Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #1 Skrevet 18. april 2014 Hva kan man gjøre for å forebygge? Når kan man senke skuldrene når det kommer til dette? Er det noe som skjer "ofte"? Anonymous poster hash: 43988...ea1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #2 Skrevet 18. april 2014 Jeg trodde det var en gåte hva som skjer ved krybbedød? Forebyggende er å la barna sove på rygg i stedet for på magen slik de skulle på 70 og 80 tallet. Anonymous poster hash: a6679...4cf
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #3 Skrevet 18. april 2014 Ja si det. Det er mangen teorier om detta men kva er det rette. Anonymous poster hash: c432f...945
monson Skrevet 18. april 2014 #4 Skrevet 18. april 2014 Røyking i nærheten eller kontakt med spedbarn med røykånde er noe som kan være en faktor for krybbedød. .
Superdolly Skrevet 18. april 2014 #5 Skrevet 18. april 2014 Krybbedød er litt uforklarlig. Det er forebyggende å legge spedbarna på rygg i stedet for mage når de skal sove. Og unngå røyking, både i svangerskapet og etter atbarnet er født. Så vidt jeg vet.
Modesty Blaise. Skrevet 18. april 2014 #6 Skrevet 18. april 2014 Her står det ganske mye om årsaker til krybbedød. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=16477:ny-forskning-om-krybbedod&catid=178
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #7 Skrevet 18. april 2014 Det heter jo egentlig uforklarlig spedbarnsdød, så der ligger vel svaret. eneste de har funnet ut er å sove på rygg som er forebyggende, antallet som dør har sunket drastisk. De fleste dør vel før de blir et år, men det kan skje opp til 2-3 år. Men er det ikke rundt 25 barn i året i Norge som dør av dette? Ikke statistisk så stor sjanse for at det skjer Anonymous poster hash: e6c89...b71
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #8 Skrevet 18. april 2014 De fleste dør før de er 5-6 mnd. Røyking kommer ikke bare ut pusten for deg som nevnte det, store mengder tyter ut gjennom huden. Man vet ikke sikkert, det er fortsatt en gåte, men det finnes faktorer som man vet bør unngås. Hos noen kan det være en slags genfeil som gjør at de blir ekstra utsatt, og ved magesoving og røyking så tipper det lasset liksom. Men et godt soveromsmiljø med et passe påkledd barn i ryggleie, som ikke utsettes for foreldre som røyker, er positivt. Bruk av smokk er positivt. Det er ganske få som dør totalt sett, og det er ikke dumt å vite hva som forebygger, men babytiden skal nytes Anonymous poster hash: 2f580...0ad
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #9 Skrevet 18. april 2014 Ellers står det endel på www.lub.no Anonymous poster hash: 2f580...0ad
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #10 Skrevet 18. april 2014 Takk for svar jeg røyker ikke og babyen er sjeldent i nærheten av røykere. Hun sover på ryggen med smokk og vi har 19 grader på soverommet Hi Anonymous poster hash: 43988...ea1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #11 Skrevet 18. april 2014 Da tantabarnet mitt døde i krybbedød ble vi forklart at da dem ikke finner årsaken til at han døde, kalles det nettop krybbedød. Dem forklarte det sånn at selv om det hadde stått 4 leger rundt han i det øyeblikket han døde, ville dem ikke klart å redde han fordi kroppens organer slutter bare å fungere :-( Det er ingenting min bror og svigerinne kunne ha gjort for å forhindret dette :-( Anonymous poster hash: 6117c...397
Peggy Sue Skrevet 18. april 2014 #12 Skrevet 18. april 2014 Takk for svar jeg røyker ikke og babyen er sjeldent i nærheten av røykere. Hun sover på ryggen med smokk og vi har 19 grader på soverommet Hi Anonymous poster hash: 43988...ea1 Da har du gjort det du kan for å forebygge, og det er VELDIG, VELDIG liten sannsynlighet for at barnet ditt dør i krybbedød. Gratulerer med baby:-)
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #13 Skrevet 18. april 2014 Da nyfødte sov på magen døde ca 150 barn i året i krybbedød, nå dør rundt 15 barn i året i krybbedød. Du kan lese om krybbedød her: http://www.lub.no/krybbedod Det står bl.a dette: De fleste barna dør mens de sover og lider ikke før de dør De blir ikke kvalt av sengetøy eller oppkast Det skjer oftest i løpet av barnets første levemåneder, men kan forekomme opp til to-tre års alder Det kan skje både når barnet ligger i egen seng, vogn eller sover i sengen til foreldrene Det skyldes ikke vaksine som spedbarnet eventuelt fikk Det rammer oftere barn som sover i mageleie og i familier der det røykes. Også barn som aldri har ligget på magen eller vært utsatt for røyk, kan rammes Man antar at genetiske forhold spiller en rolle og gjør enkelte barn sårbare for risikofaktorer som ellers ikke er farlige Gutter rammes oftere enn jenter Det forekommer noe hyppigere i forkjølelsessesonger og rundt halvparten av barna hadde en lettere infeksjon som forkjølelse rett før de døde Det kunne ikke forutsees at barnet skulle dø - selv ved grundig legeundersøkelse like før dødsfallet Anonymous poster hash: 13635...9cc
Snabeltann Skrevet 18. april 2014 #14 Skrevet 18. april 2014 Dessverre er også en del "krybbedød" tilfeller drap på spedbarn. Noen anslag fra england inikerer oppmot 20 prosent... andre sier 10 prosent. det er dessverre umulig å f eks skille et krybbedødtilfelle med et drap der f eks noen legger en pute over barnets munn og nese.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #15 Skrevet 18. april 2014 Dessverre er også en del "krybbedød" tilfeller drap på spedbarn. Noen anslag fra england inikerer oppmot 20 prosent... andre sier 10 prosent. det er dessverre umulig å f eks skille et krybbedødtilfelle med et drap der f eks noen legger en pute over barnets munn og nese. Man kan vel finne ut om noen har kvalt barnet på obduksjon? Anonymous poster hash: 2f580...0ad
Anonym bruker Skrevet 18. april 2014 #16 Skrevet 18. april 2014 Man finner ut av det via obduksjon.. Anonymous poster hash: 6117c...397
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå