Anonym bruker Skrevet 16. april 2014 #1 Skrevet 16. april 2014 Her har jeg nemlig en gutt på 5 år i juni, som helst vil at vi skal leke med han. Ofte! Han klarer å leke selvstendig også, men trives veldig godt med å ha noen å leke med. Det går mest i lego- lek, altså at vi må være de forskjellige figurene med replikker og hendelsesforløp. Hater det jeg altså... Eller butikklek, der vi voksne skal handle av han. Vi har ei på snart 8 også, og de kan leke fint, men når de er ferdige skal helst vi voksne leke med han. Hvordan er det hos dere? Barn er jo forskjellige, men jeg orker ikke lenge av gangen av late-som- lek. Dattera mi liker også at vi er mye sammen med henne, men da spille. Det er helt greit, vi spiller masse og det er gøy, men oppfordrer henne også til å finne på noe selv. Har mange venninner.å og er veldig sosial. Skal helst gjøre noe HeLE tida. Har ho hatt besøk av ei venninne i 5 timer, kjeder ho seg raskt etterpå. Barne for å illustrere at de er litt like sånn... Anonymous poster hash: 8625d...1b4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2014 #2 Skrevet 16. april 2014 Nei, jeg leker aldri med barna mine! Jeg tar dem med på aktiviteter i huset, som matlaging, vaske, støvsuge osv. Jeg leser for dem, synger for dem, spiller spill med dem, går på turer med dem, i svømmehallen, på fjellet osv. Jeg er alltid, nesten alltid i hvert fall, til stede for dem..., men jeg leker ikke med dem! Jeg liker ikke å leke og synes det er unaturlig og unødvendig at jeg som voksen skal leke sammen med barn dersom jeg ikke er komfortabel med det. Nå har jeg fire barn ganske tett i alder, så heldigvis har de hverandre å leke med + at de har veldig mange venner. Anonymous poster hash: d6c32...02c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2014 #3 Skrevet 16. april 2014 Ok, takk for svar:) Jeg er aktiv med de ellers jeg også. De er med på matlaging (ikke hver dag da), er ute med de, på besøk, svømmehall, lekeplassen, sykler med de, turer i helgene ( vi er gifte foreldre), men de er også glad i å slappe av i sofaen. Jeg er mye hjemme, begge foreldre, så vi er mye tilstede for dem. er student og jobber 20% dette halvåret(ferdig på skolen i juni). Spør barna om å leke med deg? Hi Anonymous poster hash: 8625d...1b4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2014 #4 Skrevet 16. april 2014 Leker med min når han vil. Biler, kjøkken, gjør lek ut av husarbeidet, hytte ut av sofa puter, ballspill osv... Jeg liker det Han klarer fint å leke for seg selv og passer det ikke å leke nå så finner han på annet å gjøre. Anonymous poster hash: 17cdf...d6a
Englenemine Skrevet 16. april 2014 #5 Skrevet 16. april 2014 Leker endel med han hver dag småbarnsårene går fort, før jeg rekker å blunke er han 15 år og mamma er teit hehe, så jeg vil være med han når jeg kan
Puppen og lillemor Skrevet 16. april 2014 #6 Skrevet 16. april 2014 Leker minimalt med fireåringen min.. Hater å leke butikk og alt det tullet der.. Men elsker å gjøre ting sammen med henne.. Gå på tur, lage mat, pusle, male, tegne, perle osv..
Anonym bruker Skrevet 16. april 2014 #7 Skrevet 16. april 2014 Jeg prøver å leke litt med femåringen min. Jeg synes det er viktig å lære han gode måter å leke på, og vi bruker ofte leken til å reflektere over ulike problemstillinger i hverdagen. Feks butikklek, jeg sier "åh, jeg har fått igjen 10 kr for mye i vekslepenger, hva gjør jeg" eller "åh, her er det noen som har kastet søppel, skal jeg bare gå videre" osv, ja, dere skjønner poenget... og uansett må lek også læres så jeg synes det er viktig å være en god rollemodell også på dette området som erbarnas fremste språk, som de blant annet bruker til å bearbeide inntrykk .. på den arenaen vil jeg være.. Anonymous poster hash: 217e6...220
SnekkerPelle Skrevet 16. april 2014 #8 Skrevet 16. april 2014 Jeg leker heller ikke med ungene, der må de bruke kreativiteten selv.
trollemor86 Skrevet 16. april 2014 #9 Skrevet 16. april 2014 Jeg leker med mine innimellom. Tilbringer en del tid på gulvet sammen med dem, men noen ganger leser jeg litt eller bare slapper av mens de leker rundt meg. De første par årene leker vi alltid det de vil, men etterhvert blir jeg litt mer selektiv. Orker ikke så mye bil/traktor/gravemaskin med 4 åringen, men er gjerne med på duplo, puslespill og slikt. Syns det er hyggelig å ha dem rundt meg, men tenker det er viktig at de lærer å finne på ting selv også. Jeg syns ikke du skal ha dårlig sammvittighet vertfall. Alle har sine ting som de liker og barna skjønner at folk er ulike. Eks. De kommer alltid til meg om de vil synge, prate og lese bok, men pappa er mest stas om de har mye energi og ønsker mer herjete leking.
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 16. april 2014 #10 Skrevet 16. april 2014 Takk for svar:-) Har nemlig litt dårlig samvittighet, for jeg mener at han må klare å leke på egenhånd. Men samtidig forstår jeg han når han sier"der er så kjedelig å leke alene!" Som mamma vil jeg jo glede han, for han blir jo så hjertens lei seg når jeg sier at"du veit mamma ikke er så flink til å leke med Lego. Jeg er voksen og er ikke så god på å leke som dere barn er". Han skjønner det, men han synes det er så stas å leke. Men, må innrømme at det kvarteret jeg orker å sitte av gangen er langt. Samtidig er det godt fordi han blir glad, jeg får være en del av hans verden og han kan bruke meg som en støtte i leken; jeg kan altså vise han og lære han ting ift språk, rollefordeling og det sosiale i samspillet. Jeg er veldig delt... Prøver som oftest å oppfordre han til å leke selv. Kommer ikke til å slutte med det, siden han blir så glad når vi setter oss ned sammen, men lurer på om der er vanlig. Jeg er veldig glad i å spille spill, lese og tegne, men det liker ikke han. Han ikke tålmodighet og er lite interessert. Er ikke noe "god til å tegne og kan ikke én bokstav. Bok om kvelden er et must, da synger og leser vi, men kommer aldri bort med en bok. Hvis jeg spør, vil han ikke. Er et relativt rolig barn. Kan herje og ha høy lyd i lek, men kan sitte rolig og konsentrert med tv/IPad leeeenge.( han er vel kanskje ikke den eneste snart 5 åringen i Norges land som kan det, vil jeg tro Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå