Gå til innhold

Barn med lese/skrivevansker og lekser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår sliter med lesing og skriving. Hun går i 3. og leser fortsatt langt fra flytende. Vi øver imidlertid mye hjemme. Leseleksene gjøres grundige slik at hun nesten kan dem utenatt når hun kommer på skolen.

Stavingen er heller ikke enkel. Hun bytter om bokstaver, har liten forståelse for dobbelt konsonant ol. Lillesøster som er 2 år yngre skriver bedre. Engelsk er selvfølgelig også vansklig men vi øver så mye at hun sjelden får feil på uketestene. For å klare det trenger vi minst 20 minutter puggingen av gloser hver dag, inklusiv helger, plus ca 30 minutter lesing på leseleksa hver dag. Lesing av andre ting kommer i tillegg.

Når jeg snakker med andre foreldre ser jeg at det går med veldig mye mer tid til pugg og øving hos oss enn hos vennene, og jeg ser jo også hvor lett lillesøster tar de samme tingene. Det får meg til å lure på om vi faktisk bør fortsette å øve så mye. Slik det er nå får vi ingen forståelse fra læreren på at jenta sliter med for eksempel engelsken. Det er jo kanskje ikke så rart når hun aldri har feil på prøver. Det eneste vi får fra henne er melding med hjem om at jenta ikke har gjort leksene sine de få gangene vi har begrenset lesingen til for eksempel 5 gjennomganger.

Gjør vi egentlig rett i å øve så mye med datteren vår at problemet blir skjult?

Anonymous poster hash: 9a753...35f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine tanker om dette er at barn er forskjellige og det skal de få lov til å være. Dersom datteren din sliter med lesing ville jeg tatt dette opp med skolen, og så ville jeg ha brukt energien på å finne ting hun er flik i og fokusere på det hjemme. Det er mange dyslektikere for eksempel som aldri var flinke på skolen, men som fant sin greie og fikk dyrket sitt talent som de kunne bruke i jobbsammenheng. Skolen er ikke for alle. Hun bør jo kanskje bli litt bedre på å lese og skrive, men det blir hun med tiden i skolen selv om hun vil fortsette å slite.

Anonymous poster hash: 245f5...73b
Skrevet

Har hun blitt utredet for dysleksi?

Anonymous poster hash: 88ab6...ef4
Skrevet

Mine tanker om dette er at barn er forskjellige og det skal de få lov til å være. Dersom datteren din sliter med lesing ville jeg tatt dette opp med skolen, og så ville jeg ha brukt energien på å finne ting hun er flik i og fokusere på det hjemme. Det er mange dyslektikere for eksempel som aldri var flinke på skolen, men som fant sin greie og fikk dyrket sitt talent som de kunne bruke i jobbsammenheng. Skolen er ikke for alle. Hun bør jo kanskje bli litt bedre på å lese og skrive, men det blir hun med tiden i skolen selv om hun vil fortsette å slite. Anonymous poster hash: 245f5...73b

Jeg er dyslektiker selv, så det kjenner jeg til. Jenta er flink i mye annet, også skolefag. Det jeg anser som vansklig er at læreren regner henne som flink men lat, hvis hun ikke har øvd nok til å få alt riktig på prøver ol. Det liker jeg ikke noe særlig. Hvis det er noe hun ikke er så er det lat!

Skrevet

Har hun blitt utredet for dysleksi? Anonymous poster hash: 88ab6...ef4

Vi har bedt om det, men læreren sier nei. Det å få time til utredning når skolen mener hun ikke trenger det er en lang og kronglete prosess.

Skrevet

Vi har bedt om det, men læreren sier nei. Det å få time til utredning når skolen mener hun ikke trenger det er en lang og kronglete prosess.

Dette bestemmer ikke læreren. Ring PPT direkte. Har selv en gutt som sliter med det samme.

Anonymous poster hash: b32e4...f63

Skrevet

Men dysleksi er jo arvelig, når du har det er det jo ikke så usannsynlig at hun også har det....

Jeg ville snakket med både helsesøster og lege, at læreren motarbeider dere her er jo ganske sykt.

