Gå til innhold

Synes du 18 år er for ungt å få barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var 18 når jeg ble gravid og det var ikke planlagt. Ja, det var slitsomt ettersom jeg gikk på vgs. Men jeg vil ikke si at jeg var for ung, jeg var moden nok for det i hode. Noen skulle aldeles ikke hatt unger uansett alder.

Vi klarte oss fint, samboeren (far til barnet) begynte nå på skolen igjen og det skal jeg også. Å studere er jo enklere enn å jobbe etter min mening...

Kjenner til et annet par som virkelig er ressursterke. De ble sammen da de var 13, fikk barn da de var 15, fikk enda en når de var 17 og den siste kom når de var 18. De har begge gjennomført vgs uten å stoppe og etter vgs bar det på universitet på den begge. DET står det virkelig respekt av!



Anonymous poster hash: aef52...28e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg var 18 når jeg ble gravid og det var ikke planlagt. Ja, det var slitsomt ettersom jeg gikk på vgs. Men jeg vil ikke si at jeg var for ung, jeg var moden nok for det i hode. Noen skulle aldeles ikke hatt unger uansett alder.

 

Vi klarte oss fint, samboeren (far til barnet) begynte nå på skolen igjen og det skal jeg også. Å studere er jo enklere enn å jobbe etter min mening...

 

Kjenner til et annet par som virkelig er ressursterke. De ble sammen da de var 13, fikk barn da de var 15, fikk enda en når de var 17 og den siste kom når de var 18. De har begge gjennomført vgs uten å stoppe og etter vgs bar det på universitet på den begge. DET står det virkelig respekt av!

 

Anonymous poster hash: aef52...28e

Studere er lettere enn å jobbe? Hahaha det dummeste jeg har hørt på lenge!!

Ja man har mer frihet, men den friheten skal helst brukes på skole. Nå vet jeg ikke hva du har tenkt å studere, men prøv deg på litt programmering med python eller kvantefysikk og kom å fortell meg at det er lett!!

 

Anonymous poster hash: 82c6f...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studere er lettere enn å jobbe? Hahaha det dummeste jeg har hørt på lenge!!

Ja man har mer frihet, men den friheten skal helst brukes på skole. Nå vet jeg ikke hva du har tenkt å studere, men prøv deg på litt programmering med python eller kvantefysikk og kom å fortell meg at det er lett!!

 

Anonymous poster hash: 82c6f...8f0

 

 

Enig - eller ta et studie med tilnærmet full arbeidsuke på skolen + en kveld, innimellom mer. I tillegg 85 % obligatorisk oppmøte. Lesingen måtte gjøres utenom, tøft studie.

 

Men selvfølgelig - velger man et enklere studie så er det mange som har mye tid til overs, både på høyskolen og universitetet. Men normen er at man skal bruke minst normal arbeidsuke i tid på studiene. At svært mange ikke gjør det, det er et personlig valg...

 

Men for all del - de som greide å få tre barn så tidlig og likevel fullføre all skolegang og ta høyere utdanning uten avbrekk, de viser større modenhet og kapasitet enn mange andre, så enig i at det står respekt av det.

 

 

 

Anonymous poster hash: 6a8b6...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg var 18 når jeg ble gravid og det var ikke planlagt. Ja, det var slitsomt ettersom jeg gikk på vgs. Men jeg vil ikke si at jeg var for ung, jeg var moden nok for det i hode. Noen skulle aldeles ikke hatt unger uansett alder.

 

Vi klarte oss fint, samboeren (far til barnet) begynte nå på skolen igjen og det skal jeg også. Å studere er jo enklere enn å jobbe etter min mening...

 

Kjenner til et annet par som virkelig er ressursterke. De ble sammen da de var 13, fikk barn da de var 15, fikk enda en når de var 17 og den siste kom når de var 18. De har begge gjennomført vgs uten å stoppe og etter vgs bar det på universitet på den begge. DET står det virkelig respekt av!

 

Anonymous poster hash: aef52...28e

Studere er lettere enn å jobbe? Hahaha det dummeste jeg har hørt på lenge!!

Ja man har mer frihet, men den friheten skal helst brukes på skole. Nå vet jeg ikke hva du har tenkt å studere, men prøv deg på litt programmering med python eller kvantefysikk og kom å fortell meg at det er lett!!

 

Anonymous poster hash: 82c6f...8f0

 

For et nedlatende svar! Hun sier "etter min mening", altså impliserer hun at det ikke nødvendigvis gjelder alle. Jeg er forøvrig enig i at i alle fall for min del, så var det MYE lettere å studere enn å jobbe. Men alle med litt omdreininger i topplokket skjønner jo at det er helt avhengig av flere ting; Studiekapasitet, selvdisiplin, type studie og type jobb osv. 

 

Anonymous poster hash: db271...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 17! Har gått supert med meg, med utdanning og det som er, oppdragelse mm. Angrer ikke. Fortsatt ung og venter min nummer to!

 

Anonymous poster hash: 3e3ac...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Det er alt for tidlig!!

Jeg ble selv gravid ca 18 år og valgte å ta abort. Etter mye moro, lang utdannelse og mange år i utlandet, har jeg nå 2 barn som jeg fikk i 30 årene. Er veldig glad for at jeg valgte abort den gangen, ellers hadde jeg aldri kunnet gjøre de tingene jeg har gjort og tatt de mulighetene jeg har fått. Barn har man alltids tid til litt senere. Ung og uten forpliktelser, er man bare en gang i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes man burde oplleve litt mere i livet før man binder seg til å være foreldre resten av livet. Feste, være ung og dum, være fri, reise, gjøre ting man bare kan gjøre når man er ung. Gammel og med ansvar skal man være resten av livet. Hvorfor så hastverk...de årene man er ung og fri går så altfor fort



Anonymous poster hash: 22a56...f77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Fikk selv et barn da jeg var på den alderen, men innser at jeg burde ventet til jeg var minst 24 basert på at jeg var tryggere på meg selv da. Nå er jeg 27.

 

Anonymous poster hash: d211c...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg fikk barn da jeg var 18 og har aldri angret.Nå er jeg 40 og gravid.Begge disse alderene gjør vel at enkelte hever et øyenbryn.Det som kanskje var tøffest ved å få barn da jeg var så ung var økonomien.Både min mann og jeg måtte fullføre utdanning i tillegg måtte vi ha deltidsjobb for å klare oss.Nå var vi så heldige at vi fikk bo gratis hos mine foreldre + at alle besteforeldrene stilte opp på en helt fantastisk måte, både med pass og at de f.eks kjøpte klær og sko hvis vi ikke hadde råd.Hverken jeg eller min mann har noensinne følt at vi gikk glipp av ungdomstid, og vi er begge enige om at vi synes det var positivt med all energien vi hadde.Nå når vi venter barn nå er vi i en annen situasjon.Vi har eget hus og tryggheten med en sikker økonomi og trygge jobber.Jeg synes egentlig hver alder har sine fordeler og baksider.Men det er viktig at du har et godt nettverk rundt deg, samt at du må være klar over at det å ha barn samtidig som en studerer + har deltidsjobb kan være slitsomt og vil gi lite tid og overskudd til noe utenom.Anonymous poster hash: 816e0...19e

Er dette med SAMME mann??? Anonymous poster hash: 7de52...9aa
Ja det er det :-)

 

Anonymous poster hash: 816e0...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...