Gå til innhold

Er jeg slem med treåringen nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er syk, og da er ikke vurderingsevnen min akkurat på topp.. Pappaen er bortreist, og vi er hjemme alene, begge syke. Treåringen er midt i trassalderen, og er kjempetrøtt og sliten, men nekter å gjøre noe jeg foreslår, senga ble derfor nedlagt veto mot. Nå har jeg lagt meg litt i senga mens treåringen roper og sutrer at jeg skal komme i stua.. Sier til han at mamma er sliten og syk og må slappe av, og om han vil se på bArnetv i senga med meg. Men nei. Skal jeg stå opp og tekkes ham eller kan jeg ligge her en halvtime å komme meg Litt?

Anonymous poster hash: b6696...b66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er syk, og da er ikke vurderingsevnen min akkurat på topp.. Pappaen er bortreist, og vi er hjemme alene, begge syke. Treåringen er midt i trassalderen, og er kjempetrøtt og sliten, men nekter å gjøre noe jeg foreslår, senga ble derfor nedlagt veto mot. Nå har jeg lagt meg litt i senga mens treåringen roper og sutrer at jeg skal komme i stua.. Sier til han at mamma er sliten og syk og må slappe av, og om han vil se på bArnetv i senga med meg. Men nei. Skal jeg stå opp og tekkes ham eller kan jeg ligge her en halvtime å komme meg Litt?

Har han spist da?

Dere er jo syk begge to og som alenemor har jeg vært der flere ganger. Setter bestandig barnas behov først. Sett på tegnefilm på stua, og legg deg på sofa. Ha tilgjengelig drikke og mat og ta leker i stua om han ønsker/ klarer leke.

Anonymous poster hash: f53d8...c04

Skrevet

Når min var tre stod han opp selv om morran i helgene og satt på tv'n, fant fruktstaver og smoothie jeg hadde ordnet kvelden før og koste seg glugg i en time eller to før han tasset inn å vekket meg. Med mindre han hadde bæsjet skiftet han tilogmed nattbleia selv (hurra for up&go!) 😂

Så jeg syns du fint kan ta deg en cowboystrekk så lenge barnet er såpass modent at hun/han takler å være litt alene 😊 Er barnet derimot veldig urolig av å være alene er dyna transportbar bort til sofaen 😉

Anonymous poster hash: cdde6...458

Skrevet

Når min var tre stod han opp selv om morran i helgene og satt på tv'n, fant fruktstaver og smoothie jeg hadde ordnet kvelden før og koste seg glugg i en time eller to før han tasset inn å vekket meg. Med mindre han hadde bæsjet skiftet han tilogmed nattbleia selv (hurra for up&go!) 😂

Så jeg syns du fint kan ta deg en cowboystrekk så lenge barnet er såpass modent at hun/han takler å være litt alene 😊 Er barnet derimot veldig urolig av å være alene er dyna transportbar bort til sofaen 😉

Nå er jo barnet også syk da, så viktig ta hensyn til det også. Om ikke mor klarer fikse han mat kan en heller ikke forvente at 3 åringen klarer det.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor en 3 åring skal være alene flere timer om morgenen i helgene- tilogmed skifte bleie selv!!

Skrevet

Hvorfor kan du ikke legge deg på sofaen?

Syns ikke det er greit at en syk treåring skal underholde seg selv, mens du ligger i senga.

Skrevet

Takk for svar:) fint med litt input når man er bomull i hodet.

Jeg har selvfølgelig gitt ham mat ja :) Han var også bare alene i stua i 12 minutter, mest fordi han trasser veldig fortiden, og nekter å gå i senga. Han kom tassende inn igjen, og nå er det nyss før han sovner ..:)

Skrevet

Altså.. Barnet ditt er sykt og ikke i form han heller. Da forventer han at mamma skal hjelpe ham og være sammen med ham. Kan du ikke legge deg på sofaen da? Må du ligge i sengen? 

Hva er det han vil/gjør som er så ille? Skjønte ikke det helt.. Greit han er i trassalderen og ikke vil ligge i ro, men min erfaring tilsir at om du står opp og gjør hjelper ham litt med det han vil så får du mer ro enn om du "trosser" ham og lar han stå å hyle i stua. 

Anonymous poster hash: af0ce...76f
Skrevet

Hm..får litt følelsen av å måtte forsvare meg av det siste svaret. Føler ikke at jeg har noe å forsvare? Velger derfor å ikke svare

HI

Skrevet

Nå er jo barnet også syk da, så viktig ta hensyn til det også. Om ikke mor klarer fikse han mat kan en heller ikke forvente at 3 åringen klarer det.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor en 3 åring skal være alene flere timer om morgenen i helgene- tilogmed skifte bleie selv!!

Fikk ikke med meg at minsten også er syk, da stiller det seg anderledes. Syke barn trenger nærhet og kos. Er ugreit å være liten kropp med vondt!

