Gå til innhold

Er dette greit å gjøre med babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt opplært til at babyer ikke skal settes opp før de kan sette seg opp selv. Unntak bilstol, vogn og ved måltider.

Det samme med hopping og gåing. Ikke få baby til å bære vekta si ved å la baby hoppe i fanget eller gå med babyen og holde hendene. De skal ikke dette før de reiser seg selv.

Men "alle" gjør jo dette som om det inngår i et treningsprogram for å få baby til å sitte og gå tidligst mulig. Er dette bra for kroppen til babyene? Mine er jo treigere motorisk enn disse babyene, jeg lar de være mest mulig på gulvet og få gjøre det babyer gjør...

Anonymous poster hash: 44abe...e42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine fikk hoppe i fanget, men hadde da mine hender fast rundt livet.

Anonymous poster hash: 451f1...6e2

Skrevet

Mine har også hoppet i fanget, men har alltid holdt de rundt livet så de ikke bærer vekta si.

Skrevet

Jeg tror virkelig ikke sånt har så mye å si om hvor tidlig en unge beveger seg?

Kommer jo ann på personligheten til ungen hvis alt er ok fysisk?

Min var vilt tidlig ute med å krabbe og gå, men vi satt han aldri opp i sittestilling før han gjorde det selv, vi lokket han heller aldri til å krabbe/bevege seg. 

Anonymous poster hash: 28e08...299
Skrevet

Noen babyer er hoppere og andre ikke. Vil de hoppe i fanget får de selvsagt gjøre det, men jeg har jo holdt dem fast rundt livet.

Eldste her var veldig ivrig på å sitte og satt med strak rygg på gulvet da han var 5.5 mnd. Trente ikke på det. Men han var veldig frustrert i forhold til krabbingen, så da prøvde jeg å lokke han til å prøve mer.

Mellomste klarte alt uten hjelp, så han fikk egentlig bare være i fred på gulvet.

Yngste gikk ikke før han var 17 mnd så skal love deg at vi prøvde å lokke der de siste månedene før det løsnet. Han var 16 kg og jeg bar rundt på han altfor lenge.

Jeg har også lært alle tre å krabbe nedover trapper baklengs. Ser bare fordeler med det.

Helt enig i at de skal få utvikle seg naturlig, men jeg mener det handler om at man legger til rette for det ved at de får bevege seg fritt og være mye på gulvet. Naturlig betyr ikke at det er forbudt å lære dem noe eller oppfordre dem til å prøve.

Anonymous poster hash: 3585a...204

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Litt av hvert, tenker jeg.  Unger er forskjellige.  Noen vil helst bare ligge å kose seg, andre kan ikke fordra det i mer enn 30 sekunder av gangen og krever med fysisk aktivitet, som å hoppe i fanget, mens de blir holdt selvfølgelig.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...