Gå til innhold

Hva er denne hakkinga på unge mødre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor?

Jeg ser tydelig her inne at det er frekke kommentarer, og negative og nedlatende holdninger overfor unge mødre. Det har det alltid vert, men det som får meg til å spørre først nå, er da jeg leste den tråden om ei som trengte hjelp til dobbeltnavn. Det var det eneste hun spørte om, ikke noe annet.. Kommentarene hun fikk var nedlatende, som at det var patetiske(patetisk faktisk..!) navn, som det lyste ung mor av. Det er det jeg stussa over, hvorfor er det så patetisk at det "lyser" ung mor?? Hvorfor skal det bli rakka ned på unge mødre fordi de liker den og den typen navn(hun var 23, viss noen lurer)? Det er da helt naturlig at forskjellige generasjoner liker forskjellige navn. Men det er denne holdningen, som om det er noe automatisk galt med unge mødre.

Dette handler ikke om navnevalg, men om hvorfor en skal skjemmes fordi en er ung mor. Hvorfor skal en ha en så tydelig nedlatende holdning over unge mødre, hva er det som gjør at det er greit å være direkte frekk overfor de som er yngre? Skal vi skjemmes og være flau? Er det det dere vil?

Gi meg noen skikkelige grunner til at noen av dere sitter her inne føler en rett til å være spydige overfor andre, som dere kjenner ingenting til. Det som kan være negativt med unge mødre(ustabil økonomi, uansvarlige, for lite erfaringer) gjelder da absolutt ikke alle, og disse grunnene kan absolutt en 35-åring også ha. Og det er veldig lett å se her inne, med så mange som er godt voksne som sliter med ustabile forhold, de vil være utro, de har dårlig råd og klarer ikke betale enkle rekninger. Så ja, hva sier dere, hvis dere fortsatt klarer å følge med etter et så innamri rotete innlegg? ;)

Anonymous poster hash: 684d6...a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er med de som rakker ned på unge mødre som det er med dem som klager på uføre, fattige og tykke - de sliter veldig med eget liv og trenger å tråkke på andre for å prøve å føle seg bedre selv.

Voksne (da tenker jeg i aldere 20-100 år) folk som har det bra med seg selv har ikke behov for å sette negativ merkelapp på andre.

De som er så opptatt av at andre er harry, white trash og dårlige mødre er nok de som sliter veldig med egen selvfølelse.

Det er ihvertfall min mening :)

Skrevet

Unge mødre er statistisk sett sterkt overrepresentert hos barnevernet.

Egen erfaring sier også at unge mødre forventer og har behov for veldig mye hjelp av foreldre om de skal klare oppgaven brukbart og at de sjelden bidrar noe særlig når det gjelder dugnaden, felleskjøringer og andre oppgaver som er til gode for flere enn deres egne barn. Det virker rett og slett ikke som om flertallet er modne for ansvaret som følger med det å få barn før de er godt oppe i tyveårene.

Anonymous poster hash: 3a82d...38d

Skrevet

For min del så handler det om fordommer. Unge mødre (og alle andre "grupper" mennesker møter fordommer, det gjør eldre mødre også, men kanskje ikke de samme fordommene...) møter visse fordommer, eksempler: valg av navn, utdanning, bolig og bosted, forventning om at man kommer til å bli alenemor osv.

Folk generelt forventer at du skal fylle visse kriterier som stort sett er negative når det kommer til å være ung mor. Da kan de se ned på deg, snakke om deg med andre bak ryggen din osv. For de fikk jo rett angående deg. Og dette kan man jo la være å bry seg om, og det er helt sikkert det beste. Ikke bry deg om hva andre mennesker tenker om deg. Men innerst inne så tror jeg at de fleste bryr seg litt, ønsker litt aksept hos andre mennesker. De menneskene som skal være foreldre til de andre barna i barnehagen, eller kanskje naboene dine.

Noen av disse kriteriene kan man i aller høyeste grad styre selv. Andre ikke. Du kan velge å ta en utdanning som på sikt kan gi deg flere valgmuligheter når det kommer til bolig og bosted. Du kan velge navn. Men det å bli alenemor er kanskje ikke man alltid kan styre selv.

Derfor så skjønner jeg ikke at unge mødre ønsker å følge "ung mor-strømmen" ved å velge den type navn, eller lar være å ta en utdanning. Men jeg er kanskje overfladisk som tenker sånn. Tenker litt på hva andre mennesker tenker om meg, tenker at jeg en dag skal kunne forsørge meg selv og barna mine om jeg skulle bli alenemor osv.

Man skal alltid spille sjalusikortet eller at man ikke at det noe bra med seg selv. Men vet du hva? Jeg har det helt fint med meg selv og jeg er ikke sjalu på noen. Jeg skrev det kanskje mer som en "oppvekker". Ja, for det var jeg som kommenterte i den tråden. Og jeg er selv ung mor...

Anonymous poster hash: 31e7c...f8a

Skrevet

Så lenge det går an å være anonym her, så vil det være drittslenging. Unge mødre får pepper på lik linje med uføre, arbeidsledige, fattige, rike, syke, slanke, overvektige og de fleste som kan kategoriseres i en eller annen variant.

Mye er sagt for å provosere, skape bråk eller bare for å føle seg bedre med sine egne feil.

Nå er min erfaring at unge mødre er akkurat like unike som eldre. Den mest slitsomme moren jeg kjenner er 10 år eldre enn meg, mens en av de mer fornuftige går i barselgruppen min og er 21. Selv er jeg 30 og gjør så godt jeg kan.

Anonymous poster hash: 07149...170

Skrevet

En 23-åring er ingen ung mor, ung mor er tyve og under.

Anonymous poster hash: 0ad8b...211

Skrevet

En 23-åring er ingen ung mor, ung mor er tyve og under.

Anonymous poster hash: 0ad8b...211

Det avhenger av hvem som definerer det. Her inne at jeg sett at man er ung helt opp til 25 år når det kommer til å være mor.

Anonymous poster hash: 31e7c...f8a

Skrevet

Her inne dømmes alle. Har aldri vært borti maken til forum der folk skal trykkes ned. Jeg håper virkelig det bare er en liten gruppe som driver med det her inne. Jeg har vel gjort meg opp en mening om at den gruppen mennesker som ofte er bitter og dømmende er småbarnsmødre. ;-)

Men nå må det også sies at det er MASSE flotte damer her inne også.

Det er forhåpentligvis langt mellom de sure purkene.

Noen har faktisk bare noe å prate om så lenge det går i drittkasting om andre.

Anonymous poster hash: f7ec5...af8

Skrevet

Evolusjonen framelsker de mindre ressurssterke. Disse menneskene får barn før, og de får flere barn. De mer oppegående og ressurssterke venter til de har en situasjon der de mener det er forsvarlig å sette et barn til verden.

Derfor får de fattigste i Afrika som bor i jordhus 10-12 unger, hvorav mange dør. Og derfor får de ressurssvake i Norge barn tidlig, og gjerne flere (kanskje med forskjellige fedre, som ikke nødvendigvis stiller opp). Dette ser vi over hele verden.

Veldig trist, men sant. Og vi lurer på hvorfor det blir overbefolkning i verden og hvorfor ingen gidder å gjøre noe med miljøproblemer. Det store flertallet er ressurssvake og gir en god faen.

Anonymous poster hash: 6fcb4...4a1

Skrevet

Enkeltindivider er uinteressante. Ja da, det finnes ressurssterke unge mennesker som får barn, og det finnes mindre ressurssterke som venter og får få barn, men det er de store linjene som er viktig her. Noen unntak gjør ingen forskjell, dessverre.

Skrevet

Evolusjonen framelsker de mindre ressurssterke. Disse menneskene får barn før, og de får flere barn. De mer oppegående og ressurssterke venter til de har en situasjon der de mener det er forsvarlig å sette et barn til verden.

Derfor får de fattigste i Afrika som bor i jordhus 10-12 unger, hvorav mange dør. Og derfor får de ressurssvake i Norge barn tidlig, og gjerne flere (kanskje med forskjellige fedre, som ikke nødvendigvis stiller opp). Dette ser vi over hele verden.