Har selv barn i 1. og 4. og 7. klasse og alle lærerne jeg har vært borti har gitt en tid det er naturlig at elevene jobber med lekser når de er på det og det trinnet. Om barna trenger mye lenger tid enn det har de krav på tilrettelegging, for det er ikke meningen leksene skal drepe all vilje til læring på barneskolen, sånt blir det skolevegring av.

Anonymous poster hash: db374...421
Skrevet

Vi har bedt om det, men læreren sier nei. Det å få time til utredning når skolen mener hun ikke trenger det er en lang og kronglete prosess.Anonymous poster hash: 9a753...35f

Dette bestemmer ikke læreren. Ring PPT direkte. Har selv en gutt som sliter med det samme. Anonymous poster hash: b32e4...f63
Vi holder på med det, men ventetiden på time er lang når de konsekvent skal ta alle skolen anbefaler utredning og oppfølging av først.

Skrevet

Men dysleksi er jo arvelig, når du har det er det jo ikke så usannsynlig at hun også har det.... Jeg ville snakket med både helsesøster og lege, at læreren motarbeider dere her er jo ganske sykt. Har selv barn i 1. og 4. og 7. klasse og alle lærerne jeg har vært borti har gitt en tid det er naturlig at elevene jobber med lekser når de er på det og det trinnet. Om barna trenger mye lenger tid enn det har de krav på tilrettelegging, for det er ikke meningen leksene skal drepe all vilje til læring på barneskolen, sånt blir det skolevegring av. Anonymous poster hash: db374...421

I dag er det faktisk ikke noe problem å få jenta til å gjøre lekser og å pugge. Hun vet det må til for å klare det læreren forventer av henne og liker å få alt rett på prøver ol. Hun spiller også et instrumente og er vant til øving der også hver dag. Problemet blir selvfølgelig større når hun selv ikke lenger har motivasjon for å jobbe så mye hjemme.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Wow, dere gjør en kjempejobb!  For god, tenker jeg kanskje.  Det er klart det er fint å lære barna gode arbeidsvaner og at noen må jobbe mer enn andre, men det finnes en grense.

Jeg tenker at det har ingen hensikt å lese leseleksa helt til barnet kan den utenat.  Det er jo en gammel kjent teknikk for barn med alvorlige lesevansker.  De lærer seg teksten utenat og "leser" dermed flytende når de kommer på skolen.  De som er smarte nok, kan komme seg gjennom hele barneskolen og kanskje til og med ungdomskolen på den måten.  Men de kan fremdeles ikke lese.

Jeg ville konsekvent ha lest leseleksa kun 3 ganger (eller 5 om det er det de får beskjed om), så ville jeg heller ha funnet andre tekster å lese om jeg ville øve mer lesing med barnet mitt.  Vitsen med leselekser er jo ikke å kunne akkurat DEN teksten, men å lære å lese.  Engelsk kan man ha en viss nytte av å pugge, men jeg ville satt ned tiden til lekser til en normaltid, hva nå det enn er og holdt det til det.  Så ville jeg heller ha gjort andre ting for å hjelpe barnet mitt på sikt.  Det finnes artige oppgaver på nett, kanskje kunne vi funnet et enkelt barneprogram på engelsk som vi kunne se på sammen et par ganger i uka etc etc.

Det samme i matematikk eller uansett hva det ellers er.  Jeg ville brukt forventet tid på lekser og så flettet andre ting inn i hverdagen som kunne hjulpet barnet mitt med fagene, ikke nødvendigvis med det de har i lekser akkurat der og da.

Får du melding om at barnet ikke gjør nok lekser eller er lat (uhørt, spør du meg), ville jeg konsekvent ha skrevet høflig tilbake at vi har lest leseleksa grundig 3 (5) ganger, pugget gloser i 10 minutter hver dag osv og det anser vi ikke som å være lat.  Hilsen mor eller far.  Ferdig.

Så får læreren ta det derfra.  Og bare for å ha sagt det, i tredje klasse er det fremdeles stor forskjell på barnas lese-skrive-regne-andre-ferdigheter, selv innenfor normalnivået.

Skrevet

Wow, dere gjør en kjempejobb!  For god, tenker jeg kanskje.  Det er klart det er fint å lære barna gode arbeidsvaner og at noen må jobbe mer enn andre, men det finnes en grense.