Ang min sønn som var oppe alene i helger, så var dette kun når han presterte å våkne halv 6 og mente det var dagen, og han likte å ordne seg selv. Han er en av de barna som virker som et gammelt menneske i barnekropp, snusfronuftig og selvdreven. Han ville dette selv, jeg lå kun og dormet, sov ikke. Og han skiftet tissebleia før han kom inn på soverommet for å meddele at han var på vei til stua for å ha kosestund alene 😉 Han ville altså ikke ha meg med.

Skrevet

Kanskje jeg ikke forklarte meg godt nok? Han har ikke stått og grått i stua i evigheter, han ble med inn på soverommet, men nektet å bli liggende da jeg skrudde av lyset; for da vet han at han skal sove. Prøvde å skru det på; men da var han fast bestemt på å gå i stua. Jeg ønsker at han skal ligge i senga, fordi han er utrolig trøtt og sliten, og fordi han sovner aldri i stua; den er full av leker og store åpne vinduer.

Jeg ble derfor værende, mens jeg forklarte at mamma var sliten og skulle ligge litt i senga. I løpet av 12 minutter ropte han på meg med vanlig stemme 6 ganger. Etter 12 min kom han i senga, la seg ned, så på barnetv i 30 sek før han sovnet.

Var det dårlig gjort?

HI

Skrevet

Kanskje jeg ikke forklarte meg godt nok? Han har ikke stått og grått i stua i evigheter, han ble med inn på soverommet, men nektet å bli liggende da jeg skrudde av lyset; for da vet han at han skal sove. Prøvde å skru det på; men da var han fast bestemt på å gå i stua. Jeg ønsker at han skal ligge i senga, fordi han er utrolig trøtt og sliten, og fordi han sovner aldri i stua; den er full av leker og store åpne vinduer.

Jeg ble derfor værende, mens jeg forklarte at mamma var sliten og skulle ligge litt i senga. I løpet av 12 minutter ropte han på meg med vanlig stemme 6 ganger. Etter 12 min kom han i senga, la seg ned, så på barnetv i 30 sek før han sovnet.

Var det dårlig gjort?

HI

Du sa han sto og ropte og sutret..

Skjønner uansett ikke vitsen med å ta seg bryet med å skrive her inne fremfor å heller prøve roe han så han fant roen tidligere og fikk sovne raskere.

Dere begge er syke men det er klart du kjenner din egen form best. Likevel er det gutten din som bør være førsteprioritet og ikke i denne rekkefølgen; deg selv, dib og så gutten.

Skrevet

Jeg skjønner liksom ikke den her trangen til å forsvare deg når du spør folk her inne om råd/veiledning/tips osv.

Du skriver en ting i HI også må du oppklare og oppklare underveis til vi står igjen med at det slettes ikke var noe problem i utgangspunktet?

Slapp av! Du er syk, ungen er syk.

Anonymous poster hash: 1f9a7...86d
Skrevet

Grunnen er at han ikke roer seg.. Trassen er helt ekstrem for tiden, og hadde jeg gått i stua, hadde han av erfaring ikke sovnet på en time. Anså derfor dette som den enkleste måten å gjøre det på.. Burde jeg heller gått i stua sammen med ham, og latt ham være sinna, trøtt og trassete i en time ekstra..?

Og prioritere meg selv, så dib, så gutten? Hvordan kan du påstå noe sånt etter å ha lest noen få setninger jeg har skrevet? :o

HI

Skrevet

Grunnen er at han ikke roer seg.. Trassen er helt ekstrem for tiden, og hadde jeg gått i stua, hadde han av erfaring ikke sovnet på en time. Anså derfor dette som den enkleste måten å gjøre det på.. Burde jeg heller gått i stua sammen med ham, og latt ham være sinna, trøtt og trassete i en time ekstra..?

Og prioritere meg selv, så dib, så gutten? Hvordan kan du påstå noe sånt etter å ha lest noen få setninger jeg har skrevet? :o

HI

Herregud- han er syk!! Du skriver at din egen evne til å ta beslutninger ikke er den beste. Hvorfor forventer du mer av han?Slutt å skylde på trass og sov nå når han sover!!

God bedring!

Skrevet

Hadde ingen planer om å forsvare meg, men etter nærmere ettertanke bestemte jeg meg for å forklare situasjonen nærmere, fordi jeg faktisk er villig til å ta til meg råd. Føler ikke at jeg har gjort noe galt, men om noen andre mener det; er jeg veldig lydhør.

HI

Skrevet

Tror ikke ungen tok skade av det, frustterendened trass og sykdom. Og han sovna jo allikevel så ser ikke problemet at han gutta i hele 12 min:) men mamnasamvuttigheten er der:)

Go bedring

Anonymous poster hash: 76f29...7b4

Skrevet

Trass og ikke gutta :) tlf staver selv:)

Anonymous poster hash: 76f29...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...