennom da kolikken gikk over.

 

Hun sliter med konsentrasjon og aggresjon i tillegg,både hjemme og i barnehagen.

 

 

 

Anonymous poster hash: 56c6c...967

Skrevet

Takker for svar :) Det ser ut for at det er noen flere med mye samme typen vanskene, men at det ikke er noen som har fått noen hjelp(?). 11-åringen vår har masse annet han strever med, og har flere diagnoser, men selve søvnen er ikke blitt utredet. 4-åringen vår er ikke utredet for noe enda, men vi vurderer å melde henne opp til PPT og BUP etter hvert.

 

HI



Anonymous poster hash: 9051a...094
Skrevet

Vi har ikke fått noe særlig hjelp til dette foreløpig. Med eldstemann går det for tiden ganske greit, og minstemann får vi se det an litt til. Han skal fjerne mandler og polypper til høsten, så det er jo mulig at det hjelper ;) Hvis det er noe annet du lurer på så bare send pm, det er ikke alt jeg har lyst til å dele på et åpent forum... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...