Jeg tenker at det har ingen hensikt å lese leseleksa helt til barnet kan den utenat.  Det er jo en gammel kjent teknikk for barn med alvorlige lesevansker.  De lærer seg teksten utenat og "leser" dermed flytende når de kommer på skolen.  De som er smarte nok, kan komme seg gjennom hele barneskolen og kanskje til og med ungdomskolen på den måten.  Men de kan fremdeles ikke lese.

Jeg ville konsekvent ha lest leseleksa kun 3 ganger (eller 5 om det er det de får beskjed om), så ville jeg heller ha funnet andre tekster å lese om jeg ville øve mer lesing med barnet mitt.  Vitsen med leselekser er jo ikke å kunne akkurat DEN teksten, men å lære å lese.  Engelsk kan man ha en viss nytte av å pugge, men jeg ville satt ned tiden til lekser til en normaltid, hva nå det enn er og holdt det til det.  Så ville jeg heller ha gjort andre ting for å hjelpe barnet mitt på sikt.  Det finnes artige oppgaver på nett, kanskje kunne vi funnet et enkelt barneprogram på engelsk som vi kunne se på sammen et par ganger i uka etc etc.

Det samme i matematikk eller uansett hva det ellers er.  Jeg ville brukt forventet tid på lekser og så flettet andre ting inn i hverdagen som kunne hjulpet barnet mitt med fagene, ikke nødvendigvis med det de har i lekser akkurat der og da.

Får du melding om at barnet ikke gjør nok lekser eller er lat (uhørt, spør du meg), ville jeg konsekvent ha skrevet høflig tilbake at vi har lest leseleksa grundig 3 (5) ganger, pugget gloser i 10 minutter hver dag osv og det anser vi ikke som å være lat.  Hilsen mor eller far.  Ferdig.

Så får læreren ta det derfra.  Og bare for å ha sagt det, i tredje klasse er det fremdeles stor forskjell på barnas lese-skrive-regne-andre-ferdigheter, selv innenfor normalnivået.

Læreren vil ikke gå ut med noen normaltid for lekser. Hun har derimot sent ut oversikt over områder barna ikke har full måloppnåelse for perioden og beskjed om at hun forventer at foreldrene sørger for å jobbe nok med dette hjemme, i tillegg til vanlige lekser, slik at barna tar igjen de andre i klassen på området. Når det gjelder gloser har hunogså fortalt både muntlig på foreldremøte og skriftlig på ukeplanen at hun forventer at alle øver nok til å få alt riktig hver uke. Når alle har hatt alt riktig 10 uker blir det premie (kake) på hele klassen og elevene vet hvem som eventuelt har noe feil på en test. Det er ikke morsomt å være den ene som flere ganger hindrer klassen i å få premie.

Jeg er usikker på hva jeg synes om systemet. Det er klart motiverende for de svakeste. Omtrent hver andre uke klarer alle det og de flinkeste elevene er flinke til å pugge med de svakeste i friminuttene ol, men presset om å prestere blir ganske stort.

Gjest elisa bt
Skrevet

Jeg synes det høres ut som dere er kjempeflinke med jenta, men at fordi dere er så flinke maskeres problemet for læreren. Mitt råder å ta en prat med læreren, der du begynner med å spørre hva han/hun anser som normalt tidsbruk på lekser for en tredjeklassing. Ut fra det du skriver ser jeg for meg at læreren vil snakke om langt mindre tid enn det dere bruker per i dag. Da kan du forteller hvor mye tid dere bruker nå,og si at du tror dere maskerer et problem. Så gir du læreren beskjed om at dere i en periode kommer til å begrense lekselesingen til den tiden han/hun estimerte, sånn at læreren kan se hvilket nivå jenta egentlig ligger på. Sørg for å få en avtale med læreren om at han/hun ikke skal bli sint for ting som ikke er like bra i denne perioden.(Skal selvsagt kunne rette på feil,men på en positivmåte). 

