Gå til innhold

Tourettes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 11-åring som fikk denne diagnosen for en stund siden. Han har ikke veldig vanlige tics, og det var derfor vanskelig å oppdage selv om han nok har hatt det siden 5-6-års alder.

Den siste tiden har jeg begynt å stusse litt over lillebroren som snart blir 7 år. Akkurat nå f.eks. sitter han og ser på tv og spiser påskesnop etter påskeeggjakt. Han kaster og kaster på hode, masse! Når jeg spør hvorfor, skynder han seg å si at håret plager ham og faller ned i pannen og stryker det bort med hånden mens han kaster enda mer med hodet. I forgårs på tur merket jeg at han rullet masse med skuldrene når vi gikk. Dagen før var det mye trekking på en skulder. Osv. over de siste ukene. Jeg har ikke merket meg noe vocale tics, men jeg synes det han gjør minner veldig mye om motoriske tics. Gutten har ellers ingen av vanskene barn med Tourettes ofte har (slik som broren har), men han har en del av soft signs'ene.

Hva tenker dere, kan det være ren Tourettes, eller er jeg bare overoppmerksom pga. at storebroren har dette?

Anonymous poster hash: bb6d8...dc8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det Tourettes i familien. Så begge mine barn har hatt små tegn på dette. Jenta mi gjorde noe rart med øynene hele tiden. Minste gjør noe rart med munnen, og armene. Ellers har de lite symptomer på det, derfor har vi valgt å ikke gjøre noe med det. Eneste er at jeg følger litt mer med på minsten, han er bare 7 år, så det kan jo bli verre. Største er 13 år, og der har det med øynene roet seg.

Anonymous poster hash: 3c77b...24e
Skrevet

Her er det Tourettes i familien. Så begge mine barn har hatt små tegn på dette. Jenta mi gjorde noe rart med øynene hele tiden. Minste gjør noe rart med munnen, og armene. Ellers har de lite symptomer på det, derfor har vi valgt å ikke gjøre noe med det. Eneste er at jeg følger litt mer med på minsten, han er bare 7 år, så det kan jo bli verre. Største er 13 år, og der har det med øynene roet seg.

Anonymous poster hash: 3c77b...24e

Ja, det skal visst være genetisk, men jeg vet faktisk ikke om noen andre i verken min eller mannens familie som har fått diagnosen. I ettertid, når jeg nå ser tilbake, så lurer jeg på om jeg kanskje har/hadde det. Jeg har/hadde mange soft signs og en del tilleggsvansker som lese -og skrivevansker og konsentrasjonsvansker og tror kanskje jeg hadde i hvert fall et vokalt tics, men vanskelig å huske når man ikke tenkte over det.

Minstegutten vår klarer seg svært bra (en av de flinkeste i klassen i det meste og i følge læreren det mest populære barnet i klassen), men kjenner at jeg bekymrer meg litt likevel. Mye tics kan bli sjenerende og slitsomt, så jeg håper jo at jeg bare er litt overtolkende. Og det er vel sjeldent at barn med Tourettes ikke har tilleggsvansker?

HI

Anonymous poster hash: bb6d8...dc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...