Gå til innhold

faddere og borgerlig konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal konfirmere seg neste år. Det ser ut til at han vil velge borgerlig konfirmasjon. Må innrømme at jeg er litt skuffet, hadde gledet med i mange år til arrangere konfirmasjon(:

Bortsett fra det: hva slags selskap lan det evt bli snakk om? Fadderne hans får jo ingen rolle, inviterer man dem? Andre tips?

Anonymous poster hash: d3975...edd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er ikke såkalt borgerlig 'konfirmasjon' et alternativ.

Enten vanlig konfirmasjon eller la det være. For hva er egentlig en konfirmasjon?

Hadde ikke godtatt det og det hadde blitt dårlig med feiring på ungdommen her i gården.

Anonymous poster hash: baa16...d7b

Skrevet

Herreguden da. ER det virkelig noe forskjell på kristelig og borgelig konfirmasjon? Man arrangerer like mye til begge selskapene. Har hatt to borgelige og skal ha et tredje borgelig neste år. Forskjellen neste år, er at jeg har satt bort alt, så kommer til dekket bord :)

Man sender ut invitasjon og forbereder like mye som ved kristelig vel. Og har faddere noen spesiell misjon ved konfirmasjon? Unntatt å spise gratis :P

Skrevet

Herrefred for noen pripne fruentimmere det var her da. Overgangsrituale fra barn til voksen har vært feiret siden førkristen tid. Hva man kaller det, har det noe å si? Se det som positivt at poden tenker sjøl.

Feiringen kan gjøres nøyaktig som kristen konfirmasjon, det blir hva man gjør det til.

Anonymous poster hash: 3ad8d...aac

Skrevet

Skuffet over hva? At han tar et klart valg? Mange av de som konfirmerer seg i kirken gjør det kun fordi vennene gjør det.

Datteren min skal konfirmere seg "borgelig" neste mnd. Søsteren gjorde det også for noen år siden. Synes opplegget har vert kjempe flott. Og vet av erfaring at seremonien er kjempe fin. 

Det blir selvsagt feiring på samme måte som om hun hadde konfirmert seg i kirken. Gleder oss masse. Og stolt fordi hun ikke bare følger "strømmen", og gjør det som er riktig for henne.

Skrevet

Selskapene jeg har vært i har vært cirka helt like, enten det var kristelig eller humanistisk konfirmasjon. Fadderne har ikke hatt noen voldsom rolle i noen av dem, utover å holde en tale til konfirmanten - det har de gjort i alle tilfellene hvor det har vært faddere.

Ser ikke problemet, med andre ord.

Anonymous poster hash: 0598b...8fc
Skrevet

Sønnen din har tatt et valg og syns du skal være stolt.

Er det viktig for deg at faddere skal delta la de holde tåler i selskapet. Å du lager vel akkurat det selskapet du vil ha vel.

Er det virkelig forskjell på borgerlige og kristelige selskap? Noe jeg har gått glipp av tydeligvis.

Anonymous poster hash: 10e43...50d

Skrevet

Jeg hadde "konfirmasjon" i regi av humanetisk forbund. Vi inviterte da de som hadde vært mine gudforeldre og faddere da jeg ble døpt i kirka.

Hadde selskap som vanlig. Er en flott dag! :-)

Anonymous poster hash: a3b59...500

Skrevet

Jeg synes det er bedre at konfirmanten tar et bevisst valg, fremfor å konfirmere seg i kirken fordi "alle" andre gjør det, eller kun for å få penger som mange gjør.

Når den tid kommer om 5 års tid, håper jeg min sønn også er så bevisst at han tar et reellt valg.

Og fest skal vi ha uansett !

Skrevet

Fadderne har da ingen spesiell rolle i en kirkelig konfirmasjon heller. De har jo tross alt mislykkes i sin jobb med å hjelpe foreldrene å oppdra barna i den kristne tro om barnet ikke vil konfirmere seg i kirken da ;)

Jeg har aldri vært i noen konfirmasjon for fadderne har hatt noen rolle, aldri hørt om faddere som har holdt tale i konfirmasjonen heller jeg, er det vanlig? Det vanlige er vel at foreldre og evt søsken eller besteforeldre holder tale?

Anonymous poster hash: 0345e...15c
Skrevet

Faddere har jo en rolle i konfirmasjonen, så klart. Litt mer uklart når det gjelder borgerlig "konfirmasjon", da er de vel ikke faddere lengre, da? I og med at det kirkelige er valgt vekk, mener jeg?

Skrevet

Faddere har jo en rolle i konfirmasjonen, så klart. Litt mer uklart når det gjelder borgerlig "konfirmasjon", da er de vel ikke faddere lengre, da? I og med at det kirkelige er valgt vekk, mener jeg?

De er uansett ikke faddere lenger når konfirmasjonen er overstått... Oppgaven som fadder gjelder frem til barnet er 'voksen', og i denne sammenhengen er konfirmasjonen overgangen til voksenlivet. Så om fadderens oppgave avsluttes med en kristen eller humanistisk seremoni må da være akkurat det samme?

Anonymous poster hash: 7a6a1...175

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...