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Å gud som jeg irriterer meg over sånn "alle må ha alt riktig og da skal alle få kake" - opplegg.  Jeg har ingen tro på det som motivering.  Jo det virker for noen, men for andre blir det et mareritt og gir masse skyldfølelse fordi de føler at de ødelegger for resten av klassen.  Herlighet, disse ungene går i tredje klasse.  Lærere bør finne bedre metoder for motivering til læring.  Skal de ha belønninger, må det være belønninger som går på å yte i forhold til den evnen enhver elev har.

Skrevet (endret)

Så flott at dere øver med henne. Det er kjempebra - fortsett med det :)

Jeg må medgi at jeg er rystet over lærerens belønningssystem med kake. Kunne sikkert skrevet en avhandling om hvorfor dette er ugreit ;)

Dersom dere mistenker dysleksi og skolen ikke vil gjøre grep foreslår jeg at dere utreder privat. Denne "vente og se"-holdningen er ganske typisk for norsk skole. Tidlig intervensjon er kjempeviktig!

Sjekk denne linken:

http://www.dysleksiforbundet.no/no/om_oss/rabatter+medlemstilbud/Rabatt+på+utredning.b7C_wlbU58.ips

Barn og voksne er forskjellige.

Noen tar til seg stoffet umiddelbart, andre må jobbe hardt (og lenge). Vi lever i et "hurtigsamfunn" hvor det meste skal gå i en voldsom fart.

Læring kan være en tidkrevende prosess og noen ganger må man jobbe hardt for å oppnå gode resultater. Svært få ting her i verden "kommer rekende på en fjøl" og gode arbeidsvaner er gull verdt :)

Dere voksne må ta et valg. Skal dere fortsette å følge tett opp slik at hun fortsetter å få alt riktig på engelskprøvene eller er det tilstrekkelig at hun er en "middelhavsfarer"?

Man kan klare seg fint her i livet uten toppkarakterer også ...

En annen ting dere (og læreren) bør se på er hva hun faktisk får ut av dette. Er hun i stand til å bruke det hun lærer i andre sammenhenger? Er glosene glemt når prøven er levert?

Endret av MammantilNurket
Gjest elisa bt
Skrevet

Læreren vil ikke gå ut med noen normaltid for lekser. Hun har derimot sent ut oversikt over områder barna ikke har full måloppnåelse for perioden og beskjed om at hun forventer at foreldrene sørger for å jobbe nok med dette hjemme, i tillegg til vanlige lekser, slik at barna tar igjen de andre i klassen på området. Når det gjelder gloser har hunogså fortalt både muntlig på foreldremøte og skriftlig på ukeplanen at hun forventer at alle øver nok til å få alt riktig hver uke. Når alle har hatt alt riktig 10 uker blir det premie (kake) på hele klassen og elevene vet hvem som eventuelt har noe feil på en test. Det er ikke morsomt å være den ene som flere ganger hindrer klassen i å få premie.

Jeg er usikker på hva jeg synes om systemet. Det er klart motiverende for de svakeste. Omtrent hver andre uke klarer alle det og de flinkeste elevene er flinke til å pugge med de svakeste i friminuttene ol, men presset om å prestere blir ganske stort.

Jeg så ikke denne når jeg svarte. Jeg hadde protestert kraftig mot dette systemet, det er etter min mening omtrent så feil som det kan få blitt. Dette skaper et enormt press for elevene, og jeg ser for meg mulige langtidsvirkninger som "snill pike"syndrom, utbrenthet og skoletretthet. Mange av elevene vil nok takle det fint, men det er umulig å vite på forhånd hvem som eventuelt får problemer senere. Hvis dette systemet ikke ble forandret hadde jeg seriøst vurdert å skifte skole.

Skrevet

Jeg er usikker på hva jeg synes om systemet. Det er klart motiverende for de svakeste. Omtrent hver andre uke klarer alle det og de flinkeste elevene er flinke til å pugge med de svakeste i friminuttene ol, men presset om å prestere blir ganske stort.Anonymous poster hash: 9a753...35f

Jeg så ikke denne når jeg svarte. Jeg hadde protestert kraftig mot dette systemet, det er etter min mening omtrent så feil som det kan få blitt. Dette skaper et enormt press for elevene, og jeg ser for meg mulige langtidsvirkninger som "snill pike"syndrom, utbrenthet og skoletretthet. Mange av elevene vil nok takle det fint, men det er umulig å vite på forhånd hvem som eventuelt får problemer senere. Hvis dette systemet ikke ble forandret hadde jeg seriøst vurdert å skifte skole.

