Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #1 Skrevet 17. april 2014 Jeg har et barn som i flere år har drukket minimalt, og da mener jeg virkelig lite. Det er snakk om en slurk eller to til hvert måltid og kanskje en slurk innimellom måltidene. Vi har alltid servert vann til måltider, med unntak av juice av og til, men maks til ett måltid om dagen. Barnet har drukket kanskje et par slurker ekstra når det er juice, men aldri mer enn i underkant av et kvart glass av den minste kjøkkenglasstypen. På turer har vi hatt med solbærsirup noen ganger, uten at det har økt væskeinntaket i noen særlig grad. Jeg har skjønt at barnet får i seg for lite væske, for hun har får fort vondt i hodet, klager raskt over at hun er sliten og ikke orker, spør om å få bli båret osv. Hun tisser sjelden (selvfølgelig), og det som kommer ut, lukter veldig sterkt. Vi har tatt blodprøver og hun er frisk, legen har snakket med henne om hvor viktig det er å drikke nok (og det har vi også), vi har prøvd å innføre regler om at man må drikke minst et halvt glass til hvert måltid, men det har ikke gått, for hun blir heller sittende ved bordet enn å drikke mer enn hun "orker". Nå kjøpte jeg imidlertid bringebærsaft for en uke siden, og har gitt bringebærsaft istedenfor vann, og for første gang i sitt liv, drikker jenta opp hele glasset. Hun har til og med drukket 1 1/2 glass av og til. Jeg har fått et barn som er mye blidere, mer aktivt, orker mer, ikke lengre klager over hodepine osv. Hun virker rett og slett mye mer fornøyd og frisk. Så - hva gjør jeg nå? Jeg er ikke for saftdrikking til alle måltider, men på den annen side har jeg prøvd siden hun ble født å få henne til å drikke vann, men hun drikker ikke. Skal jeg bare bite i det sure eplet og la henne få saft, slik at hun holder seg aktiv og fornøyd, eller hva ville dere ha gjort? (Jeg husker fra min oppvekst at det var saft til alle måltider i flere av venninnene mine sine familier, så hvor ille er det egentlig?) Anonymous poster hash: f3666...5e5
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #2 Skrevet 17. april 2014 Jeg ser ikke helt problemet. Mine barn drikker juice til frokost, melk til lunsj og saft til middag. Så lenge det er sammen med et måltid skader det jo ikke tennene i det hele tatt. Vi drikker bare vann mellom måltidene da, men jeg personlig liker å ha drikke med smak på til måltidene og da har det blitt til at ungene også får det. Etter at vi kjøpte kjøleskap med isbitmaskin på drikker ungene mer vann mellom måltidene, men til måltidene drikker de ikke vann og jeg synes det er helt greit. Anonymous poster hash: ed028...1ed
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #3 Skrevet 17. april 2014 Ville fortsatt å gi henne svak saft. Så kan du heller kutte litt ned på godis eller evt sukker i mat om du synes det blir mye sukker. Anonymous poster hash: 41906...4fe
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #4 Skrevet 17. april 2014 Jeg hadde glatt gitt saft i et slikt tilfelle. (Men ville sjekket om hun likte light-saft, og hadde i så fall gitt det. Jeg tror ikke aspartam er noe farlig, mens jeg vet at sukker ikke er særlig bra). Anonymous poster hash: 750da...7f5
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #5 Skrevet 17. april 2014 Jeg hadde også gitt tynn saft til måltidene. Det er som det er sagt over her, så lenge det er til måltidene er det jo ikke noe stort problem. Det er ikke bra med for lite væske heller. Bedre for fordøyelsen også, altså at hun drikker mer til maten. Anonymous poster hash: 84f30...395
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #6 Skrevet 17. april 2014 Ville aldri gitt et barn Fun light, det er jo ingenting som er naturlig i den saften, bare kjemikalier.... Vi drikker husholdningssaft med mindre sukker her i huset, eller blåbærsaft. Barn tar ikke skade av litt sukker. Anonymous poster hash: ed028...1ed
Himmel og hav Skrevet 17. april 2014 #7 Skrevet 17. april 2014 Jeg ville ha fortsatt å gitt henne saft i en god stund til. Du sier ikke noe om hvor gammel hun er, men om hun er stor nok til å forstå koblingen mellom slik hun føler seg nå og drikke, så ville jeg ha snakket med henne om det, gjentatte ganger, og så begynt å redusere på saften. F.eks. et halvt glass vann først, og så får du et glass saft til middagen.