Veldig trist, men sant. Og vi lurer på hvorfor det blir overbefolkning i verden og hvorfor ingen gidder å gjøre noe med miljøproblemer. Det store flertallet er ressurssvake og gir en god faen.

Har du noen kilder til disse påstandene?

Skrevet

Den med Afrika var bare stygg! Kan du vise til noen kilder på disse påstandene?

Anonymous poster hash: 8716b...3ad

Skrevet

Kansje det er noen gamle mødre her som valgte ( med vilje ) å få barn i 40 årene som er misunnelige og spyr ut her inne??? kansje de ville ha valgt anderledes hvis de fikk en ny sjanse

Anonymous poster hash: 508b4...fab

Skrevet

Bor du under en stein?

Den med Afrika var bare stygg! Kan du vise til noen kilder på disse påstandene?

Anonymous poster hash: 8716b...3ad

Anonymous poster hash: 4e9f4...2e5

Skrevet

Kansje det er noen gamle mødre her som valgte ( med vilje ) å få barn i 40 årene som er misunnelige og spyr ut her inne??? kansje de ville ha valgt anderledes hvis de fikk en ny sjanse

Anonymous poster hash: 508b4...fab

Hvorfor skulle de være misunnelige dersom de, med vilje, ventet med å få barn i 40 årene?  :klo: Da har de jo valgt det selv....

Jeg har fått barn som ung mor (23) og som godt voksen (41), og mener halt klart at man er en bedre mor når man har noen år på baken. Det sier seg vel selv, egentlig.

Anonymous poster hash: 51cc2...599

Skrevet

Evolusjonen framelsker de mindre ressurssterke. Disse menneskene får barn før, og de får flere barn. De mer oppegående og ressurssterke venter til de har en situasjon der de mener det er forsvarlig å sette et barn til verden.Derfor får de fattigste i Afrika som bor i jordhus 10-12 unger, hvorav mange dør. Og derfor får de ressurssvake i Norge barn tidlig, og gjerne flere (kanskje med forskjellige fedre, som ikke nødvendigvis stiller opp). Dette ser vi over hele verden.Veldig trist, men sant. Og vi lurer på hvorfor det blir overbefolkning i verden og hvorfor ingen gidder å gjøre noe med miljøproblemer. Det store flertallet er ressurssvake og gir en god faen.Anonymous poster hash: 6fcb4...4a1

Den med Afrika var bare stygg! Kan du vise til noen kilder på disse påstandene? Anonymous poster hash: 8716b...3ad

Kilder til påstander om at i samfunn der det er stor fare for å ikke overleve får folk mange barn? Er ikke dette allment kjent? I Europai gamle dager (også i Norge) fikk folk mange barn, i Tyskland fikk mange av barna samme navn, slik at iallefall én med det navnet skulle leve opp. På grunn av en heldig økonomisk utvikling, velferdsstat, vaksiner og antibiotika vil de fleste barn leve opp, og spedbarnsdødeligheten er svært lav i for eksempel Norge. Derfor får også folk mye færre barn nå. Om dere googler dette, for eksempel antall barn født per kvinne, vil blant annet Wikipedia gi dere en god oversikt over antall fødsler per land. I land med ekstrem fattigdom fødes det svært mange barn per kvinne, både fordi de ikke har noen garanti for at alle barna vil overleve, og fordi de ikke har tilgang til vaksiner, antibiotika med mer, og fordi det er mindre utdanning og informasjon og dårligere tilgang til prevensjon og andre hjelpemidler for familieplanlegging. Men også i land som Norge der vi har tilgang til alt dette, vil det i visse lag av befolkningen både være mindre kjennskap til, og mer misoppfatninger rundt dette.

Og når det gjelder evolusjon var det før i tiden svært gunstig å sette barn til verden tidlig, og så mange barn som mulig for å sørge for at genene dine ville leve videre. Slik er det i enkelte samfunn fortsatt, fordi de lever fra hånd til munn, for eksempel som jegere/samlere/nomader, og langt unna medisinsk hjelp. Når vi da får de nødvendige samfunnsstrukturene på plass, vil de jo være enda mer gunstig å få mange barn tidlig, fordi alle da mest sannsynlig vil leve opp. Derfor vil det om femti år være en høyere andel ressurssvake fordi mange flere av disse får flere barn, mens ressurssterke ikke er evolusjonært smarte, og flere av dem velger bort barn, eller få ett eller kanskje to barn.

En grunnleggende forståelse for samfunnsgeografi, biologi og matematikk vil gjøre at dere forstår dette. Dere må gjerne google, det er masse kilder der ute. Evt. lese noe av pensumslitteraturen for samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo (jeg har mastergrad i samfunnsgeografi).

At dere tolker det som at jeg ikke liker afrikanere fordi dere mente at jeg er stygg, gjør meg veldig trist. Da har dere jo misforstått totalt det jeg prøvde å si. Afrika er et glemt kontinent, USA bryr seg om Midtøsten for der er det olje, men ingen bryr seg om Afrika. Naturressursene har blitt hentet ut, og også menneskelige ressurser tidligere i form av slaver. Å kun sende ned mat til dem er svært nedverdigende. Det de trenger er hjelp til å bygge opp infrastruktur, skoler, vi trenger å utdanne afrikanere til å kunne skape sin egen framtid, utdanne ingeniører, programmere, leger, lærere, slik at de ikke vil være avhengige av oss.

Jeg skulle gjerne lagt ut noen linker til kilder, men skriver på iphonen, og hver gang jeg bytter tab for å hente en lenke blir det jeg skriver her borte (siden lastes på nytt), så ga opp. Men ikke vanskelig å finne, altså.

Skrevet

Det er jammen hakking på "eldre" mødre her inne også. 40+ får jo gjennomgå til tider..

Anonymous poster hash: e5fdc...c20

Skrevet

Egen erfaring sier også at unge mødre forventer og har behov for veldig mye hjelp av foreldre om de skal klare oppgaven brukbart og at de sjelden bidrar noe særlig når det gjelder dugnaden, felleskjøringer og andre oppgaver som er til gode for flere enn deres egne barn. Det virker rett og slett ikke som om flertallet er modne for ansvaret som følger med det å få barn før de er godt oppe i tyveårene.

Ja, betyr det at det er fritt fram for å være spydig, nedlatende og frekk ?? Huff.. Det er vel ikke noe galt i å spørre om hjelp og få hjelp om man er en ung mor (eller godt voksen mor).. 

Skrevet

Snakk om å dra alle under én kam...

Selv fikk jeg mitt første barn som 23-åring - godt etablert med selveid hus, to biler, stabilt forhold til barnefar og fullført bachelorgrad. Har aldri vært avhengig av andre for å ta vare på barnet vårt, og har nå en til på vei.

Min erfaring er at det slett ikke er alder, men blant annet modenhet og livserfaring som avgjør om man er en god mor. Jeg hadde "levd mye" på mine 23 år da jeg ble mor, mens andre kanskje ikke er ute av pikerommet før de runder 25. Det sier seg selv at man dermed vil ha et ulikt utgangspunkt.

Anonymous poster hash: 97d12...8dd

Skrevet

Jeg var en av disse "unge" mødrene. Fikk barn da jeg var 19 og jeg verken følte meg ung eller tenker på det i dag som om at jeg var ung. Ja jeg fikk på vgs og slike ting og ikke værdens beste økonomi. Skal nå endelig få begynne på skole igjen ettersom jeg har gått hjemme med barnet og jobbet litt på siden. Jeg har et fast forhold til mannen jeg fikk barn med som går på et av landets vanskeligste studier å komme inn på og samtidig vanskelig å gjennomføre.

Jeg har en egenkaptial som mange "voksne" damer bare kan drømme om og dette var penger som jeg ikke har fått, men arbeidet selv for. Er jeg ressurssvak iforhold til samfunnets norm? Nei, det tror jeg ikke eller mener.

Skrevet

Jeg var en av disse "unge" mødrene. Fikk barn da jeg var 19 og jeg verken følte meg ung eller tenker på det i dag som om at jeg var ung. Ja jeg fikk på vgs og slike ting og ikke værdens beste økonomi. Skal nå endelig få begynne på skole igjen ettersom jeg har gått hjemme med barnet og jobbet litt på siden. Jeg har et fast forhold til mannen jeg fikk barn med som går på et av landets vanskeligste studier å komme inn på og samtidig vanskelig å gjennomføre.

Jeg har en egenkaptial som mange "voksne" damer bare kan drømme om og dette var penger som jeg ikke har fått, men arbeidet selv for. Er jeg ressurssvak iforhold til samfunnets norm? Nei, det tror jeg ikke eller mener.

Jeg vil si at innlegget ditt gir akkurat det inntrykket du mener det ikke gjør.

" ung" - man er da ung når man er 19 år? Tenåring på videregående. Videre er det en trassig holdning å spore, samt mange skrivefeil som støtter det faktum at du mangler utdannelse.

Anonymous poster hash: 4e9f4...2e5

Skrevet (endret)

Går man rett ut fra videregående og rett inn på f.eks barneskolelærer kan man være ferdig utdannet og i full jobb om man er heldig når man er 22 år... Da er både utdannelse i boks, og dersom man har en kjæreste man har vært sammen med lenge (kanskje til og med er gift med), ja det er faktisk mulig (!) selv om man er ung... Så ser jeg absolutt ikke hva som er problemet med å være ung mor. Mamma fikk meg da hun var 21 år. Gift, vært sammen med pappa i 4 år, og de er fortsatt sammen den dag i dag! (Jeg er 25). Jeg har hatt en fantastisk barndom. Aldri noe krangling hjemme, aldri mye alkohol og absolutt IKKE mangel på verken kjærlighet eller andre goder. Ingen av mine foreldre har utdannelse (men ja, de sitter med millioner i dag). Selv om mange på 22 år ikke er ferdig utdannet osv., kan vi som sitter her inne ikke vite om de har det? Så hvorfor dømme alle andre? Jeg syns det er helt på trynet. 23 er kanskje en ung mor, men ikke en "for ung" mor. Er man 23 er man voksen, har mest sannsynlig en del livserfaring. Og gjett hva. Det er faktisk den beste alderen å få barn! Det er da vi er MEST fruktbare! Jeg har personlig vært klar for barn i mange år, siden jeg var 22-23. Har hatt samme kjæreste siden jeg var 20 år. Han er ikke klar, og jeg er ikke ferdig med utdannelsen min. Det er ENESTE grunnen til at vi venter. Hadde jeg hatt en jobb og vært ferdig med studier, og han hadde kommet og sagt at han ville ha barn. Da hadde jeg vært klar som et egg. Og jeg har såpass mye selvtillit at jeg kan si at  jeg hadde vært en fantastisk mor! Om jeg er 25 eller 40 år det har ingenting å si. Hadde jeg blitt gravid som 19-20 hadde det nok heller ikke vært noe problem. Jeg var nok ikke mentalt klar for barn som 15-åring, det ser jeg jo når jeg ser tilbake. Men det betyr heller ikke at jeg IKKE hadde taklet det og kommet meg gjennom det hvis det hadde skjedd. Det har SÅ mye med personlighet å gjøre, ikke alder, at jeg kan ikke få si det nok.

Et eksempel. Min tante fikk sitt første og eneste barn som 40-41 år. Mannen er 10 år eldre. De krangler konstant, rakker ned på hverandre. Min tante er bitter, sur, og veldig lite hyggelig å være sammen med. Alltid misfornøyd, og alt skal se så fint og flott ut på utsiden. Jeg er ikke i tvil om at min fetter ville fått det bedre hos meg. Jeg tror at det hjemmet gjør han veldig utrygg.  Har sagt i fra flere ganger til henne men hun sier bare: "Han er så sterk, han tåler det"! Alder gjør deg ikke til en god mor. Det som gjør deg til en god mor er å gi alt for barna sine, uansett. Når som helst. 

Endret av ønskerbebis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...