Sjå kva ho over skriver HI. Kjenner noen som har ein i 4 klassen og han sitter på gangen og dei SLITER.

Anonymous poster hash: ca006...3b8

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått. Men ville bare si at det høres ut som om dere gjør en kjempejobb med jenta på hjemmebane. Det du beskriver kan høres ut som dysleksi, det er til en viss grad arvelig så om andre i familien har det burde dere prøve å få henne utredet. Hvis skolen ikke er velvillige når det kommer til utredning så ta selv direkte konktakt med ppt. Send en tilmelding på egenhånd. De fleste steder skal de ha et maks antall mnd. det kan gå før de starter opp arbeidet med å utrede/teste/observere barnet. Send en tilmelding så fort som mulig. Det er ikke så vanlig å utrede elever for dysleksi før de går i 4. klasse.

Denne pugginga er jo med på å "kamuflere" vanskene hennes, men det er også slik hun kan utvikle sine egne strategier fir å kompensere for vanskene sine. Fortsett å lese og pugge med henne, dere gjør en kjempejobb!

Anonymous poster hash: 4bbf6...b06
Skrevet

Som lærer tenker jeg at hennes lærer bør la henne fokusere mer på norsk og mindre på engelsk. Man må ha inne sitt eget språk først. Så få dere ta engelsken litt lettere i en periode iallfall. Det er min mening, sånn gjøres det der jeg jobber.

Skrevet

Spørsmålet er jo også hva hun vil få ut av å få en merkelapp som dyslektiker. Det er jo ikke akkurat slik at det følger noen vesentlige rettigheter med diagnosen.

Gjest elisa bt
Skrevet

Spørsmålet er jo også hva hun vil få ut av å få en merkelapp som dyslektiker. Det er jo ikke akkurat slik at det følger noen vesentlige rettigheter med diagnosen.

Med mindre ting har forandret seg vesentlig i det siste vil hun bl.a. få rett til utvidet tid og mulighet til å bruke datamaskin med retteprogram ved eksamen,noe som faktisk kan utgjøre en stor forskjell på karakteren. Når man har påvist dysleksi er har man også mer "å slå i bordet med" i forhold til skolen, når det kommer til tilrettelegging av undervisningen.

For min del har "merkelappen" som dyslektiker også vært viktig i forhold til min selvfølelse, det er lettere å akseptere at man har problemer med noe når man vet hvorfor. Hvis jeg ikke hadde vært utredet, og fått vite at jeg hadde dysleksi, hadde jeg jo bare opplevd at jeg var dum siden jeg ikke klarte disse tingene like lett som alle andre. 

Skrevet

Spørsmålet er jo også hva hun vil få ut av å få en merkelapp som dyslektiker. Det er jo ikke akkurat slik at det følger noen vesentlige rettigheter med diagnosen.Anonymous poster hash: 9a753...35f

Med mindre ting har forandret seg vesentlig i det siste vil hun bl.a. få rett til utvidet tid og mulighet til å bruke datamaskin med retteprogram ved eksamen,noe som faktisk kan utgjøre en stor forskjell på karakteren. Når man har påvist dysleksi er har man også mer "å slå i bordet med" i forhold til skolen, når det kommer til tilrettelegging av undervisningen.

For min del har "merkelappen" som dyslektiker også vært viktig i forhold til min selvfølelse, det er lettere å akseptere at man har problemer med noe når man vet hvorfor. Hvis jeg ikke hadde vært utredet, og fått vite at jeg hadde dysleksi, hadde jeg jo bare opplevd at jeg var dum siden jeg ikke klarte disse tingene like lett som alle andre.

Jeg tror jeg er enig med deg, men jeg er nok litt påvirket av læreren som er veldig negativ til utredning. Vi har vært i kontakt med ppt, men de ber oss om å gå via skolen. Foreløpig står vi der.

Jeg er selv dyslektiker og vet at for meg og mine foreldre ble diagnosen en undskyldning til ikke å pugge så mye som jeg burde gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...