A_87 Skrevet 17. april 2014 #9 Skrevet 17. april 2014 Ettersom saft ikke er bra for emaljen og helsa, ville jeg ikke gitt det med mindre barnet var syk. Hva med å ha sitron i vannet? Nå er ikke det helt optimalt for tennene, men i alle fall sunt i motsetning til saft, juice og andre leskedrikker.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #10 Skrevet 17. april 2014 Ettersom saft ikke er bra for emaljen og helsa, ville jeg ikke gitt det med mindre barnet var syk. Hva med å ha sitron i vannet? Nå er ikke det helt optimalt for tennene, men i alle fall sunt i motsetning til saft, juice og andre leskedrikker. Hvordan er etsende sitronvann sunnere enn presset juice fra frukt? Enkelte er skikkelig hjernevasket gitt... Anonymous poster hash: c3930...b73
*Miss Marple* Skrevet 17. april 2014 #11 Skrevet 17. april 2014 Hadde gitt henne saft uten snev av dårlig samvittighet. Nå ser ikke jeg på sukker som fanden selv, så hadde heller gitt 'ekte' saft enn fun light. Bland ut ganske tynt og vær nøye med tannpuss, så går det helt sikkert bra.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #12 Skrevet 17. april 2014 Ettersom saft ikke er bra for emaljen og helsa, ville jeg ikke gitt det med mindre barnet var syk. Hva med å ha sitron i vannet? Nå er ikke det helt optimalt for tennene, men i alle fall sunt i motsetning til saft, juice og andre leskedrikker. Vi drikker saft fra Lerum, enten med mindre sukker eller den med stevia og sukker. Det ødelegger overhodet ikke hverken emaljen eller helsa å drikke et glass saft til maten altså, bare spør tannlegen din. Saft mellom måltidene ødelegger tennene, men ikke det du drikker sammen med mat. Hvordan du får presset sitron til å bli bedre for tennene en presset eple, drue o.l. som det er i saft skjønner jeg ikke... Anonymous poster hash: ed028...1ed
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #13 Skrevet 17. april 2014 Ettersom saft ikke er bra for emaljen og helsa, ville jeg ikke gitt det med mindre barnet var syk. Hva med å ha sitron i vannet? Nå er ikke det helt optimalt for tennene, men i alle fall sunt i motsetning til saft, juice og andre leskedrikker.Vi drikker saft fra Lerum, enten med mindre sukker eller den med stevia og sukker. Det ødelegger overhodet ikke hverken emaljen eller helsa å drikke et glass saft til maten altså, bare spør tannlegen din. Saft mellom måltidene ødelegger tennene, men ikke det du drikker sammen med mat. Hvordan du får presset sitron til å bli bedre for tennene en presset eple, drue o.l. som det er i saft skjønner jeg ikke... Anonymous poster hash: ed028...1ed Sukkeret! Det er jo pga sukkeret, skjønner du vel. Det er jo roten til alt vondt og årsaken til at alle barn går tannløse ut av barneskolen Anonymous poster hash: 28644...7c1
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #14 Skrevet 17. april 2014 Ettersom saft ikke er bra for emaljen og helsa, ville jeg ikke gitt det med mindre barnet var syk. Hva med å ha sitron i vannet? Nå er ikke det helt optimalt for tennene, men i alle fall sunt i motsetning til saft, juice og andre leskedrikker.Vi drikker saft fra Lerum, enten med mindre sukker eller den med stevia og sukker. Det ødelegger overhodet ikke hverken emaljen eller helsa å drikke et glass saft til maten altså, bare spør tannlegen din. Saft mellom måltidene ødelegger tennene, men ikke det du drikker sammen med mat. Hvordan du får presset sitron til å bli bedre for tennene en presset eple, drue o.l. som det er i saft skjønner jeg ikke... Anonymous poster hash: ed028...1ed Sukkeret! Det er jo pga sukkeret, skjønner du vel. Det er jo roten til alt vondt og årsaken til at alle barn går tannløse ut av barneskolen Anonymous poster hash: 28644...7c1 Haha, så rart at mine barn (eldste er 13 år) som har drukket saft daglig fra de var ganske små aldri har hatt et eneste hull i tennene da Ikke noe galt med helsen deres heller, aktive, slanke og friske barn alle sammen Anonymous poster hash: ed028...1ed
Gjest ronja røverdatter Skrevet 17. april 2014 #15 Skrevet 17. april 2014 Jeg ville med god samvittighet ha gitt saft til maten, men holdt hardt på vann som tørstedrikke innimellom måltidene. Kanskje ville jeg langsomt ha gitt svakere saft, men akkurat nå lider barnet tydeligvis av mangel på væske og da gjør man det man må.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2014 #16 Skrevet 17. april 2014 Jeg ville gitt saft til middag og vann, melk eller juice ellers. Å bare kunne drikke bringebærsaft kan fort bli et problem, men det gode er at nå vet båre dere og hun at hun faktisk klarer å drikke mye mer enn et par skurker. Da blir det enklere å stille krav om at hun drikker mer vann også. Det går på vanen. Ellers anbefaler jeg kornblanding med melk, suppe til middag, frukt til lunch ol ofte. Da får hun i seg mye veske gjennom maten også. Anonymous poster hash: ec785...c04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå